دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 شهريور 1394 - 12:30
آنا نابرابری امکانات و قیمت خوابگاه‌ها را بررسی می‌کند

رنج مضاعف در خوابگاه‌های دانشجویی

تیرماه امسال بود که معاون پشتیبانی و منابع انسانی صندوق رفاه دانشجویان اعلام کرد: «قیمت اجاره بهای خوابگاه‌های دانشجویی براساس نرخ تورم اعلام شده 14/3 درصد افزایش یافت.»
کد خبر : 34673

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،‌ مطابق جدولی که به تازگی منتشر شده بالاترین قیمت مربوط به خوابگاه های یک و 2 نفره و پایین ترین نرخ مربوط به اتاق های 9 نفره و بیشتر است. به عنوان مثال نرخ اجاره بهای خوابگاه یک و 2 نفره مجردی ملکی مختص دانشجویان مجاز روزانه با 20 درصد تخفیف و به صورت نقدی 398131 ریال و نرخ اجاره بهای خوابگاه 9نفره و بیشتر با همین شرایط 19966 ریال تعیین شده است.


نرخ اجاره بهای سکونت مجاز دانشجویان شبانه،میهمان و بورسیه، شاغل مجرد یک و دونفره746496 ریال و نرخ اجاره بهای خوابگاه 9نفره و بیشتر با همین شرایط 373248 ریال تعیین شده است. بر اساس این گزارش بالاترین نرخ خوابگاه ملکی مجردی در سکونت مجاز خوابگاهی روزانه در خوابگاه های یک و دو نفره حدود ۱۷۰ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شده و پایین ترین نرخ خوابگاه ملکی مجردی در سکونت مجاز خوابگاهی روزانه با احتساب ۲۰ درصد تخفیف و پرداخت نقدی در خوابگاه های ۹ نفره و بیشتر، حدود ۲۲ هزار و ۶۹۳ تومان اعلام شده است.


در جداول زیر نرخ جدید خوابگاه‌های دانشجویی به تفضیل درج شده است:






از طرفی هر ازچندگاهی خبری درباره وضعیت اسفبار خوابگاه‌ها به گوش می‌رسد. خرداد ماه سال جاری بود که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خبر از پیگیری بهبود وضعیت خوابگاه‌ها داد.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: «وضعیت خوابگاه‌ها در کشور مناسب حال دانشجویان نیست و هم اینک با مشکلات و محدودیت‌های جدی به لحاظ کمبود فضا، نگهداری و بازسازی آنها برای دانشجویان مجرد و متاهل مواجه هستیم.»


محمد فرهادی در این‌باره اعلام کرده بود: «اکنون امکان اسکان در خوابگاه مجردی برای 65 هزار نفر دانشجو در کشور فراهم نیست و این مشکل به مراتب در حوزه خوابگاه‌های دانشجویان متاهل بیشتر است. برخی از خوابگاه‌های موجود نیز وضعیت اسفباری دارند و به شدت نیازمند بازسازی، نگهداری و تغییر وضعیت هستند.»






وضعیت بی‌رمق خوابگاه‌ها


دانشجویان خوابگاهی از وضعیت نامناسب و نبود امکانات گفتنی‌های بسیاری دارند زیرا با مشکلات متعددی مانند فضای کوچک اتاق‌ها، محدود‌بودن و خرابی اغلب سرویس‌های بهداشتی، نبود یخچال، دسترسی نداشتن به اینترنت، محدودبودن خطوط تلفن، فرسوده‌بودن امکانات اتاق‌ها، نبود آب‌سردکن، محدودبودن امکانات آشپزخانه، شلوغی بیش از حد، قطعی مکرر برق و گاز و اجاره سنگین خوابگاه‌ها روبه‌رو هستند.


