سازوکارهای اعتبارسنجی دانشجویان در آزمونهای مجازی با مشکل مواجهه است/ آیا با امتحانات غیرحضوری میتوان دانشجویان را ارزیابی کرد؟
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بسیاری از دانشگاهها به دلیل شیوع دوباره کرونا تصمیم گرفتهاند امتحانات خود را بهصورت الکترونیک برگزار کنند؛ حال سؤال بسیاری از دانشجویان این است که امتحانات غیرحضوری چگونه برگزار میشود.
در این زمینه علیاکبر صفوی، مسئول کارگروه آموزشهای الکترونیکی وزارت علوم میگوید؛ امروز دغدغههای برگزاری آزمون و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجو و اعتبار سنجی آنها و از طرف دیگر کاهش احتمال تقلب مورد توجه همه دانشگاهیان است.
بر اساس اعلام مسئول کارگروه آموزشهای الکترونیکی؛ روشهای متعددی برای برگزاری امتحانات طراحی شده است که ازجمله آن میتوان به سؤالات چندگزینهای، سؤالات تشریحی که دانشجو پاسخ را تایپ میکند، سؤالات تشریحی که دانشجو سؤالات را روی برگه کاغذ پاسخ میدهد و سپس عکس آن را در پاسخ ارسال میکند، اشاره کرد.
بیشتر بخوانید:
بر اساس روش در نظر گرفتهشده حتیالامکان برگزاری سؤالاتی که دانشجو در پاسخ صدای خود را ضبط کرده و ارسال کند، وجود دارد.
در هر یک از این روشها مدتی برای هر سؤال تستی یا تشریحی در نظر گرفته میشود و مجموع آن بهعنوان زمان آزمون قلمداد میشود.
بر اساس تدابیر اتخاذشده حتی میتوان فرآیند آزمون را بهگونهای طراحی کرد که با شروع آزمون توسط دانشجو در هر لحظه امکان دیدن فقط یک سؤال وجود داشته باشد و در صورت پاسخ دادن و یا رد کردن سؤال، سؤال بعدی نمایش داده شود.
اساتید دانشگاهها میتوانند روشهای مدنظر خود را انتخاب و به دانشجویان اعلام کنند تا هر یک از دانشجویان با آمادگی قبلی وارد امتحان شوند.
یکی از نگرانیها در آزمون الکترونیک سلامت آزمون است و دانشجویان امکان تخلف یا تقلب در آزمون را نداشته باشند در این زمینه صفوی معتقد است در تمام روشها کموبیش تقلب صورت میگیرد؛ اما با چه روشهایی میتوانیم احتمال آن را کمتر کنیم؟ پس هیچ روشی که بگوییم در آن تقلب نمیشود و روش ارزیابی خوبی است نداریم.
مسئول آموزشهای الکترونیک وزارت علوم بر این باور است که در فرآیند الکترونیکی، روشهای ارزیابی فعالیتهای دانشجویان بسیار بیشتر از روشهای حضوری قابل اجرا است و کاملاً ثبت و ضبط میشود، اینکه دانشجو چند بار به درس مراجعه کرده و اینکه آیا درس دیگری را دیده و یا چند بار برخی از سؤالات را پاسخ داده است، سیستم خود چک میکند و فعالیتهای دانشجویان در سیستم آنلاین بیشتر نظارت میشود.
اما در این بین برخی دیگر از مسئولان دانشگاهی نظری متفاوت دارند، فرشاد ورامینیان، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه سمنان در گفتگو با خبرنگار آنا میگوید نکته مهم این است که در کشور ما همه مراحل تحصیلی و آینده شغلی دانشجو از قبیل ادامه تحصیل، رتبههای برتر، استخدام و ... بر محور کمی معدل استوار شده است. برداشتن به یکباره این روش برای یک یا دو نیمسال، ارزیابی دانشجویان بر مبنای امتحانات مجازی را با اشکالات فراوانی روبرو خواهد کرد.
به گفته وی نرمافزارهایی که در اکثر دانشگاهها برای بررسی وضعیت تحصیلی دانشجویان به کار میرود قادر به انجام این کار نیستند و نیازمند یک عدد برای محاسبه دانشجویان در هر درس هستیم.
با این حال برخی از دانشگاهها امتحانات خود را آغاز کردهاند و تعداد بیشتری امتحانات را در روزهای آغازین تیرماه برگزار میکنند، بنابراین باید منتظر بود تا دید که ارزیابیها از برگزاری امتحانات الکترونیکی چگونه است و آیا این روند برگزاری امتحانات ادامه پیدا میکند یا شرایط برگزاری امتحانات حضوری فراهم میشود.
انتهای پیام/4040/پ
انتهای پیام/