دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 دی 1397 - 17:04
آنا گزارش می‌دهد؛

نقش دانشگاه‌ها در حل مشکلات ملی

عصر امروز و در دومین روز از برگزاری نوزدهمین جشنواره پژوهش، فناوری و فن بازار میزگرد عوامل و الگوهای بهبود مشارکت دانشگاه در رفع مشکلات ملی برگزار شد.
کد خبر : 347211
636812567492452864_lg.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، عصر امروز و در دومین روز از برگزاری نوزدهمین جشنواره پژوهش، فناوری و فن بازار میزگرد عوامل و الگوهای بهبود مشارکت دانشگاه در رفع مشکلات ملی برگزار شد.


رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در این نشست گفت: آموزش عالی در ابتدا برای شکل‌گیری دولت بود و این فرهنگ شکل گرفت که دسترسی به مدرک آموزشی راهی است برای ورود و استخدام به دولت درحالی‌که باید در بدنه این آموزش کارآفرینی و ورود بخش خصوصی دیده شود.یکی از راهکارهای ما توجه به آموزش مهارتی است و اگر بخواهیم آموزش عالی را به سمت آموزش مهارتی سوق دهیم باید تشریح کرد که کدام مهارت‌ها برای آموزش بهتر هستند.


ابراهیم صالحی عمران ادامه داد: باوجود آنکه باید به سمت آموزش مهارتی سوق پیدا کنیم اما سیاست‌گذاری محتوایی را اگر جدی نگیریم به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم.


امیر امیری رئیس موسسه آموزش و تحقیقات و صنایع دفاعی نیز گفت: رویکرد جدید وزارت دفاع این است که مدل جدیدی در ارتباط با دانشگاه ارائه شود و ارتباط سنتی گذشته با معاونت پژوهشی را به ارتباط با آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی تغییر دهیم همچنین کنسرسیومی تشکیل‌شده که توانسته‌ایم هزینه‌ها را برای ارتباط با معاونت علمی و وزارت علوم کاهش دهیم.


وی تصریح کرد: ۸۰۰ آزمایشگاه و نهاد درخواست همکاری را با وزارت دفاع ارائه کردند که از این تعداد ۴۰۰ آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفتند؛ امیدواریم تا پایان سال تعداد قراردادها را به ۱۲۰ برسانیم و سال آینده نیز افزایش دهیم.


رئیس موسسه آموزش و تحقیقات و صنایع دفاعی اضافه کرد: حدود ۱۴۰۰ رساله دکتری تا سقف ۵ میلیون تومان را در حوزه دفاعی حمایت کردیم و تاکنون ۴۰ نفر را به‌عنوان دستیار پژوهشی در آزمایشگاه‌ها پذیرفتیم که طبق توافق با وزارت علوم باید ۶۰۰ نفر دوره خدمت سربازی را در آزمایشگاه‌ها بگذرانند.


امیری در پایان خاطرنشان کرد: بحث کارورزی دانشجویان اگر تا اردیبهشت‌ماه اطلاع داده شود زمینه‌های همکاری را فراهم می‌کنیم و اطلس فناوری نیز در حال تهیه است که هر سه ماه در اختیار نهادها قرار می‌گیرد.


در ادامه مرتضی براری رئیس سازمان فضایی گفت: ۱۳۷ طرح پژوهشی با سازمان‌ها و ۱۹۷ پایان‌نامه را هم که مرتبط با فضا بوده حمایت کردیم.


وی تصریح کرد: امروزه اقتصاد فضا شکل‌گرفته که رشد قابل‌توجهی دارد و ما باید برای استفاده از این اقتصاد از ظرفیت‌های دانشگاهی استفاده کنیم و با برخی از دانشگاه‌ها درزمینه اقتصاد فضا تفاهم‌نامه امضا کردیم. ایران در ریسک بلایای طبیعی رتبه ۱۱ و در زلزله رتبه اول را در دنیا دارد لذا تلاش ما بر این است که در صنعت فضایی پیشرفت قابل‌توجهی داشته باشیم.


شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی نیز در ادامه این نشست گفت: در حوزه راه و شهرسازی باور به تحقیق پایه فعالیت در این مرکز بوده است ولی به‌طورکلی باور به نتایج تحقیقاتی آن‌طور که شایسته است در حاکمیت شکل نگرفته درحالی‌که نتایج تحقیقاتی می‌تواند به پیشرفت کشور کمک کند.


انتهای پیام/4085/ 4084/ 4107/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته