دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آبان 1394 - 09:36

در دو روز نشست حل بحران سوریه چه گذشت؟ + متن کامل بیانیه مشترک

هم‌پیمانان و مخالفان رئیس‌جمهوری سوریه به‌دنبال دو روز نشست در روزهای پنج‌شنبه و جمعه، بر سر تلاش‌ برای پایان دادن به جنگ داخلی در این کشور به توافق دست یافتند، هر چند اختلافاتشان اجازه نداد که راه حلی مشترک دست یابند.
کد خبر : 46639

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، وزیران امور خارجه کشورهایی که در مذاکرات حل بحران سوریه شرکت کرده بودند، توافق کردند که از سازمان ملل بخواهند روندی را آغاز کند که به برقراری آتش‌بس و برگزاری انتخابات در این کشور بینجامد، ولی درباره آینده «بشار اسد» به توافق دست نیافتند.


طبق تصمیم گرفته شده، دور بعدی گفت‌و‌گوها قرار است دو هفته دیگر برگزار شود.


موضع کشورهای شرکت‌کننده درباره آینده سوریه



آمریکا: «بشار اسد» باید از قدرت کناره‌گیری کند، اما نیازی نیست که این موضوع قبل از یک دوره انتقالی رخ دهد.


عربستان: «بشار اسد» باید در یک برنامه زمانی مشخص و قبل از برگزاری هر انتخاباتی برای ایجاد دولتی جدید از قدرت کناره‌گیری کند.


ترکیه: «بشار اسد» باید از قدرت کناره‌گیری کند، هر چند می‌تواند برای یک دوره نمادین شش ماهه بر سر کار باشد.


کشورهای حوزه خلیج‌فارس و حامیان غربی مخالفان دولت سوریه: «بشار اسد» باید از قدرت کناره‌گیری کند. وی نمی‌تواند بخشی از روند سیاسی سوریه باشد.


روسیه: نباید «بشار اسد» را برای کناره‌گیری از قدرت تحت فشار قرار داد. مردم سوریه باید در انتخابات در این‌باره تصمیم‌گیری کنند.


ایران: «بشار اسد» نباید از قدرت کناره‌گیری کند. مردم سوریه باید خودشان درباره آینده سیاسی این کشور تصمیم‌گیری کنند.


نشست وین با هدف یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه و پایان دادن به جنگ داخلی در این کشور تشکیل شد.


موضع طرف‌های مختلف پس از پایان نشست



«لوران فابیوس» وزیر امورخارجه فرانسه بعد از پایان نشست بین‌المللی بحران سوریه، گفت: تا جایی که به ما مربوط می‌شود، فکر می‌کنیم «بشار اسد» جایی در آینده سوریه ندارد، ولی کشورهای دیگر به‌ویژه ایران، نظر متفاوتی دارند.


وی افزود: در این نشست هشت ساعته در بعضی موارد از جمله درباره نقش سازمان ملل متحد، برگزاری انتخابات در سوریه و همچنین تدوین یک قانون اساسی جدید، پیشرفت‌هایی به دست آمد. با وجود این، هنوز کار زیادی در پیش است و به همین‌دلیل شرکت‌کنندگان تصمیم گرفتند دو هفته آینده نشست دیگری برگزار کنند.


«محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه کشورمان که برای نخستین‌بار در این گفت‌و‌گوها شرکت کرده بود، در پایان نشست گفت: ما دور هم جمع شدیم تا در تسریع دستیابی راه‌حل بحران سیاسی در سوریه کمک و یادآوری کنیم که طرف دعوای سوریه مردم سوریه هستند.


«ظریف» وجود برخی اختلاف‌نظرها را تایید کرد و افزود: گروهی در این نشست از همان نخست، مبنای کار سیاسی خود را بر این گذاشتند که «اسد» باید کنار برود و ما نیز از همان زمان نخست گفتیم این تصمیمی است که خود مردم سوریه باید بگیرند.


هنوز نشست وین پایان نیافته بود که «حسین امیر عبداللهیان» معاون وزیر امورخارجه کشورمان به مصاحبه با رسانه‌های داخلی پرداخت و گزارش‌‌های منتشرشده در برخی رسانه‌های غربی درباره موافقت ایران با کناره‌گیری «بشار اسد» از ریاست‌جمهوری سوریه ظرف مدت شش ماه را تکذیب کرد. پیشتر خبرگزاری «رویترز» مدعی شده بود که ایران در جریان مذاکرات وین، از طرح یک دوره انتقالی شش ماهه و برگزاری انتخاباتی که درباره سرنوشت رئیس‌جمهوری سوریه تصمیم‌گیری می‌کند، حمایت کرده است.


در نشست روز جمعه علاوه بر آمریکا، روسیه، عربستان، ترکیه و ایران، وزیران امورخارجه انگلیس، فرانسه، آلمان، مصر، لبنان و همچنین نمایندگانی از عراق، قطر، عمان، امارات متحده عربی، اردن و چین نیز حضور داشتند.


«جان کری» وزیر امورخارجه آمریکا پیش از آغاز مذاکرات، در جمع خبرنگاران نسبت به دستیابی به راه‌حلی سیاسی برای پایان دادن به جنگ چهار ساله داخلی در سوریه ابراز امیدواری کرده بود.


«بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل نیز با ابراز امیدواری نسبت به اینکه نشست حل بحران سوریه بتواند راهی برای پایان دادن به فاجعه انسانی ناشی از جنگ داخلی سوریه بیابد، از همه شرکت‌کنندگان خواست از خود «انعطاف‌پذیری» لازم را نشان دهند.


متن کامل بیانیه مشترک نشست وین درباره سوریه



وزیران امورخارجه حاضر در نشست وین بر سر بیانیه‌ای مشترک، شامل نه ماده توافق کردند که متن آن به این شرح است:



1- حفظ اتحاد، استقلال، تمامیت ارضی و ماهیت سکولار سوریه، از اهمیت بنیادین برخوردار است.


2- نهادهای دولتی، دست‌نخورده باقی خواهند ماند.


3- حق همه مردم سوریه، صرف‌نظر از طبقه‌بندی‌های قومی یا مذهبی آن‌ها بایستی حفظ شود.


4- تسریع تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ ضروری است.


5- دسترسی به کمک‌های بشردوستانه در سرتاسر خاک سوریه تضمین خواهد شد و شرکت‌کنندگان (در نشست وین) حمایت از بی‌خانمان‌های داخل سوریه، پناهندگان و کشورهای میزبان آن‌ها را افزایش خواهند داد.


6- بایستی «داعش» و سایر گروه‌های تروریستی، شامل گروه‌های قرار گرفته در فهرست شورای امنیت سازمان ملل و علاوه بر آن، گروه‌هایی که شرکت‌کنندگان در نشست بر آن توافق کرده‌اند را شکست داد.


7- شرکت‌کنندگان برطبق بیانیه مشترک ژنو 2012 و قطعنامه شماره 2118 شورای امنیت سازمان ملل متحد، این نهاد بین‌المللی را به تشکیل نشستی با حضور نمایندگان دولت سوریه و معارضان این کشور برای دستیابی به فرایندی سیاسی که به تشکیل حکومتی معتبر، فراگیر و غیرطایفهای و به تبع آن، قانون اساسی جدید و انتخابات منتهی می‌شود، دعوت کردند.


این انتخابات، بایستی با هدف اجرای رضایت‌بخش و رعایت بالاترین معیارهای بین‌المللی از حیث شفافیت و مسئولیت‌پذیری، تحت نظارت سازمان ملل، به صورت آزاد و منصفانه و با حق شرکت همه مردم سوریه، از جمله جمعیت دور از وطن این کشور، برگزار شود.


8- این فرایند سیاسی تحت رهبری و مالکیت سوریه خواهد بود و مردم سوریه درباره آینده این کشور تصمیم خواهند گرفت.


9- شرکت‌کنندگان، همراه با سازمان ملل متحد، مدالیته آتش‌بس سراسری و اجرای آن که در تاریخی معین و هم‌راستا با این فرایند سیاسی جدید آغاز خواهد شد را بررسی خواهند کرد.


شرکت‌کنندگان در روزهای آینده برای کاستن از حوزه‌های اختلاف باقی‌مانده و ایجاد حوزه‌های جدید توافق تلاش خواهند کرد. وزیران، ظرف دو هفته آینده برای ادامه این مباحثات مجددآً تشکیل جلسه خواهند داد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته