دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 ارديبهشت 1399 - 00:05
آنا گزارش می‌دهد؛

وقتی هزینه‌های ایمن‌سازی یک پل به اندازه ساخت آن است/ آیا پل حافظ جمع‌آوری می‌شود؟

پل حافظ به‌صورت موقتی ساخته شده و پی عمیقی ندارد به‌همین دلیل هزینه ایمن‌سازی زیادی را برای شهرداری تهران در پی دارد و از آنجایی‌که بنا بر مطالعات انجام شده مشکل ترافیکی را نیز حل نمی‌کند جمع‌آوری آن بهترین گزینه برای آن است.
کد خبر : 488581
peeyade_card__3x_.jpeg

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، جمعه هفته گذشته پیروز حناچی شهردار تهران در  یک گفت وگوی ویدیویی با یک شبکه اینترنتی از احتمال برداشته شدن پل حافظ از بخش مرکزی تهران خبر داد.


شهردار تهران در این‌باره می‌گوید؛ مطالعات ما و راهور نشان می‌دهد که امکان برداشته شدن برخی از این پل‌ها وجود دارد و حتی می‌توان در صورت لزوم آنها را به جاهای دیگر که لازم است منتقل کرد.


پل حافظ جزو چند پل معروف تهران «حافظ، کریمخان، گیشا، آزمایش و پل چوبی» است که در آغاز دهه 50 شمسی برای ورود کاروان بازی‌هایی آسیایی ١٩٧٤ در تهران ساخته شد.


شهردار آن روزهای پایتخت برای کنترل ترافیک در مسیر هتل‌های معروف تهران تا ورزشگاه، ساخت پل‌ها را در دستورکار قرار داد و بعد هم یک شرکت بلژیکی مسئولیت ساخت این پل‌ها را به عهده گرفت.


این پل‌ها تمام فلزی و با لایه رویی آسفالت بوده و با توجه به این‌که عمر پیش‌بینی شده برای این پل‌ها کوتاه‌مدت بوده هیچ کدام طراحی لرزه‌ای نداشتند و همین موضوع باعث می‌شود تعمیر و نگهداری آنها هزینه زیادی را بر روی دست شهرداری بگذارد.


صفا صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید مطالعات در مورد وضعیت پل حافظ از محدوده خیابان کریم خان تا انقلاب انجام شده است و از نظر ترافیکی برچیدن آن مورد تأیید است.


وی با اشاره به این مطلب که این پل مشکل ترافیکی را حل نکرده و فقط باعث می‌شود ماشین‌ها  پشت چراغ راهنمایی خیابان طالقانی توقف نکنند مدعی است خودروها به جای آن‌که پشت چراغ قرمز خیابان طالقانی بایستند چند متر جلوتر پشت چراغ قرمز خیابان انقلاب توقف می‌کنند.


معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران می‌گوید شورای ترافیک تهران نیز برچیده شدن پل حافظ حدفاصل خیابان کریم خان تا انقلاب در محدوده دانشگاه پلی تکنیک به تصویب رسانده‌ است.طرح جمع‌آوری پل در حال حاضر در مرحله مطالعات اجتماعی است و به‌دلیل بحث فاصله‌گذاری اجتماعی و کرونا مدتی متوقف است.


صبوری دیلمی با اشاره به این مطلب که پل حافظ یکی از پل‌های موقت تهران است که پی عمیقی ندارد و از نظر ایمن‌سازی بسیار سخت است، یادآور شد پل کریم خان که چند سال پیش ایمن‌سازی شد و میلیاردها تومان هزینه داشت اما پل حافظ که در محدوده طالقانی واقع شده طولانی‌تر است و در صورتی‌که بر مبنای شاخص‌های مهندسی امروز بخواهیم آن را ایمن‌سازی کنیم به اندازه ساخت یک پل جدید هزینه خواهد داشت و این در حالی است که  عرشه این پل هم فلزی است و آسفالت مخصوص لازم دارد که این موضوع هزینه‌ها را نیز افزایش می‌دهد.


انتهای پیام/ 4105


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب