مجلس در هفتهای که گذشت؛ از بررسی اشتغال و جهش تولید در پساکرونا تا اعتماد به خاوازی
به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، مجلس شورای اسلامی پس از تعطیلی اجباری ناشی از شیوع کرونا هفته گذشته جلسات رسمی خود را از سر گرفت تا در هفتههای پایانی فعالیت خود و در شرایط ویژه کشور نقشآفرینی کند.
نخستین جلسه پساکرونای مجلس شورای اسلامی در غیاب علی لاریجانی به ریاست مسعود پزشکیان و با دستور کار ارائه گزارش مسئولان دولتی درباره نحوه مبارزه با ویروس کووید-19 در کشور برگزار شد.
نایبرئیس مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان پیش از دستور بیان کرد: با مشارکت قدرتمندانه همه مردم طی یک ماه میتوانیم این ویروس را زمینگیر و از این بحران عبور کنیم. پس از آن صحن وارد دستور شد و نخستین سخنران در جلسه سهشنبه مجلس الیاس حضرتی رئیس کمیسیون اقتصادی بود که میبایست درباره اقدامات برای تأمین معیشت مردم صحبت کند، اما او با طرح مباحث سیاسی مربوط به شیوع ویروس کرونا صدای اعتراض تعداد زیادی از نمایندگان را بلند کرد.
رکود اقتصادی هدف اصلی کروناست
حضرتی در مواجهه با اعتراض نمایندگان به ارائه مطالبی درباره وضعیت کشور پرداخت و گفت: باید برای حاشیهنشینان که اشتغال ثابت ندارند برنامه داشته باشیم و حتی شده در حد یک وعده غذای گرم به آنان کمک کنیم. کسانی که درآمد خود را روزانه کسب میکردند، مانند پیکهای موتوری، کارگران، رستورانداران و کارگران ساختمانی و حتی لبوفروش همگی مشکل دارند و حتی همان درآمد مختصر را ندارند. کسانی که کارگاههای کوچک داشتند تعطیل شده و کارگرانشان بیکار شدند. افراد شاغل در کارخانههای ۲۰۰ نفره هم با مشکل مواجه شدند باید برای همه اینها فکری کرد چون هدف اولیه ویروس منحوس کرونا، اشتغال جامعه و رکود اقتصادی است. امروز باید مجلس شورای اسلامی تدبیر کند و کمیسیونهای تخصصی فعال شوند.
وی گفت: از دو سال قبل در کمیسیون اقتصادی تأکید کرده و نامه نوشتهایم که کوپن تهیه شود تا اقلام ضروری با قیمت و مقدار ثابت در اختیار مردم قرار گیرد که این اتفاق رخ نداده است. درآمد دولت بهشدت افت کرده با تعطیلی صنوف و مراکز تولیدی هم حداقل تا خردادماه امکان گرفتن مالیات نیست. باید مجلس یک تصمیم اساسی بگیرد؛ سادهترین راه آن است که به سیستم بانکی فشار بیاوریم که اوراق منتشر کند و بخشی از نقدینگی از مردم جذب و دست دولت باز شود.
وزارت علوم و دانشگاه آزاد در جریان شیوع کرونا آسیب دیدند
محمدمهدی زاهدی دیگر سخنرانی بود که گزارش کمیسیون متبوع خود از شرایط را گزارش داد و اخطار کرد: همه توجهات به کروناست. غفلت از پساکرونا برای کشور تبعات سنگینی دارد. وی همچنین با انتقاد از اینکه ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیمهایی میگیرد که با پروتکلهای وزارت بهداشت مطابقت ندارد گفت: مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه آزاد اسلامی در جریان شیوع ویروس کرونا در کشور خسارتهای زیادی دیدهاند که باید این خسارتها پرداخت شود.
بررسی وضعیت اشتغال و جهش تولید در پساکرونا
حمیدرضا فولادگر که از سوی علی لاریجانی مأموریت ویژه در زمینه بررسی پیامدهای پساکرونا در اقتصاد و اشتغال در کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اجرای سیاستهای اصل 44 داشت هم به اظهارنظر پرداخت و بیان کرد: با دعوت از نمایندگان بخش خصوصی، وزارتخانههای صنعت، معدن، تجارت، جهاد کشاورزی و اقتصاد و ارتباطات، مرکز پژوهشهای مجلس و اتاق اصناف جلساتی را برای کاهش آسیبها برگزار کردیم. وی تصریح کرد: برای تحقق جهش تولید در مرحله نخست باید تعریف واحدی از این مهم انجام گیرد. جهش تولید را میتوان رشد پرشتاب اقتصادی و استفاده از حداکثر ظرفیتهای موجود دانست. شناسایی ظرفیتهای نرمافزاری مانند نیروی انسانی متخصص، قوانین و ... و ظرفیت سختافزاری مانند امکانات و تجهیزات مرحله دوم جهش تولید است و تاکنون الزامات جهش تولید در حوزههای صنعت، معدن، کشاورزی، نفت و گاز، انرژی، حملونقل، توسعه روستایی، گردشگری و فناوری اطلاعات، آسیبشناسی شده است.
پس از آن در غیاب علی نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، محمدحسین قربانی مسئولیت ارائه گزارش را بر عهده گرفت و پشت تریبون مجلس آمد و گفت: حوزه بهداشت و درمان در شرایط عادی برای کشور درآمدزاست، اما این بحران به ما نشان داد باید به تعلیم و تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص در این حوزه توجه بیشتری داشته باشیم.
به اعتقاد نایبرئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تا زمانی که سازمان بهداشت جهانی، پروتکلی برای کنترل کرونا ارائه نکرده، قرنطینه باید با رعایت اصول بهداشت فردی در دستور کار قوای سهگانه باشد. فاصلهگذاری اجتماعی و ادامه تعطیلی مدارس و دانشگاهها باید بهصورت جدی رعایت شود.
تبعات ناشی از شیوع کرونا در صنایع غذایی
احمدعلی کیخا یکی دیگر از رؤسای کمیسیونهای تخصصی مجلس بود که به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: کاهش صادرات از تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا روی فعالیت کارخانهها و صنایع غذایی و تولید مؤثر بوده است و بروز چالش در ماههای آینده دور از انتظار نیست. اکنون فصل کوچ عشایر است و اگر این جابهجاییها بر اساس قاعده و برنامهریزی انجام نشود به گسترش بیماری کمک کرده و به تولید کشور آسیب میرساند.
در جلسه چهارشنبه مجلس شورای اسلامی همچنین نمایندگانی مانند مهرداد لاهوتی، فرید فرمند و عزیز اکبریان هم به بیان دیدگاههای خود پرداختند.
عذرخواهی نمکی از نمایندگان مجلس
وقتی گزارشهای رؤسای کمیسیونها به پایان رسید، سعید نمکی وزیر بهداشت که با تأخیر هم به صحن علنی رسیده بود و موجب اعتراض مسعود پزشکیان مبنی بر اینکه چرا نمایندگان دولت به مباحث صحن بیتفاوت هستند، شده بود؛ برای تشریح وضعیت کشور در مقابله با کرونا پشت تریبون قرار گرفت، ابتدا به خاطر اینکه دیر به صحن رسیده از نمایندگان ملت عذرخواهی کرد.
نمکی با بیان اینکه سال ۲۰۰۳ ویروسی تحت عنوان سارس کشور چین را گرفتار کرد و منشأ آن خفاش بود که این ویروس را به انسان منتقل کرد: گفت: کرونای جدید رفتار کاملاً متفاوتی نسبت به انواع ویروسهای قبلی داشت و بهنوعی دیگر بروز کرد.
وزیر بهداشت ادامه داد: از اوایل بهمنماه بیمارستانها، آزمایشگاهها و تختهای بیمارستانی را آماده کردیم و از همان روزهای اول با انستیتو پاستور و آزمایشگاه دانشکده بهداشت کیت جدید تشخیص کرونای جدید را تولید کردیم. مواردی را در شهر قم در قالب سرماخوردگی آنفولانزا داشتیم که گزارش شده بود و پس از آن متأسفانه دو مورد در ۲۹ بهمنماه گزارشهایی داشتیم که با گزارشهای قبلی متفاوت بود و گفتیم احتمالاً همان ویروس جدید کرونا است.
نمکی افزود: صبح روز چهارشنبه ۳۰ بهمن اعلام کردیم دو مورد بیمار مبتلا به کرونا در قم داشتیم؛ اگر چه برخی اعلام کردند که اعلام این قبل از انتخابات درست نیست؛ اما من تأکید کردم که راستگویی خدمت به مردم است؛ هرچند این موارد باید بهتفصیل در جلسه غیرعلنی توضیح داده شود. البته ذکر این نکته هم ضروری است که آنچه در گیلان اتفاق افتاد، با آنچه در قم رخ داد دو مقوله کاملاً متفاوت بوده است. البته امروز، زمان ریشهیابی منشأ بیماری کرونا نیست بلکه روز مبارزه تمامعیار با این ویروس است.
وظیفه دولت مدیریت منابع و مصارف در شرایط ویژه است
محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامهوبودجه هم از دیگر مسئولان دولت بود که در جلسه کرونایی مجلس شرکت داشت و به تشریح آثار مالی و اقتصادی بیماری کرونا پرداخت و گفت: شیوع بیماری کرونا بر روی منابع دولت آثار جدی گذاشته است و دولت بهرغم منابع حداقلی باید مخارج غیرقابلاجتناب را هم تأمین کند؛ که پرداخت بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی، ۳۱ هزار میلیارد تومان یارانه معیشتی، ۱۲ هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم، ۵ هزار میلیارد تومان برای طرح تحول سلامت، ۱۵ هزار میلیارد تومان یارانه به نهادهای حمایتی از مخارج غیرقابلاجتناب دولت هستند.
وی با تأکید بر اینکه وظیفه دولت مدیریت منابع و مصارف است، گفت: بیماری کرونا مشکلاتی را نیز برای مردم ایجاد کرده است. مردم از یک سو نیاز به حمایتهای بهداشتی و درمانی و از سوی دیگر حمایت از کسبوکارهایشان دارند. در حوزه سلامت تلاش کردیم اعتبارات بخش سلامت را بهصورت صد درصد پرداخت کنیم، علاوه بر این ۳ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان بهصورت ویژه برای تقویت ستاد ملی کرونا و ستاد تهران بزرگ و استانها بهعنوان تنخواه پرداخت شده است. ۶۰۰ میلیارد تومان نیز تنخواه برای دانشگاهها در نظر گرفتهایم.
رئیس سازمان برنامهوبودجه گفت: در ماههای آینده بالغ بر ۱۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز به تأمین تجهیزات بیمارستانها برای مقابله با کرونا و تأمین دارو و البسه ویژه کادر درمانی و کیتهای آزمایشگاهی اختصاص خواهد یافت و اگر شرکتهای داخلی بتوانند نیازهای بخش درمان را تأمین کنند، حتی یک ریال از این اعتبارات برای تأمین کالاهای موردنیاز به خارج از کشور داده نخواهد شد.
روشهای فاصلهگذاری هوشمند در اصناف
عبدالرضا رحمانیفضلی از دیگر اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا هم در جلسه سهشنبه مجلس حضور داشت و گفت: روز اول اسفند در وزارت کشور، ستاد مقابله با کرونا را تشکیل دادیم و دستورهای لازم را به مسئولان استانی ابلاغ کردیم. در شرایط فعلی، همه مسئولان و دستگاههای اجرایی نسبت به این مسئله توجه و شناخت مکفی دارند و هماهنگیها بسیار خوب است.
وی بیان کرد: حدود ۱۳۵۸ شهر داریم که در تمام این شهرها اقدامات لازم از جمله ضدعفونی کردن معابر و همچنین رعایت نکات بهداشتی مورد توجه قرار گرفته است. وی درباره طرح فاصلهگذاری هوشمند توضیح داد: اصناف به سه دسته اصناف با ریسک پایین، اصناف با ریسک متوسط و اصناف با ریسک بالا تقسیم شدهاند و مقرر شد که در ۲۳ فروردین ماه اصناف با ریسک پایین در همه استانها به جز تهران آغاز به کار کنند و تهران هم از ۳۰ فروردین ماه آغاز میشود که ما پروتکلهای لازم را به استانداران ابلاغ کردهایم.
وی با اشاره به اینکه روند ابتلای بیماران به کرونا در بسیاری از استانها رو به کاهش است، افزود: البته به این معنا نیست که ما اعلام کنیم شرایط بسیار خوب است و فعالیتها باید بهصورت عادی انجام شود بلکه باید با هماهنگی و مشارکت یکدیگر، این روند مدیریت بیماری کرونا را ادامه دهیم تا طول عمر این بیماری و فوتیها کاهش یابد.
