دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 تير 1398 - 16:49

97 درصد آب‌های زیرزمینی در غزه آلوده است

هیئت بین‌المللی حمایت از حقوق ملت فلسطین با اشاره به آلودگی 97 درصد از آب‌های زیرزمینی نوار غزه به خاطر محاصره تحمیلی رژیم صهیونیستی، خواستار مداخله فوری برای حل این بحران شد.
کد خبر : 404757
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، هیئت بین‌المللی حمایت از حقوق ملت فلسطین، موسوم به "حشد" از آلودگی 97 درصد از آب‌های زیرزمینی در نوار غزه به دلیل تداوم محاصره تحمیلی رژیم اشغالگر صهیونیستی خبر داد و خواستار مداخله فوری برای حل این بحران شد.


این هیئت در پیامی به دبیرکل سازمان ملل، رئیس مجمع عمومی این سازمان، کشورهای عضو، رئیس پارلمان اروپا و پارلمان بین‌المللی خواستار مداخله فوری آن‌ها برای تأمین آب شرب مناسب برای ساکنان غزه و حل بحران آب‌های آلوده در این منطقه شد.


هیئت مذکور لازمه این امر را تلاش و تحرک گسترده و سازنده جامعه جهانی به‌منظور تضمین این حق مسلم برای شهروندان فلسطینی در غزه دانست.


بر اساس آمارهای مراکز حقوقی فلسطینی و بین‌المللی، محاصره 13 ساله غزه توسط رژیم صهیونیستی و تعطیل ماندن پروژه‌های زیرساختی موجب آلوده شدن 97 درصد آب‌های زیرزمینی در این باریکه شده است.


تنها 11 درصد از مردم غزه به آب قابل شرب دسترسی دارند


این در حالی است که سازمان مرکزی آمار فلسطین سال گذشته در گزارشی اعلام کرد که تنها 11 درصد از خانواده‌های فلسطینی در باریکه غزه به منبع امن آب شرب دسترسی دارند و این بدین معناست که تنها یک‌دهم خانواده‌ها به منبع امن آب شرب دسترسی دارند.


باریکه غزه به دلیل مخلوط شدن آب‌های زیرزمینی با فاضلاب‌ها و آب دریا، با کمبود آب شرب مواجه است و بر اساس گزارش کنفرانس سازمان تجارت و توسعه سازمان ملل "اونکتاد" در سال گذشته، غزه در آغاز سال 2020 غیرقابل‌سکونت خواهد شد که این مسئله ناشی از بحران‌های آب و برق است.


در این گزارش آمده است که جمعیت بیش از 2 میلیون نفری باریکه غزه با کمک برکه‌های آب‌های ساحلی به‌عنوان آب شرب گوارا زندگی خود را ادامه می‌دهند، اما 95 درصد از این آب‌ها غیرقابل‌شرب است.


سازمان ملل: نوار غزه در سال 2020 غیرقابل زندگی خواهد بود


در همین راستا، دبیرکل سازمان ملل متحد سال گذشته هشدار داد که بر اساس برآوردهای این سازمان، باریکه غزه در سال 2020 مؤلفه‌های لازم برای زندگی را از دست خواهد داد.


آنتونیو گوترش اوضاع انسانی و اقتصادی باریکه غزه را «بسیار بد» توصیف کرد و افزود: «اوضاع انسانی و اقتصادی نوار غزه همچنان در وضعیت بسیار بدی قرار دارد؛ به‌ویژه که برآوردهای ما نشان می‌دهد که این منطقه در سال 2020 غیرقابل‌سکونت خواهد بود؛ مگر اینکه اقدامات ملموسی برای بهبود سطح ارائه خدمات و اصلاح نهادهای اساسی در این منطقه صورت گیرد.»


وی افزود: باریکه غزه همچنان از مشکل بسته بودن گذرگاه‌ها و وضعیت فوق‌العاده انسانی رنج می‌برد و 2 میلیون فلسطینی هر روزه شاهد فروپاشی تأسیسات زیرساختی، بحران برق، کاهش حجم ارائه خدمات اساسی و اقتصاد زمین‌گیر شده هستند و همه این‌ها در شرایطی روی می‌دهد که فاجعه زیست‌محیطی هم روز به روز تشدید می‌شود.


انتهای پیام/4106/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: آنتونیو گوترش
ارسال نظر
هلدینگ شایسته