دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 آبان 1394 - 13:12

رایزنی مجدد تهران و مسکو درباره سوریه؛ ایران در حال بررسی مشارکت در نشست وین

وزرای امور خارجه ایران و روسیه امروز در آستانه برگزاری نشست وین درباره سوریه تلفنی گفت‌وگو کردند.
کد خبر : 46342

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، بنا بر اعلام وزارت امور خارجه روسیه، محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف در این تماس تلفنی درباره آمادگی برای شرکت در جلسه‌ای که قرار است از فردا (پنج‌شنبه) در شهر وین اتریش برگزار شود، صحبت کرده‌اند.


روز گذشته اعلام شد که از ایران برای شرکت در این نشست دعوت شده و دعوتنامه رسمی نیز از طریق روسیه به ایران تحویل داده شده است.


آمریکا که از ابتدای بحران سوریه با هرگونه ایفای نقش ایران اعلام مخالفت کرده بود و حتی سال گذشته با تحت فشار قرار دادن دبیر کل سازمان ملل موجب لغو دعوت از ایران به نشستی در مورد سوریه شد، حالا اعلام کرده است که از حضور تهران در نشست حمایت می‌کند.


مارایا زاخاروا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، امروز تایید کرد که از ایران، عراق، لبنان و ترکیه برای حضور در نشست وین دعوت شده است. علاوه بر این قرار است نمایندگان آمریکا، عربستان و روسیه هم در وین حضور داشته باشند.


افخم: مشارکت ایران در اجلاس وین تحت بررسی است


مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف وزرای امور خارجه ایران و روسیه عصر دیروز (سه‌شنبه) و صبح امروز (چهارشنبه) در خصوص اوضاع منطقه و موضوع سوریه گفت‌وگو کردند، افزود: اجلاس آتی در وین اتریش در خصوص بحران سوریه محور گفت‌وگو‌های دیروز وزیران امور خارجه دو کشور بود.


مرضیه افخم با تایید دعوت از ایران برای اجلاس سوریه در وین تصریح کرد: مشارکت ایران در این اجلاس تحت بررسی است.


برخی رسانه‌ها از حضور حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران و برخی نیز از حضور ظریف وزیر امور خارجه در این نشست خبر داده بودند.


خبرگزاری آسوشیتدپرس شب گذشته با انتشار خبری به نقل از مقامات آمریکایی عنوان کرد که از ایران برای شرکت در نشست وین دعوت به عمل آمده است.


براساس این خبر، دور بعدی گفت‌وگوها درباره سوریه از پنجشنبه با حضور «جان کری»، وزیر امور خارجه آمریکا، «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه و چندنفر از دیپلمات‌های ارشد اروپایی و عربی در شهر وین، پایتخت اتریش آغاز خواهد شد.


مقام‌های آمریکایی عنوان کردند که دعوت از ایران را روسیه تحویل ایران داده، اما تهران هنوز به آن پاسخ نداده است.


واشنگتن پیشتر از احتمال حضور ایران در این رایزنی سخن گفته بود اما معارضان سوری و متحدان آمریکا، به ویژه عربستان، با این اقدام مخالفت کرده بودند.


انتهای پیام/

برچسب ها: سوریه نشست وین
ارسال نظر
هلدینگ شایسته