دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 دی 1398 - 11:26

چرا نباید مشکلات را با چت کردن حل کرد؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام چت کردن با همسر یا دوستتان دچار سوتفاهم شوید.
کد خبر : 463100
1808201_595.jpeg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، ما در هنگام گفت‌و‌گو با دیگران، تنها به سخنان گوش نمی‌کنیم بلکه حس بینایی ما نیز در گفت‌و‌گو نقش دارند. ما واکنش‌های جسمانی و زبان بدن گوینده (Body Language) را می‌بینیم. عملکرد ماهیچه‌ای چهره‌ی گوینده را پردازش می‌کنیم و از رفتارهای فرد در هنگام سخن گفتن بازخورد دریافت می‌کنیم. آن‌چه می‌بینیم و بازخوردهایی که دریافت می‌کنیم به درک بهتر چیزی که می‌شنویم می‌انجامد. هنگامی که گوینده را نبینیم ارتباط و درک ما از موضوعی که می‌شنویم کاهش می‌یابد. چیزی که در چت کردن هم پیش می‌آید همین است. در این مطلب به شما خواهیم گفت که چرا نباید مشکلات را با چت کردن حل کرد.


اگر اهل گفت و گوهای مجازی بوده باشید، حتما برای‌تان پیش آمده که بدون منظور حرفی را زده باشید و در کمال تعجب با جبهه گیری و رنجش طرف مقابل رو به‌رو بشوید. رنجشی که خیلی وقت‌ها به درگیری‌ و بگو مگوهای بزرگ‌تر کش می‌آید و در بهترین حالت با چند روز دلخوری و توضیحات و دلجویی‌های مکرر ختم بخیر می‌شود. درست است که راه ارتباطی چت، در دسترس و ارزان قیمت‌تر از دیگر انواع ارتباطات است اما تنها برای گفت‌وگوهای معمولی دوستانه، ارتباط با افراد دور از دسترس، ارسال و دریافت اطلاعات نوشتاری و تصویری و یا صحبت کردن هم زمان با چندین نفر که در هر کدام در منطقه‌ جداگانه‌ای قرار دارند. شما هیچ‌وقت نباید در فضای مجازی و در صفحه‌ی چت روم ارتباطات عاطفی‌تان را گسترش بدهید، نباید مشکلات خانوادگی یا زناشویی‌تان را از طریق چت پیگیری کنید، حتی اگر قصدتان مشورت گرفتن یا راهنمایی خواستن از یک دوست معمولی است باید قید چت کردن را بزنید.


شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام چت کردن با همسر یا دوستتان دچار سوتفاهم شوید. شاید پیامی را دریافت کنید و احساس کنید این پیام با حس خشم نوشته شده است. یا از پیام، خشمگین بودن نویسنده را احساس کنید. شاید با خواندن پیامی احساس کنید که نویسنده‌ی آن در هنگام نوشتن آن احساسی مانند اندوه، خشم، بی‌حوصلگی یا بی‌تفاوتی داشته باشد ولی ممکن است شما دچار گمراهی شده باشید.


این حس گمراهی به این دلیل است که با خواندن واژه‌ها نتوانستید به درستی احساس نویسنده را درک کنیم. در چنین شرایطی که حتی نمی‌توانیم صدای فرد را بشنویم چه رسد به این‌که او را ببینیم؛ نمی‌توانیم به داوری دست بزنیم. اگر با همسر، دوست یا همکارتان در اینترنت با مشکلی روبه‌رو شدید این مشکل را در اینترنت و با چت کردن حل نکنید. چون ممکن است دچار سو تفاهم شوید و مسئله‌ای بسیار کوچک، زمینه‌ساز مشکلی بزرگ شود. به یاد بسپارید گفت‌و‌گوی حضوری و رو در رو بهترین روش برای حل مشکلات است.


احساس مرا بفهم


شما در صفحه‌ی تلگرام با ایموجی‌ها احساساتتان را نشان می‌دهید، ولی آیا واقعا ایموجی‌ها دقیقا حال شما رو توصیف می‌کنند؟ غیر از این، حین چت کردن هیچ درکی از وضعیت فرد مقابل ندارید، مثلا اگر یک طرف از خستگی زیاد وسط چت کردن خوابش ببرد، طرف دیگر این رفتار را چیزی جز بی‌توجهی برداشت نخواهد کرد.


زبان بدن تو را نمی بینم


وقتی با یک نفر صحبت می‌کنید، از دست‌ها و پاهای تان کمک می‌گیرید. با حرکت چشم‌هایتان، کم و زیاد کردن تن و حالت صدایتان منظورتان را دقیق می‌رسانید. وضعیت روحی و حس کلماتتان کاملا روشن است. در یک کلام زبان بدن مانع پیش آمد هر سوتفاهمی است. در حقیقت ارتباط میان دو نفر بیشتر بر اساس ارتباط غیرکلامی است. 93 درصد زبان بدن و تنها 7 درصد باقیمانده‌ی ارتباط به عهده‌ی کلمات است.


منظورت را نمی فهمم


رو در رو که صحبت می‌کنید، سریع متوجه تغییر حالت فرد مقابل می‌شوید و می‌توانید قبل از اینکه بگوید از حرف شما ناراحت شده است، توضیح بدهید که منظورتان چیز دیگری بوده است. راه‌های ساده‌ی زیادی برای جبران در اختیار دارید. می‌توانید دست‌هایش را لمس کنید یا او را در آغوش بگیرید، می‌توانید صداقت و علاقه‌ی تان را واضح نشان بدهید. حالا اگر همین موقعیت در صفحه‌ی تلگرام پیش آید. اگر برداشت اشتباهی صورت بگیرد، یا حتی طرف مقابل ناراحتی‌اش را پنهان کند، چکار خواهید کرد؟ بله اگر این اتفاق در تلگرام بیافتاد یک پروسه‌ی دشوار برای جبران یک برداشت غلط رو در روی شما قرار خواهد گرفت.


حضورت را حس نمی‌کنم


صحبت کردن در فضای مجازی آن هم با کسی که دوستش دارید، درک دقیقی از وجود او را به شما نخواهد رساند. در اغلب موارد همین موضوع باعث می‌شود رفتارهای بدی از شما سر بزند که اگر در حالت عادی کنار یکدیگر بودید هرگز آن حرف‌ها را به زبان نمی‌آوردید. چرا که در فضای مجازی بودن، حس بی‌نظیر در کنار هم بودن را ایجاد نمی‌کند.


ذهنم را شرطی نکن


اگر با افراد مختلفی در فضای مجازی صحبت کرده باشید و خاطرات تلخ و ناخوشایندی هم برایتان پیش آمده باشد، ارتباط با شخصی جدید برایتان سخت و ناراحت کننده به نظر می‌رسد. چرا که هر لحظه انتظار خبر و اتفاق بدی را خواهید داشت. حتی ممکن است صدای نوتیفیکشن تلگرام به شما استرس وارد کند و نتوانید به خودتان و طرف مقابل اعتماد چندانی پیدا کنید.


همه چیز خراب شد


در یک ارتباط غیر مستقیم، مثل چت، همان‌طور که می‌توانید احساساتتان را پنهان کنید، به محض ناراحت شدن می‌توانید با تایپ چند واژه‌ی ناخوشایند، وضعیت را سخت‌تر کنید و بین خودتان آشوب به پا کنید. غیر از این در ارتباطات مجازی، شخص هر لحظه می‌تواند از پاسخ دادن طفره برود، پیغامش را نخواند، تظاهر به نبودن کند و به هر نحوه دیگر از جوابگو بودن طفره برود. حال آنکه در یک ارتباط واقعی به این راحتی‌ها نمی‌شود ارتباط سالم را زیر پا گذاشت و ناخواسته چیزی را خراب کرد.


 


گردآوری شده از:


آقای روانشناس


هفته نامه جیم


 


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته