دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 آذر 1394 - 11:02

باکتری‌ها برای ناسا غذا و سوخت می‌سازند

سازمان فضایی آمریکا اعلام کرده که قصد دارد از نوعی باکتری جراحی به عنوان منبع تأمین غذا و انرژی سفرهای فضایی استفاده کند.
کد خبر : 52472

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از نیوسانتیست، قصد ناسا برای انجام سفرهای طولانی در اعماق فضا جدی است و برای غلبه بر مشکلاتی که در این راه پیش رو دارد هر گزینه‌ای را بررسی می‌کند.


یکی از مشکلات بسیار مهم در سفرهای طولانی به اعماق فضا، تأمین غذای تازه و سالم برای فضانوردان و راهی برای تأمین سوخت و داروهای ضروری است. محققان ناسا اخیرا به این فکر افتاده‌اند که بهترین راه برای تأمین غذای فضانوردان، تولید غذا در سفینه است.


لین روثشیلد، محقق ناسا از مرکز تحقیقات «امس»، در این‌ باره گفت: «نخستین مهاجرانی که به آمریکا آمدند، غذایی را که برای باقی عمر خود نیاز داشتند، همراه نیاوردند. برای اینکه بتوان در نقطه‌ای دوام آورد باید بتوانیم از امکانات آنجا برای تولید غذا استفاده کنیم.»


ناسا برای استفاده از تک‌سلولی‌ها، وسیله‌ای طراحی کرده که نام آن‌ را «پاورسل» یا «سلول نیرو» گذاشته است. در این سلول یک باکتری فتوسنتزکننده از خانواده «آنابائنا» نقش ابتدای زنجیره را دارد.


این باکتری‌ها که از نوع سیانوباکتریوم هستند، با فتوسنتز، قندی را تولید می‌کنند که به‌ عنوان غذا به باکتری‌های طبقه دوم داده می‌شود. باکتری‌های طبقه دوم که به‌صورت ژنتیکی مهندسی شده‌اند، با استفاده از این قند می‌توانند محصولات مختلفی مانند غذا، سوخت یا حتی دارو تولید کنند و این سلول‌ها می‌توانند به عنوان برگ برنده فضانوردان در موقعیت‌های اضطراری کاربرد داشته باشند.


این پروژه که قرار است در سال 2017 آزمایش آن آغاز شود، به این صورت برنامه‌ریزی شده است که ابتدا یک ماهواره و راکت تمام آلمانی، سلول‌های ساخته‌شده را با خود به مدار زمین می‌برد تا اثر نیروی رانشی اعزام به جو و اثر شرایط بی‌وزنی را بر باکتری‌ها و عملکرد آنها بررسی کند. یکی دیگر از بخش‌های این پروژه این است که ماهواره آلمانی می‌تواند وضع گرانشی مریخ را شبیه‌سازی کند و در نتیجه رفتار این باکتری در جاذبه مریخ را نیز بررسی خواهد کرد. در مرحله بعدی، دانشمندان این باکتری را برای آزمایش به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال خواهد کرد. پیش از این برنامه مشابهی برای پرورش گیاهان در فضا اجرا شد که نتیجه آن، بوته کاهو موجود در ایستگاه فضایی بین‌المللی است که فضانوردان اکنون از آن می‌خورند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

برچسب ها: مریخ ناسا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته