دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 دی 1397 - 16:37
یک فعال -صنفی دانشجویی/2:

اولین قدم برای تضعیف شورای صنفی جدایی از بدنه دانشجویی است

دبیر شورای صنفی دانشگاه صنعتی شریف گفت: جدا شدن شورای صنفی از بدنه دانشجویی مهم‌ترین مسئله‌ای است که می‌تواند باعث تضعیف شورای صنفی دانشجویی شود.
کد خبر : 348951
photo_2018-12-31_14-43-42.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، شوراهای صنفی از بدنه‌ی دانشگاه و دانشجویان هستند و دوری این دو از همدیگراولین قدم برای تضعیف شدن شورای صنفی بشمار می‌آید در همین راستا گفتگویی با حسین محب‌زاده دبیر شورای صنفی دانشگاه صنعتی شریف داشته‌ایم که مشروح بخش دوم آن را در ادامه می‌خوانید:


آنا: چه مسائلی می‌تواند به‌عنوان آسیب‌ شورای صنفی را تهدید ‌کند؟ شورای صنفی بیشتر دغدغه کدام مقطع دانشگاهی است؟


محب‌زاده: جدا شدن شورای صنفی از بدنه دانشجویی مهم‌ترین مسئله‌ای است که می‌تواند باعث تضعیف شورای صنفی دانشجویی شود. شوراهای صنفی باید همیشه ارتباط خود را با بدنه دانشجویی و پایگاهی که مشروعیتشان را از آن‌ها می‌گیرند حفظ کنند، پیگیری مطالبات دانشجویان ارتباط بین شورای صنفی را پایدار می‌کند و نباید نماینده صنفی از مسائل و مشکلات دانشجویان‌ بی‌خبر باشد. با توجه به اینکه شوراهای صنفی بیشتر در مقطع کارشناسی فعال هستند و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به دلیل مشغله و مسائلی که دارند، کمتر در این شوراها فعال هستند، ممکن است این تصور پیش‌آید که شوراهای صنفی اغلب متعلق به دانشجویان کارشناسی است. اما چنین تصوری درست نیست، شوراهای صنفی متعلق به همه دانشجویان است. برای مثال در دانشگاه صنعتی شریف شورای صنفی، مسائل و مشکلات دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکتری را هم پیگیری می‌کند.



 دانشجو در اوج جوانی و قدرت ذهنی و جسمی‌اش می‌خواهد از این فرصت استفاده کند اما مشکلات مالی اجازه غیر از این را نمی دهد. سنوات آموزشی‌ دانشجویان دکتری بعضاً به خاطر دلایلی که در اختیار دانشجو نیست ادامه پیدا می‌کند. پذیرش مقاله طول می‌کشد یا استاد راهنما وظایفش را در قبال دانشجو به‌خوبی انجام نمی‌دهد و دانشجویی که حق کار ندارد، هزینه‌های پژوهشی و علمی‌اش را هم خودش باید بپردازد و تمام‌وقت هم باید در اختیار استاد باشد. بعد از گذشت سنوات تحصیلی‌ باید به‌صورت تصاعدی شهریه اسکان، شهریه غذا، شهریه ترم آموزشی و... را بپردازد. در بحث سنوات در قانون کنونی خیلی از مسائل در نظر گرفته نشده و ما نسبت به چیزی که الآن هست اعتراض داریم. سنواتی که در نظر گرفته‌شده پاسخگو نیست و نه‌تنها دانشجویان دکتری بلکه دانشجویان کارشناسی ارشد و کارشناسی نیز با همین مشکلات روبه‌رو هستند. آفت شوراهای صنفی این است که از مسائل واقعی دانشجویان غافل بمانیم.


آنا: با اختیاراتی‌که شما به‌عنوان شورای‌صنفی در دانشگاه‌ صنعتی‌شریف دارید، در حوزه‌آموزش چقدر توانسته‌اید موفق عمل‌کنید و چقدر اجازه دخالت در مورد مشکلات آموزشی را دارید؟


محب‌زاده: در بحث آموزش سعی بر این است تا آئین‌نامه‌ها و نظام‌نامه‌های مختلفی مصوب شده و حداقل وظایف اساتید نسبت به دانشجویان مشخص کند. برای مدرسان کارشناسی چنین چیزی مشخص و در نشریه‌ شورای صنفی نیز چاپ‌شده و معاونت آموزشی نیز همکاری خوبی با ما در این زمینه دارد. 


 در دانشگاه شریف اگر مشکل آموزشی وجود داشته باشد، با مسئولان آموزشی در میان گذاشته و معاونت آموزشی دانشگاه هم پذیرای انتقادات و پیشنهادات ما است. دغدغه ما درمسائل آموزشی که مهم‌ترین مسئله دانشجوها است از بین نخواهد رفت بلکه این مسائل را به طور جدی پیگیری می‌کنیم. کمیته‌های آموزش شوراهای صنفی همیشه از قوی‌ترین کمیته‌های شوراهای صنفی بوده و همیشه نیز زودتر از همه تعیین تکلیف می‌شود. نکته دیگری که در اصلاحیه جدید آئین‌نامه‌ شورای صنفی دامنه اختیارات شورا را در مسائل آموزشی کرده بود جالب این‌که این اصلاحیه بعد از اعتراضاتی که در دانشگاه‌های سراسر کشور نسبت به مسئله سنوات شکل گرفت اعمال شد، نباید این‌گونه باشد که وقتی اعتراضی نسبت به مسئله‌ای بروز کرد، شوراهای صنفی را از پیگیری آن مسائل منع کنیم.


به‌جای اینکه اختیارات شورای صنفی محدود شود، باید از این ظرفیت بدنه‌ دانشجویی به نحو احسنت در حل مشکلات دانشجویان و دانشگاه استفاده کرد. اگر صدای شورای صنفی به‌عنوان نماینده‌ آن‌ها دریک چارچوب قانونی و رسمی شنیده نشود مسلماً بعداً به‌صورت اعتراض شنیده خواهد شد و هدف ما این است که در یک چارچوب و سازوکار قانونی حرکت کنیم.



آنا: موضوع اتحادیه شورای صنفی نقل محافل صنفی است، نظر شما در این مورد چیست؟


محب‌زاده: باید با این رویکرد نگاه کرد که آیا مسئولان، نمایندگان دانشجویان (شورای صنفی) را به رسمیت می‌شناسند یا نه؟ اتحادیه هم یک ‌قدم در راستای به‌رسمیت شناخته‌شده نمایندگان دانشجویان است. باید سازوکار فعالیت رسمی و قانونی ایجاد شود که دانشجو بتواند صدای خود را به گوش مسئولان برساند. اینکه دانشجو برای رساندن صدای خودش به گوش مسئولان مجبور شود راه‌های اعتراضی را برگزیند، این رویکرد، رویکرد درستی نیست و باید به‌جای محدود کردن، زمینه برای تعامل و هم‌اندیشی فراهم شود و با تشکیل اتحادیه شورای صنفی موافقم چون، یک سازوکار قانونی برای شوراهای صنفی ایجاد می‌کند.


آنا: منشور حقوق دانشجویی چه حقوقی برای دانشجو قائل شده است؟


محب‌زاده: شورای صنفی باید برمبنای منشور حقوق دانشجویی، پیگیر حریم حقوق دانشجو باشد. منشور حقوق دانشجویی مباحث مختلفی را برای دانشجویان مشخص کرده است. حقوق اساسی، حقوق آموزشی، حقوق انضباطی، حقوق صنفی-رفاهی و... از جمله حقوقی هستند که در منشور حقوقی از طرف وزارت علوم تبیین شده است. شورای صنفی بهترین مرجعی است که می‌تواند پیگیر این حقوق و ضمانت اجرایی رعایت‌شدن این حقوق باشد. وقتی قانونی مصوب می‌شود باید کسی هم مسئول حسن اجرای آن باشد، چرا که در غیر اینصورت قانون غلط اجرا خواهد شد.


انتهای پیام/4107/4108/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته