دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس سازمان صداوسیما اعلام کرد:

ماموریت تازه شبکه ۴، نقد عقلانی سکولاریسم و لیبرالیسم/ رسانه ملی فرهنگ غرب را به چالش بکشد

رئیس سازمان صداوسیما بیان کرد که رسانه باید با موضوعات برخوردی عقلانی داشته باشد و از طریق رویکرد عقلی مخاطب را قانع کند.
کد خبر : 37717

به گزارش گروه فرهنگی آنا، محمد سرافزار در دیدار با اعضای هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با توجه به مباحث مطرح شده از سوی اعضای پژوهشگاه در موضوعات سبک زندگی و الگوی پیشرفت اسلامی، گفت: «رسانه ملی در مواجهه با فرهنگ غربی که یک فرهنگ هجومی است باید به دو مؤلفه توجه کند، اول آنکه در ارتباط با این فرهنگ باید به شبهات آن پاسخ دهد و دیگر آنکه برای طرف مقابل ایجاد سوال کند و آن فرهنگ را به چالش کشد.»


وی تصریح کرد: «باید به نقد عقلانی سکولاریسم و لیبرالیسم بپردازیم و شبکه چهار سیما می‌تواند این مأموریت را به درستی به انجام برساند.»


رئیس صداوسیما یادآور شد: «زمانی که رسانه به بیان مؤلفه‌های سبک زندگی اسلامی می‌پردازد باید به نقد زندگی غربی نیز در کنار آن اشاره کند تا مخاطب با مقایسه آن سره را از ناسره تشخیص دهد.»


وی با اشاره به اینکه در گذشته مخاطبان از طریق بیان احساسی به اقناع می‌رسیدند، گفت: «امروزه این رویکرد تأثیر خودش را از دست داده و رسانه باید با موضوعات برخوردی عقلانی داشته باشد و از طریق رویکرد عقلی مخاطب را قانع کند.»


سرافراز در ادامه با اشاره به این مطلب که رسانه پدیده‌ای غربی است و فرم‌های برنامه‌سازی آن نیز تقلیدی از غرب است، تصریح کرد: «با توجه به اینکه جامعه ما جامعه‌ای دینی است باید به این موضوع پرداخته شود که رسانه دینی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد و به دین و تفریح مردم چگونه باید بپردازد و یقیناً پژوهش‌های شما می‌تواند در این حوزه به رسانه کمک کند، اینکه مردم چه نیازهایی را باید از طریق رسانه برطرف کنند و چه مقدار جنبه سرگرمی و آموزشی داشته باشد.»


رئیس صداو سیما با اشاره به اهمیت شبکه چهار سیما در برقراری ارتباط با نخبگان یادآور شد: «این شبکه محور برنامه‌های مبتنی بر کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی است و می‌تواند در قالب‌های جذاب مانند مناظره و گفتگو به بیان دیدگاه‌های مختلف بپردازد و آن‌ها را در جامعه نشر دهد.»


سرافزار با یادآوری این نکته که از وظایف صداوسیما ایجاد و تکمیل بانک اطلاعاتی کارشناسان رسانه در حوزه‌های مختلف است، گفت: «مراکز علمی با معرفی کارشناسان خبره خود در موضوعات دینی، اخلاقی، مناسبت‌ها و موضوعی می‌توانند رسانه ملی را در پرداخت به مباحث مورد نیاز یاری رسانند.»


در این جلسه که معاونان خبر، سیما، صدا، برون‌مرزی و برخی مدیران شبکه‌های تلویزیونی به همراه برخی مسئولان و اعضای هیأت علمی پژوهشگاه حضور داشتند موضوعات مختلفی از سوی حاضران مطرح شد و مواردی نظیر پاسخ به شبهات دینی، چالش‌های جامعه مدرن، آسیب‌های اجتماعی، سبک زندگی اسلامی، ترویج ایمان روشن بینانه، قرار دادن مخاطب در تجربه معنا و... مورد بحث و بررسی قرار گرفت.



انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب