دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 آبان 1399 - 11:52

روایتی از فشار اقتصادی به فروشندگان خرد و مغازه‌داران

نه تنها کرونا فروش شب عید را از فروشندگان دریغ کرد بلکه فروش بهاره آنان را نیز فلج کرد تا در فصل رونق فروش اینترنتی مغازه‌داران به خصوص آن‌هایی که در مجتمع‌هایی تجاری ساکن بودند با مشکل رو به رو شوند چون مراکز خرید از اولین مراکزی بودند که با موج تعطیلی مواجه شدند و در هنگام بازگشایی نیز با سخت‌گیری‌های بسیاری مواجه بودند.
کد خبر : 528651
photo_2020-11-07_11-23-44.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، کرونا از روز نخستی که وارد ایران شد گریبان مشاغل خرد به خصوص فروشندگان و مغازه‌دران را گرفت. ورود ویروس کرونا به ایران مصادف بود با فروش شب عید بسیاری از مشاغل مختلف به ویژه لباس فروش‌ها که امیدوار بودند سال سخت 98 را با فروش شب عید از سر بگذرانند اما چنین نشد.


نه تنها کرونا فروش شب عید را از فروشندگان دریغ کرد بلکه فروش بهاره آنان را نیز فلج کرد تا در فصل رونق فروش اینترنتی مغازه‌داران به خصوص آن‌هایی که در مجتمع‌هایی تجاری ساکن بودند با مشکل رو به رو شوند چون مراکز خرید از اولین مراکزی بودند که با موج تعطیلی مواجه شدند و در هنگام بازگشایی نیز با سخت‌گیری‌های بسیاری مواجه بودند.


یکی از این فروشندگان لباس درباره چالش‌های خود از هنگام ورود کرونا به ایران به سلام نو گفت: ما فروش عید و فروش بهار را از دست دادیم و در تابستان که همه شرایط اندکی عادی‌تر شد با کمبود مشتری مواجه بودیم چون هم مردم کم‌تر بیرون می‌آمدند و هم مشکلات مالی داشتند و اولین چیزی که از سبد خرید خود در این شرایط حذف می‌کردند پوشاک بود.


وی ادامه داد: برخی دوستان ما که فروش اینترنتی داشتند با هماهنگی مدیریت پاساژ روزانه اجناس خود را پست می‌کردند اما دیگران ضرر بسیاری متحمل شدند.


این فروشنده مشکل دیگر را رعایت پروتکل‌ها دانست و گفت: به جز این موارد تا قبل از الزام شدن ماسک، بسیاری ماسک نمی‌زدند و در صورت تذکر مغازه را ترک می‌کردند یا از ما توقع داشتند مثل قبل به سادگی لباس‌ها را تعویض کنیم.


اما مشکلات این چنینی در راه مبارزه با ویروس کرونا تنها به فروشندگان محدود نشده و مدیران مراکز تجاری نیز چالش خاص خود را در این دوران داشتند.


سامان طهماسبی با اشاره ظرفیت‌های اقتصادی بازار رضا به سلام نو گفت: مجموعه بازار رضا ۵۸۰ واحد تجاری دارد که به طور متوسط در هر واحد سه نفر مشغول به کار هستند. یعنی در این مجتمع چیزی بین ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ نفر فعال هستند که حلقه آخر تولید و فروش پوشاک هستند و قبل از حلقه فروش به طور میانگین ۱۵ تا ۲۵ نفر درگیر روند تولید هستند. تمام این جمعیت در دوران کرونا دچار مشکلات اقتصادی جدی شدند.


وی با اشاره به اقداماتی هم‌چون توزیع ماسک برای مشتری و فروشنده و جلوگیری از ورود افراد بدون ماسک به این مرکز تجاری گفت: ما در اقدامی دیگر با نصب پیکتوگرام در ورودی تمام مغازه‌ها ضمن ضرورت استفاده از ماسک این مسئله را بیان کردیم که ورود مشتری بدون ماسک ممنوع است و تمام مغازه‌ها ملزم به نصب این پیکتوگرام و رعایت این مسئله شدند، با این وجود متاسفانه گاهی دیده می‌شد برخی مشتریان این مسئله را رعایت نمی‌کردند.


طهماسبی با اشاره به رضایت مراجع بهداشت و درمان از عملکرد این مجموعه گفت: خوشبختانه تا این لحظه ما از سوی مراجع بهداشتی مورد تقدیر قرار گرفتیم و سامانه ۴۰۳۰ هم از رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیش از آن چه در دیگر مراکز تجاری مرسوم است تقدیر کرد، ولی متاسفانه این تصور وجود دارد که مراکز خرید عموما پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، در حالی که دقیقا خلاف این مسئله رخ می‌دهد.


این مسئله نکته‌ای است که علیرضا جبینی، مدیر بازار بزرگ دل‌گشا نیز آن را تایید می‌کند و می‌گوید: ما پیش از اجباری شدن ماسک در اماکن عمومی از ورود هر مغازه‌دار یا مشتری‌ای به فضای پاساژ بدون ماسک جلوگیری می‌کردیم، اتفاقی که با توجه به در مرکز بازار بودن مجتمع تجاری دلگشا بسیار دشوار بود، به ویژه با توجه به این مسئله که پیش از اجباری شدن ماسک، بسیاری در فضای عمومی بازار ماسک نمی‌زدند و حتی برخی حاضر به پذیرش ماسک‌های مجانی ما نمی‌شدند.


وی با اشاره به این موضوع که مدیریت مجموعه پیشگیری این‌چنینی را حتما بهتر از درمان کرونا می‌داند، ادامه داد: ما ترجیح می‌دهیم با توجه به شرایط موجود هر اقدامی را برای سلامت مشتریان و فروشندگان خود انجام دهیم و در همین راستان به جرات می‌گویم که به عنوان یک مجتمع تجاری از نظر پروتکل‌های بهداشتی فضایی به شدت استاندارد داریم.


جبینی با اشاره به 1530 واحد تجاری‌ای که در 10 طبقه در بازار دلگشا وجود دارد به چندین هزار نفری که به صورت مستقیم و غیرمستقیم از این بازار ارتزاق می‌کنند اشاره کرد و گفت: در این مدت دوستان ما در بازار دلگشا فشار اقتصادی بسیاری را متحمل شدند و ما تمام تلاش خود را متمرکز کردیم تا با حفظ استانداردهای بهداشتی باعث رونق گرفتن آن حتی در دوران کرونا شویم و امیدواریم این نکته مورد توجه مسئولین نیز باشد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب