دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 خرداد 1398 - 00:15
عثمان الحکیمی در گفتگو با آنا:

دغدغه اصلی مردم یمن مسئله قدس و مردم فلسطین است

نماینده جوانان جنبش انصارالله یمن گفت: ما به‌عنوان یک اصل به مسائل فلسطین نگاه می‌کنیم و دغدغه اصلی مردم یمن مسئله قدس و مردم فلسطین است.
کد خبر : 384864
_ALI4562.jpg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا روز قدس، ابتکار هوشمندانه و آینده‌نگرانه بنیان‌گذار انقلاب اسلامی حضرت ‌امام خمینی‌(ره) و نماد بیداری وجدان جهانیان در مقابل ظلم مستکبران جهان است. روز قدس روزی است که نه‌تنها مردم ایران،‌ بلکه مسلمانان در اقصی نقاط جهان،‌ چه در یمن، بحرین، عراق و سوریه و چه در دل اروپا اراده امت واحده را به نمایش می‌گذارند و یک‌صدا فریاد مظلومیت فلسطین را سر می‌دهند. لذا در رابطه با جایگاه مسئله فلسطین در بین کشورهای مختلف گروه دانشگاه خبرگزاری آنا با نمایندگان دانشجویی کشورهای یمن، نیجریه و... مصاحبه‌ای انجام داده است؛ در ادامه متن مصاحبه با عثمان الحکیمی نماینده جوانان جنبش انصارالله یمن را آورده‌ایم.


عثمان الحکیم یمن و شیحو نیجریه


آنا: مسئله فلسطین و روز قدس در کشور یمن، چه جایگاهی دارد؟


الحکیمی: ما به‌عنوان یک اصل به مسائل فلسطین نگاه می‌کنیم و دغدغه اصلی مردم یمن مسئله قدس و مردم فلسطین است. حتی با وجود جنگ، تحریم و بیماری‌هایی که دامن‌گیر کشور یمن شده است، هیچ‌وقت فلسطین را فراموش نکردیم. الآن در روز قدس و در روزهای مختلف مثلاً وقتی اسرائیل به غزه حمله می‌کند، اولین مردم و اولین کشوری که می‌روند به خیابان و تظاهرات می‌کنند، مردم کشور یمن هستند و این نشان می‌دهد که مسئله اصلی برای مردم یمن مسئله مردم فلسطین است.


از گذشته یمنی‌ها به فلسطین علاقه خاصی داشتند. مثلاً در جنگ‌های 1967 و 1948 کنار برادران فلسطینی جنگیدیم و در جنگ 1973 همراه مردم فلسطین بودیم و کنارشان جنگیدیم و فلسطین برای ما یک اولویت است. حتی در زمان حاضر هم اعلام کرده‌ایم که اگر رژیم صهیونیستی روزی به یکی از کشورها یا جنبش‌های محور مقاومت حمله کند ما آماده هستیم در مقابل این رژیم غاصب بجنگیم.


حتی من خودم وقتی رفتم سوریه و در دیداری که با بشار اسد داشتم، قبل از اینکه او را ببینم، مجری از من پرسید مسئله اصلی و دغدغه جوانان یمن چیست؟ گفتم مسئله اصلی ما مسئله فلسطین است. او خندید و گفت مرا خام نکن، شما جنگ دارید، شما بیماری دارید، شما تحریم هستید، باورش سخت است که فلسطین مسئله شما باشد. گفتم الآن تظاهراتی که در یمن صورت می‌گیرد نشانه چیست؟ که مردم یمن همراه مردم فلسطین هستند.


عثمان الحکیم یمن و شیحو نیجریه


آنا: یعنی با وجود اینکه خودتان هم درگیر جنگ هستید ولی هم سر قضیه فلسطین و هم آرمان‌های مقاومت ایستاده‌اید؟


الحکیمی: بله. اصلاً جنگ در یمن به خاطر چیست؟ به خاطر اینکه مردم یمن همیشه همراه مردم فلسطین هستند و همیشه شعار مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا سر داده‌اند. وقتی عربستان سعودی به یمن حمله کرد، نتانیاهو اعلام کرد که حمله به یمن برای اسرائیل منفعت زیادی دارد. ازلحاظ اقتصادی، همه تجارت جهان از تنگه باب‌المندب عبور می‌کند. تجارت و صادرات رژیم صهیونیستی به آفریقا همیشه از این تنگه عبور می‌کند. آن‌ها خیلی نگران هستند که یمن یک کشور مستقل و با قدرت باشد. رژیم صهیونیستی از مواجهه با مردم یمن و از قدرت گرفتن این کشور نگران است، به همین دلیل خودشان قدرت بازدارندگی یمن را تأیید کردند. حتی خلبان‌هایی که یمن را بمباران می‌کنند، بیشترشان اسرائیلی صهیونیست هستند، عربستان سعودی چیزی ندارد و خلبان از کشورهای مختلف خرید، از پاکستان و از کشورهای اسلامی و متأسفانه توانست به آن‌ها بقبولاند که جنگ در یمن برای دفاع از مقدسات اسلامی است و یمنی‌ها می‌خواهند به خانه خدا و مقدسات اسلامی آسیب برسانند و به این بهانه توانسته‌اند از سایر کشورهای اسلامی خلبان استخدام کنند.


آنا: اهمیت روز قدس در همگرایی امت اسلامی چیست؟ و این مسئله در بین کشورهای اسلامی چه جایگاهی دارد؟


الحکیمی: روز قدس نماد وحدت مسلمانان در همه کشورها و نماد بیداری امت مسلمان است. روز قدس فقط برای فلسطین نیست بلکه برای کل مستضعفان جهان است. برای مقاومت در برابر ظلم و استکبار جهانی است. برای این است که کشورهای مسلمان و مستضعف هم حرف خودشان را در نظام بین‌الملل مطرح می‌کنند و می‌گویند ما تا آخر ایستاده‌ایم. روز قدس روزی است برای اتحاد همه کشورهای مسلمان جهان. این روز برای ایجاد همبستگی و ائتلاف بین کشورهای اسلامی حائز اهمیت است و مهم‌ترین روز در تقویم و تاریخ امت اسلامی است.


عثمان الحکیم یمن و شیحو نیجریه


آنا: دوراندیشی حضرت امام خمینی(ره) را در قضیه روز قدس چگونه ارزیابی می‌کنید؟


الحکیمی: من خواندم و شنیدم که وقتی امام خمینی(ره) از پاریس به ایران بازگشت و انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به‌عنوان روز قدس اعلام کرد. امام خمینی(ره) واقعاً مانع این شد که آیندگان و مردم و ملت‌های جهان، قدس را فراموش کنند. ایشان قضیه و مسئله فلسطین را احیا کرد و اگر به سخنرانی‌های امام خمینی(ره) توجه کنیم، همیشه در مورد مردم فلسطین و در مورد استکبار و در مورد مقاومت حرف می‌زند و مطرح می‌کند. نه‌تنها فلسطین بلکه همه کشورهای مستضعف و اسلامی. امام خمینی(ره) مسئله فلسطین را به عنوان مهم‌ترین اولویت و مهم‌ترین مسئله جهان اسلام مطرح کرد.


آنا: این دیدگاه در رهبران سایر کشورهای جهان و مخصوصاً کشورهای عربی چگونه است؟


الحکیمی: رهبران ایران، یمن، حزب‌الله لبنان واقعاً روز قدس را روزی مهم می‌دانند و به آن اعتقاد دارند و مخصوصاً امام خمینی(ره) تا آخرین روز زندگی‌اش به این مسئله اعتقاد داشت و اهمیت بسیار به آن قائل می‌شد. تظاهراتی که در روز قدس شاهد آن‌ها در کشورهای مختلف هستیم نشان‌دهنده این است که رهبران امت اسلامی آگاه هستند و این روز برایشان خیلی مهم است. چون همه کشورها متحد می‌شوند و در یک روز و در یک زمان تظاهرات برپا می‌کنند. ما از امام خمینی(ره) یاد گرفتیم که یک اجلاس یا یک همایش را در یک روز و در یک زمان در چند کشور به یک نام برگزار کنیم و این را از همان روز قدس یاد گرفتیم.


آنا: سرنوشت اقدامات جنایت‌کارانه آمریکا و صهیونیست‌ها علیه کشورهای مسلمان و مستضعف مثل کشورهای سوریه و یمن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


الحکیمی: متأسفانه آن‌ها توانسته‌اند رسانه‌های کشورهای مختلف را خریداری کنند بنابراین خیلی از اتفاقاتی که در یمن می‌افتد تحت پوشش رسانه‌ای قرار نمی‌گیرد. آن‌ها توانستند جنایت‌هایشان را توسط پول از کشورهای مختلف مخفی کنند. ولی ارزیابی من این است که حتماً در انتها آن‌ها سقوط خواهند کرد چراکه خون باید بر شمشیر پیروز شود و این فرموده امام حسین(ع) است.


آنا: نقش جنبش‌های دانشجویی در سرتاسر جهان علیه اقدامات جنایت‌کارانه آمریکا و صهیونیست‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا می‌توانند نقش پررنگی در جهان داشته باشند؟


الحکیمی: بله، دانشجویان در بحث مقاومت نقش مهمی ایفا می‌کنند، نه‌فقط در زمینه مقاومت بلکه در زمینه‌های مختلف نظیر فرهنگی، اقتصادی، تبلیغات، رسانه و سایر موارد نقش زیادی دارند. خدا را شکر ما توانستیم با دانشجویان بیش از 18 کشور ارتباط برقرار کنیم. تقریباً دو سال پیش به همراه گروهی به سوریه رفتیم و در آنجا انجمنی برای جوانان مسلمان و دانشجویانی بین‌المللی مقیم این کشور راه‌اندازی کردیم. کارهایی را که سیاستمداران نتوانستند انجام دهند، ما جوانان و دانشجویان توانستیم انجام دهیم. توانستیم ارتباط برقرار کنیم و علیه ظلم و استکبار مقاومت کنیم و ان‌شاءالله در آینده این کار را ادامه خواهیم داد.


عثمان الحکیم یمن و شیحو نیجریه


آنا: آیا در ایران، پایگاه و اتحادیه‌ای دارید که بتوانید حرفتان را بزنید؟ درخواستتان در این زمینه از مسئولان چیست؟


الحکیمی: بچه‌های خارجی از چند کشور اینجا هستند که می‌توانیم ارتباط برقرار کنیم، مشکلاتی که در کشورهایمان داریم برای یکدیگر مطرح کنیم، می‌توانیم آداب و فرهنگ و رسوم خود را به مردم ایرانی نشان دهیم. متأسفانه بیشتر مردم ایرانی از فرهنگ و آداب کشورهای مختلف اطلاعات چندانی ندارند. دانشجویان خارجی که اینجا درس می‌خوانند می‌توانند در این زمینه اقدامات مفیدی انجام دهند چراکه خودشان اهل آن کشورها هستند. در چهار سالی که اینجا هستم، مثلاً بیشتر مردم ایران از یمن فقط جنگ را می‌دانند. نمی‌دانند که یمن جایی تاریخی است، آداب‌ورسوم و فرهنگ و تمدن دارد و کشوری باستانی است. اگر نشریه یا سایت خبری مخصوص دانشجویان خارجی داشته باشیم می‌توانیم موضوعات مربوط به کشورهای خودمان را در آنجا مطرح کنیم. همان‌طور که ما از مردم ایرانی فرهنگشان را می‌آموزیم و می‌بینیم که چیزهای خیلی خوبی دارند، ما هم دوست داریم چیزهای خوب فرهنگی که داریم متقابلاً به مردم ایران برسانیم.


آنا: یعنی مبدأ تحولات همین دانشگاه است و اگر حرکتی باید شود از خود دانشگاه باید شروع شود. پس شما نقش دانشجو و دانشگاه را خیلی مهم می‌دانید؟


الحکیمی: معمولاً بسیاری از تحولات از محیط دانشگاه به بدنه جامعه تزریق می‌شود. حرکت‌های بزرگ معمولاً از دانشگاه‌ها شروع می‌شود. کشورهای مختلف این را دارند. مثلاً در دانشگاه‌های مختلف سوریه مانند دانشگاه دمشق، تشرین و لاذقیه، دانشجویان خارجی جایی مخصوص برای خودشان دارند و تقریباً هر کشوری برای خودشان انجمن دارند و آنجا جلسات برگزار می‌کنند و به‌طور رسمی فعالیت انجام می‌دهند و امیدواریم این مسئله را در آینده در ایران هم ببینیم.


انتهای پیام/4107/4126/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: یمن
ارسال نظر
هلدینگ شایسته