دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 شهريور 1398 - 12:43

کوچ نمایشگاه نانو به سوی صنعت/

/////////
کد خبر : 415766

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا-هانا حیدری،


خانه نانویی به رسم هر ساله نمایشگاه نانو


صنعتی شدن دوازدهمین نمایشگاه نانو 


دهمین جشنواره دانش آموزی نانو 


نانو مچ و معرفی نمونه‌های اولیه


نانواستارتاپ و معرفی شرکت‌ها و محصولات


آغاز به کار رسمی مرکز فناوری‌های پیشرفته ایران عراق در روز سوم نمایشگاه 


امضای قراردادها


حضور دانش آموزان در این نمایشگاه 


حضور مسئولانی چون بابک نگاهداری، علی وحدت، قادری فر طهرانچی 


معرفی محصولات شاخص


 


139 نهاد فعال در دوازدهمین جشنواره فناوری نانو از 18 تا 21 مهر ماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد. 139 نهاد فعال در این نمایشگاه 


 


 


 


 


دوازدهمین جشنواره فناوری نانو با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افتتاح شد.


 


 این جشنواره با حضور ۱۳۹ نهاد فعال از امروز تا ۲۱ مهرماه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد .


 


کسب رتبه چهارم دنیا در زمینه تولید علم نانو ،فعالیت ۲۳۹ شرکت دانش بنیان و صنعتی تولید بیش از ۶١٠محصول و صادرات محصولات نانو  به بیش از ۴۰ کشور جهان از دستاوردهای کشورمان در حوزه نانو است .


 


محصولات این نمایشگاه حوزه های آب و محیط زیست ،انرژی ،مراقبت‌های بهداشتی ،خودرو ،ساخت و ساز ،نساجی، نفت و کشاورزی را در بر گرفته است .


 


این نمایشگاه بخشهای مختلفی از جمله پارک‌های علم و فناوری ،مراکز رشد، آزمایشگاهی ، دانشگاهی ،پژوهشگاهی و باشگاه های دانش آموزی را در دل خود جای داده است .


 


  غرفه  نانو مچ با حدود ۳۰ طرح آماده سرمایه گذاری با هدف رفع نیازهای صنعتی با تکیه بر فناوری‌های داخلی یکی از مهمترین بخش‌های  این جشنواره است.


ستاری در آیین افتتاح دوازدهمین جشنواره فناوری نانو:


 


نانو از علومی است که در توسعه آن پیشتاز هستیم و از ۵ سال پیش تمرکز جدی برای تجاری سازی محصولات در این حوزه آغاز شد.


 


تولید یک محصول نتیجه سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش است و اگر بستر خوبی در این زمینه مهیا شود شاهد تولید محصولات بسیاری می شویم.


 


علوم‌جدید همچون نانو تحولات زیادی در زندگی ایجاد می کند و باعث کاهش هزینه ها و نوعی میانبر در حوزه فناوری می شود.


 


پژوهشگاه نیرو یکی از نهادهای دولتی است که به عنوان یک منتور در حوزه پژوهش عمل کرده است و کمکی برای شرکت های خصوصی جهت توسعه فعالیت استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان است.


تا چرخه تجاریسازی به درستی شکل نگیرد در تولید مقاله و پتنت نیز نمی توانیم به خوبی عمل کنیم. سرمایه گذاری روی پژوهش باعث افزایش پتنت و تولید مقالات نیز می شود.


سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در آیین افتتاح دوازدهمین جشنواره فناوری نانو:


 


برای سومین سال متوالی رتبه چهارم در حوزه نانو از آن ایران شد که نشان می دهد کمیت و کیفیت تولید علم را حفظ کرده ایم اما هدف ما کسب رتبه های بالاتر است.


 


سال گذشته ۸۵ شرکت دانش بنیان در این نمایشگاه دستاوردهای خود را ارائه دادند که امسال به ۱۲۵ شرکت فناور افزایش یافت. همچنین افزایش ۵۰ درصدی وبیش از ۱۹۰ غرفه در نمایشگاه ایجاد شد.


 


در سال ۲۰۱۰ با انتشار ۱۰ مقاله رتبه ۵۷ در حوزه نانو را داشتیم اما امروز این تولیدات علمی از مرز ۱۰ هزار مقاله در سال گذشته عبور کرد.


 


در حال حاضر شاهد ایجاد ۲۲۰ شرکت تولیدی در حوزه نانو و بیش از ۶۱۰ محصول مورد تایید در بازار هستیم.


 


تمرکز ما امروز روی صنعتی سازی و صادرات محصولات است وبه بیش از ۴۵ کشور دنیا محصولات نانو صادر می شود.


 


هدف گذاری کرده ایم که تا سال ۱۴۰۴  به صادرات یک میلیارد دلاری  برسیم.


 


سعید سرکار در نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو که پیش از ظهر امروز در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار شد، گفت: اگر حمایت های لازم  وحود داشته باشد میتوان حجم صادرات محصولات فناوری نانو تا ۲۰۲۵ به یک میلیارد دلار رساند. اگر حمایت ها و کمک های لازم به استارتاپ ها، شرکت های داتش بنیان و شرکت های تولیدی شود کشور میتواند جایگاه خود در اقتصاد جهانی را پیدا کرد.


وی افزود: کشور راهی به جز پیشروی در مسیر های تک ندارد. اعتیاد اقتصاد ایران به نفت در حال کاهش است و به سوی اقتصاد مبتنی بر محصولات دانش بنیان و های تک و صادرات انها میرود. مواد اولیه لازم برای توسعه علم و دانش در یک کشور نیروی انسانی متخصص است که این نعمت در ایران به وفور یافت می شود. با سرمایه گذاری و توجه می توان مغز نیروی انسانی و جوانان را فراوری کرد. صادرات کشور باید روی صادرات محصولات های تک متمرکز باشد. کشور در حال حاضر روی سکوی پرشی قرار دارد که می تواند به پیدا کردن جایگاه ایران در بازارجهانی نقش کلیدی داشته باشد.


رئیس ستاد توسعه فناوری نانو بیان کرد: ۳۰ محصول جدید در دوازدهمین نمایشگاه فناورب  ارائه می شود که کارامدی انها ثابت شده و برای جذب سرمایه در نمایشگاه امسال حضور دارند. مهمانان خارجی از ترکیه، اتیوپی، عراق، افغانستان و افریقا نیز در نمایشگاه حضور دارند. در دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو غرفه مخصوصی برای ایحاد ارتباط میان شرکت های داخلی و خارجی فعالیت می کند.


سرکار افزود: ۳۷ طرح موفق که رسوخ فناوری داشته و وارد بازار شده اند نیز در دوازدهمین نمایشگاه فناور نانو به نمایش گذاشته می شوند.


رئیس ستاد ویژه توسعه فناوری مطرح کرد: ۱۳۷ نهاد حضور فعال در دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو خواهند داشت. اقدامات لازم برای عقد قرار داد میان شرکت های فعال در حوزه فناوری نانو در این نمایشگاه انجام شده است.


وی افزود: دوزارهمین نمایشگاه نانو برخلاف سا های گذشته بیشتر جنبه صنعتی دارد. حضور صنایع ۵۰ درصد در نمایشگاه امسال افزایش یافته است. همچنین فضای نمایشگاه نیز ۵۰ درصد بیشتر شده است. فناوری نانو در ۱۵ حوزه صنعتی شامل بهداشت، کشاورزی، محیط زیست، نساجی و آب در کشور استفاده میشود.


وی افزود: ستاد ویژه توسعه فناوری نانو اقداماتی انجام داده تا با شرک هایی که از برچسب تقلبی نانو روی محصولات خود استفاده میکنند، جلوگیری و برخورد شود تا اعتماد مردم به نانو خدشه دار نشود و افراد از اسم این فناوری بیجا استفاده نکنند.


سرکار با اشاره به اینکه ایران رتبه چهارم دنیا در حوزه نانو را دارد، مطرح کرد: تا پایان سپتامبر امسال ۸ هزار و ۴۰ مقاله در حوزه نانو ارائه شده است. حجم فروش ایران در سال ۹۷ در حوزه ۲۵۶۰ میلیارد تومان و صادرات حدود ۳۰ میلیون دلار بوده است. تاکنون ۲۲۶ شرکت فعال در حوزه نانو در کشور تاسیس شده و تا اخر شهریور امسال نیز ۶۱۰ محصول در این حوزه تولید شده است.


دوازدهمین نمایشگاهف فناوری نانو از ۱۸ تا ۲۱ مهر در نمایشگاه بین المللی تهران در سالن بین الملل و خلیج فارس برگزار می شود. ۱۲۵ شرکت، ۲۵ آزمایشگاه، ۲۸ مرکز و ۱۴ نهاد ترویجی در این نمایشگاه حضور دارند. دوازدهمین نمایشگاه نانو در بخش های نانو مچ یا طرح های نوآورانه، استیج یا نانوگپ و کارگاه های اموزشی برگزار می شود.


سید مهدی رضایت


در اختتامیه نهمین مسابقه ملی فناوری نانو که پیش از ظهر امروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، گفت:  بیش از ۱۰۰ نهاد ترویجی در این دوره از  مسابقه مشارکت داشتند.  پرداختن به زیرساخت ها برای توسعه فناوری نانو در ابتدا نیاز به برنامه راهبردی داشت. نخستین سند راهبردی توسعه فناوری نانو بر توسعه اگاهی بخشی، توسعه منابع انسانی، توسعه علم و فناوری و ایجاد و توسعه زیرساخت ها متمرکز بود.


وی افزود: حاصل برنامه راهبردی اولیه این است که در حال حاضر یک میلیون دانش اموز با علم نانو اشنایی دارند. ۸۲ آزمایشگاه دانش اموزی تجهیز شده است. در ابتدای راه رشته تخصصی در حوزه نانو وجود نداشت اما در حال حاضر ۳۷ هزار دانشجو و فارغ التحصیل در این حوزه وجود دارد،  ۶۶ دانشگاه رشته کارشناسی ارشد و ۲۳ دانشگاه رشته های دکتری تخصصی ارائه می دهند.  بهبود کیفیت زندگی مردم و تولید ثروت از طریق توسعه پایدار فناوری نانو امکان پذیراست.


مدیر کارگروه توسعه نیروی انسانی ستاد توسعه فناوری نانو بیان کرد: در سند دوم راهبردی توسعه فناوری نانو تمرکز بر تجاری سازی، بین المللی سازی و تولید ثروت است.


رضایت گفت: مقاله جایی برای گذار است اما مقالات isi شاخصی برای اندازه گیری توسعه نیروی انسانی در جهان است و در سال ۲۰۱۸ دانشمندان کشور  بیش از ۱۰ هزار مقاله در حوزه نانو ارائه داده اند.


وی افزود: بازار در حوزه نانو تکنولوژی در حال اشباع است بنابراین باید به جهت دهی به تحقیقات حوزه نانو، کاربردی شدن و هدف گرایی انها توجه ویژه ای کرد. از دانشمندان و فعالان حوزه فناوری نانو خواسته شده تا باتوجه به مشکلات و نیازهای صنعت و جامعه، تحقیقات خود را تعریف کنند.


رضایت خاطرنشان کرد: برای توسعه و پیشرفت فناوری نانو به تجهیز صنعتی نیاز است. در حال حاضر به کمک ستاد توسعه فناوری نانو ۳۰ آزمایشگاه صنعتی تجهیز شده اند.


انتهای پیام/۴۰۲۱/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته