دانشگاه بهجای کارآفرین، کارمند میسازد
محمدعلی نژادیان در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا اظهار کرد: اگر آموزش توأم با کسب مهارت باشد و نسبت به دروس عمومی تجدیدنظر شود؛ منابع درسی بهروز شود و دانشگاههای ما به نسل سوم و چهارم تبدیل شوند، دانشگاه باعث موفقیت میشود.
وی با تأکید بر اینکه موفقیت فقط کسب پول و منصبهای دنیوی نیست، افزود: پول و مقام ممکن است از هر راهی به دست آید. موفقیت به معنای طی کردن مراتب کمال انسانی است؛ کمالی که منجر به رشد و به فعلیت رسیدن استعدادها و تواناییهای فطری انسان در جهت نزدیکی به خداوند شود. ارزش موفقیت به مسیر طی شده و هدف مثبتی است که انسان دارد.
دانشآموخته برتر سال 98 دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گفت: اگر فردی از راه نادرست به هدف خود برسد نمیتوان اسم آن را موفقیت گذاشت. با توجه به تعریف موفقیت، این سؤال مطرح است که تا چه میزان دانشگاه توانسته به شکوفا شدن استعدادهای جوانان کمک کند؟
وی با بیان اینکه دانشگاههای ما در نسل اول و دوم باقی مانده است، ادامه داد: با توجه به نقش دانشگاهها در کسب موفقیت، اکنون در آموزش مهارتها ضعف داریم و سیستم آموزشی ما انسان تکبعدی میسازد. اکنون دانشگاههای ما فارغالتحصیلان بیکار تحویل جامعه میدهند و سطح توقع افراد را بهواسطه مدرک بالا میبرند؛ اما نمیتوانند توانایی و قدرت کارآفرینی را در دانشجویان ایجاد کنند!
این کارآفرین در ادامه اذعان کرد: متأسفانه اکنون بیشتر دانشگاههای ما به جای فرد کارآفرین، کارمند تربیت میکنند. هرچند همیشه عدهای دانشجوی خودجوش هستند که فراتر از این سیستم آموزشی پیش میروند و از فرصتهای دانشگاه و تحصیل نهایت استفاده را میکنند!
نژادیان با بیان اینکه سیستم آموزشی کشور بیمار است و نتوانسته مهارتهای مختلفی همچون کنترل خشم، حل مسئله، سازش و... را بهدرستی آموزش دهد، تصریح کرد: جامعه از افراد تحصیل کرده توقع بیشتری نسبت به افراد عام دارد؛ اما با این سیستم آموزشی ناکارآمد، نباید چنین توقعی را از همه فارغالتحصیلان وجود داشته باشد. چه توقعی میتوان از دانشآموختگانی داشت که در حالت ایده آل صرفاً درسخواندهاند و بدون هیچ مهارتی وارد جامعه شدهاند؟
دانشآموخته برتر سال 98 دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با تأکید بر اینکه خانوادهها به فکر کسب مهارت بیشتر در فرزندان خود باشند نه صرفاً کسب مدرک، خاطرنشان کرد: طبق تعریف جدید از سواد، فقط خواندن، نوشتن و کسب مدرک ملاک نیست، بلکه کسب انواع مهارتها منجر میشود به فرد عنوان باسواد داده شود.
وی با بیان اینکه تنها سیستم آموزشی کشور دچار نقص نیست، گفت: برخی از والدین چند نکته ساده در تربیت کودکان را رعایت نمیکنند اما در عوض هزینههای زیادی در خصوص کلاسهای آموزشی مختلف میکنند؛ در نهایت فرزندان این خانوادهها در هنگام ورود به جامعه جسارتِ کارآفرینی را ندارند.
نژادیان بیان کرد: والدین پیش از فرستادن فرزند به کلاسهای آموزشی باید آستانه تحمل خود را نسبت به رفتار کودکان بالا ببرند تا در آینده فرزند موفقی داشته باشند. والدین اگر میخواهند فرزندشان در آینده موفق شوند، اگر میخواهند فرزندی خلاق و کارآفرین داشته باشند، نباید در دوران کودکی اعتمادبهنفس فرزند خود را با برخوردهای اشتباه از بین ببرند!
دانشآموخته برتر سال 98 دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: کودک اگر سؤال میکند باید به حس کنجکاوی او درست پاسخ داده شود، اگر شیطنت میکند نباید او را تهدید کرد، اگر کار خوبی انجام نمیدهد نباید او را ترساند و تنبیه بدنی کرد. والدین میتوانند باکمی حوصله در 6 سال اول رشد کودک، آینده خود و کودکان را تضمین کنند! درنهایت رعایت همه این موارد باعث بالا رفتن اعتمادبهنفس و عزتنفس کودکان میشود که داشتن این خصوصیات لازمهٔ ایجاد کارآفرین شدن است.
وی در خصوص خلاقیت عنوان کرد: همه انسانها خلاق آفریده شدهاند و این اشتباه بزرگی است که بعضی از روانشناسان براین باورند که بعضی افراد ذاتاً خلاق هستند و بعضی دیگر ذاتاً خلاق نیستند.
استعدادهای فطری انسان بذری هستند که باید پرورش داده شوند
دانشآموخته برتر سال 98 دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خاطرنشان کرد: یکی از ویژگیهای مهم انسان «خلاقیت» است. همه افراد توانایی خلاقیت را دارند ولی یکسری از والدین در طول دوران کودکی فرزندان خود این فرصت را به آنها میدهند که خلاقیت خود را بروز دهند و تعدادی از افراد به دلیل تعلیم و تربیت اشتباه خواسته یا ناخواسته این ویژگی را در کودکان خود سرکوب میکنند. البته دسته دوم با تلاش، شرکت در کلاسها و دورههای خلاقیت، بالا بردن اعتمادبهنفس و... میتوانند این ویژگی را در خود پرورش دهند.
نژادیان ادامه داد: فطرت انسان از استعدادها، گرایشها و شناختها و... تشکیلشده است که همانند بذری است که نیازمند پرورش است. یکی از گرایشهای انسان، گرایش به خلاقیت و ابداع است. در آیات قرآن کریم نیز خداوند انسان را توانا معرفی میکند.
وی گفت: انسان دارای توانایی خلاقیت است، این توانایی در برخی از افراد ممکن است سرکوب یا با پرورش اعتمادبهنفس و کسب مهارتها، بروز پیدا کند. انسان موجود پیچیدهای است. ازهمینرو، صرفاً با علم روانشناسی نمیتوانیم به شناخت و بررسی انسان بپردازیم و نیاز است معارف مختلف ازجمله معرفتهای دینی و فلسفی را نیز در نظر داشته باشیم.
انتهای پیام/4084/
انتهای پیام/