در پایان دستور کار مجلس برای تهیه گزارش از روند مبارزه با کرونا در کشور، مسعود پزشکیان به دولت توصیه کرد: میکنیم تا هفته آینده برنامه ملی مبارزه با کرونا را به مجلس بیاورد. اینگونه نباشد که هرروز یک تصمیم بگیریم، باید مشخص باشد اگر شرایط را عادیسازی کریم و بیماری توسعه پیدا کرد، آن وقت باید چه کنیم؟ وی دولت را موظف کرد چهارشنبه هفته آینده لایحه خود برای مبارزه با کرونا را کتباً و شفاهاً به مجلس ارائه کند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سهشنبه خود همچنین دو طرح سهفوریتی «تعطیلی یکماهه کشور» و «اصلاح آییننامه مجلس» را بررسی و با هر دو مخالفت کردند.
اسحاق جهانگیری جای روحانی در مجلس
دستور کار جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی با بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی رسمیت یافت. در این جلسه هم مسعود پزشکیان اداره جلسه را بر عهده داشت. اسحاق جهانگیری به جای رئیسجمهور وزیر پیشنهادی را همراهی میکرد.
طبق آییننامه داخلی مجلس دو نماینده در موافقت و دو نماینده نیز مخالف برنامههای وزیر حق صحبت داشتند. محمود صادقی و محمدعلی وکیلی که هردو از اعضای فراکسیون امید هستند، یکی در جایگاه مخالف و موافق وزارت کاظم خاوازی صحبت کردند. صادقی در همان ابتدای صحبت مدعی شد که درباره رزومه وزیر پیشنهادی که گفته میشود مجری ۱۰۰ طرح کشاورزی بوده و ۱۵۰ مقاله هم داشته اغراق شده است و دلیلش را هم مدتزمان کم کاری خاوازی عنوان کرد.
صادقی در اعتراض به برنامههای وزیر پیشنهادی دولت گفت: از همکاران دانشگاهی خود درباره برنامههای خاوازی کمک خواستم که مشخص شد جامعه دانشگاهی این فرد را برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی شایسته نمیداند. من از امضاکنندگان استیضاح حجتی بودم و به او نقد داشتم، اما خاوازی هم برنامه مشخصی برای برونرفت از مشکلات ندارد و قطعاً او هم در گلوگاههای فساد و غیرشفاف گرفتار خواهد شد.
محمدعلی وکیلی دیگر نماینده اصلاحطلبی که موافق خاوازی بود با بیان اینکه وضعیت خوب فروشگاهها در شرایط کرونا، نشان داد که حجتی هم در وزارت جهاد کشاورزی خوب کار کرده بود، اما مشکل اینجاست که ما در بخش کشاورزی رویکرد سنتی داریم و اکنون نیازمند حضور شخصیتی عالم در رأس وزارتخانه هستیم و متأسفانه مسئولان قبلی با رویکرد دانشبنیان در حوزه کشاورزی بیگانه بودند.
وی با انتقاد از اینکه برخی کار در کشور را دست گرفتن بیل و کلنگ میپندارند، گفت: هدررفت منابع کشاورزی نتیجه بیل و کلنگ دست گرفتنهایی است که تا امروز صورت گرفته است. شخصیتی است که انبانش پر از رویکردهای علمی است که میتواند اهداف کشاورزی ما را تحقق دهد. به اعتقاد وی توجه به معیشت کشاورزان موتور حرکت اقتصاد کشور است. با تقویت بخش کشاورزی میتوان نشاط را به این بخش بازگرداند و از مهاجرتها جلوگیری کرد.
صحبتهای موافقان وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی جهاد کشاورزی صحن علنی روز چهارشنبه را تحت تأثیر قرار داد و توانست رأی نمایندگان را برای خاوازی کسب کند و در نتیجه کاظم خاوازی با اکثریت آرای نمایندگان به وزارت جهاد کشاورزی راه یافت.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز چهارشنبه خود همچنین جهت تأمین نظر شورای نگهبان گزارش کمیسیون امور داخلی و شوراها درباره لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با عنوانهای استانهای ساحلی و کلانشهرها با مشارکت بخش غیردولتی را بررسی و ایرادهای آن را اصلاح کردند.
همچنین گزارش کمیسیون امور داخلی و شوراها در مورد رفع ایراد شورای نگهبان به طرح اصلاح مواد یک و ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی بررسی شد و به تصویب نمایندگان رسید.
انتهای پیام/4034/پ
انتهای پیام/