مریم جمشیدیان، یکی از دانشجویان ساکن خوابگاه به آنا می‌گوید: «تعداد خوابگاه ها بسیار کم است. ورودی های دانشگاه الزهرا هر سال بیشتر می شود اما ظرفیت خوابگاه‌ها تغییری نمی کند و کافی نیست. در یک اتاق ۱۲ متری که حداکثر شش نفر باید اسکان داشته باشند، هفت یا هشت نفر را جا می دهند. از طرفی هزینه خوابگاه‌های دانشجویی به خصوص برای دانشجویانی که از روستاهای اطراف می آیند سنگین است. بیشترین مسئله ای که دانشجویان خوابگاهی را اذیت می کند، هزینه ی سنگین خوابگاه است. برای دانشجویان این دانشگاه که اکثرا از مناطق محروم و روستاهای اطراف هستند، پرداخت همچین هزینه ای بسیار سخت است. هستند کسانی که دو ترم هزینه خوابگاه را پرداخت نکرده اند و باید برای ترم جدید هزینه سه ترم را پرداخت کنند که بسیار سنگین است.»


اما گرفتن هزینه از دانشجویان باعث نمی شود که امکانات خوبی در خوابگاه ها وجود داشته باشد.


توحید خادم امیری، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص وضعیت فرهنگی خوابگاه‌ها عنوان کرد: «در قسمت فرهنگی معضلات زیادی وجود دارد و غلبه با تهاجم فرهنگی است. خلا یک نهاد برنامه ریز مستمر و فراگیر که مخاطب آن کلیه دانشجویان خوابگاهی باشند، به شدت احساس می شود. از طرفی تشکل‌های دانشجویی هم برنامه خاصی برای افزایش رشد معنوی و بصیرت خوابگاهی‌ها ندارند.»


طبق آمار صندوق رفاه دانشجویان، 255هزار دانشجو در 1632 ساختمان خوابگاهی ساکن هستند؛ خوابگاه‌های ملکی متعلق به وزارت علوم، خوابگاه‌های استیجاری و خوابگاه‌های خودگردان. براساس همین آمارها حدود 110هزار دانشجوی متقاضی اسکان در خوابگاه‌ها هستند. این روزها کمبود خوابگاه دغدغه خیلی از دانشجویان شده است و البته همین موضوع خیلی از مدیران آموزش عالی را هم کلافه کرده است.


وضعیت خوابگاه های متاهلی


اولش که به خوابگاه های متاهلی فکر می کنم، تصاویری شبیه خانه قمر خانم در ذهنم رژه می رود. خانه‌ای با آشپزخانه و حمام مشترک برای عده زیاد آدم که به ناچار مجبورند با هم زندگی کنند. اینکه آدم ها برای دستشویی رفتن و غذا پختن مجبورند در صف بایستند و با هم دعوا کنند. اما این اتفاق شبیه وضعیت خوابگاه های متاهلی نیست. در خوابگاه‌های متاهلی اگر صفی هم تشکیل می‌شود به خاطر گرفتن اتاق و سوییت است. دعواهای آشپزخانه‌ای تمام شده. سوئیت‌هایی با آشپزخانه‌های اوپن، جای آشپزخانه‌های مشترک را گرفته‌اند.


به کسانی که بچه دارند هم سوئیت‌های یک‌خوابه و دوخوابه می‌دهند تا بچه‌ها در راهروها نباشند. یک زوج دانشجو برای گرفتن یک خانه باید حدودا ماهی یک میلیون تومان اجاره بدهند. گرفتن سوئیت‌هایی با اجاره بین 70تا 300هزار تومان یعنی پس‌انداز کردن سالی 12/10میلیون تومان یا خرج نکردن همین مقدار. پس با این مبلغ، طبیعی است که دانشجویان به جای اینکه در کلاس‌های درس حاضر شوند، در صف‌های طولانی گرفتن خوابگاه‌ها بایستند.


شرایط گرفتن خوابگاه متاهلی طبق قوانین وزارت علوم دشوار است. بعضی‌ها یک سال هم در صف می‌ایستند.


این صف برای گرفتن سوئیت‌های دانشگاه تهران که ارزان‌ترین سوئیت‌هاست، طولانی‌تر است.


گرفتن خوابگاه متاهلی هشت مرحله دارد.


دوره تحصیلی


1 - دانشجویان دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته، 3 امتیاز.


2 - دانشجویان دوره کارشناسی، 5 امتیاز.


3 - دانشجویان دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته (دامپزشکی و معماری)، 7امتیاز.


4 - دانشجویان دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته، 10 امتیاز.


5 - دانشجویان دوره دکتری تخصصی، 15 امتیاز.


اول درس بخوانید، بعد ازدواج کنید. اگر به فکر ازدواج و گرفتن خوابگاه متاهلی هستی، قبل از ازدواج، کارشناسی ارشد قبول شو، اگر هم دانشجوی کارشناسی ارشد هستی، به فکر دکترا باش! جدول دوره تحصیلی را بخوانید. اگر هم هنوز به دانشگاه نرفته‌اید، در رشته‌های دامپزشکی و معماری تحصیل نکنید چون دانشجویان این رشته‌ها 3 امتیاز کمتر از بقیه رشته‌ها می‌گیرند.


اگر بیشتر درس بخوانید یا هر ترم واحدهای بیشتری پاس کنید، شانس برنده‌شدنتان بیشتر است.


وضعیت شغلی دانشجو


دانشجویان شاغل و بورسیه در صورت امکان سکونت در خوابگاه باید براساس ماده1 آیین‌نامه اجاره‌بهای خوابگاه‌های دانشجویی معادل مبلغ کمک هزینه مسکن را نقدی به حساب صندوق‌های رفاه دانشجویان واریز کنند.


شرایط پرداخت اجاره خوابگاه برای افراد شاغل متفاوت است. پس تعجبی ندارد که دانشجویان نگویند شاغل هستند.


بعد مسافت


دانشجویان متأهلی که فاصله محل سکونت خانواده آنها تا دانشگاه محل تحصیلشان بیش از 300کیلومتر باشد، به ازای هر 100کیلومتر مازاد نیم امتیاز، حداکثر 5 امتیاز.


اگر خانه‌تان در جزیره ابوموسی یا دورترین شهرهای مرزی است، شانس بیشتری برای گرفتن خوابگاه دارید. این جدول را بخوانید، بعد حساب کنید شهری که در آن دانشجو هستید، چقدر تا محل سکونتتان فاصله دارد.


موارد خاص


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه با در نظر گرفتن وضعیت خاص دانشجوی متقاضی خوابگاه، می‌تواند حداکثر تا 10 امتیاز به مجموعه امتیازات او بیفزاید.


طبیعی است که معاون دانشجویی و فرهنگی هر دانشگاهی 10 امتیاز به هر کسی که می‌خواهد اضافه کند. فقط می‌توان امیدوار بود که این معاون‌ها منصف باشند.


دانشگاه هایی که هیچ گونه خدمات خوابگاهی ارایه نمی‌کنند


دانشگاه‌های اراک، بجنورد، بناب، بوعلی سینا همدان، بیرجند، جیرفت، خلیج فارس، خوارزمی، حضرت معصومه (ع)، زابل، سلمان فارسی، باهنرکرمان، صنعتی اراک، صنعتی ارومیه، صنعتی بابل، صنعتی قم، صنعتی کرمانشاه، صنعتی همدان، صنعتی هویزه، علم و فناوری مازندران، علوم کشاورزی و منابع طبیعی رامین، علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، علوم کشاوریی و منابع طبیعی گرگان، علوم و فنون دریایی خرمشهر، قم، کوثر، گلستان، گنبد کاوس، گیلان، لرستان، مازندران، مراغه، هرمزگان، هنر اسلامی تبریز، آیت الله بروجردی 36 دانشگاهی هستند که هیچ گونه خدمات خوابگاهی ارایه نمی کنند، مابقی دانشگاه‌ها نیز یا با محدودیت خوابگاه مواجه بوده و تحت شرایط خاص خوابگاه واگذار می کنند و یا اینکه خوابگاه خودگردان ارایه می کنند.


دانشگاه‌هایی که در ارایه خوابگاه محدودیت دارند


دانشگاه‌های ارومیه، اصفهان، الزهرا(س) ، ایلام، بین المللی امام خمینی(ره)، تبریز، تخصصی فناوری های نوین آمل ، تربت حیدریه، تفرش، تهران ، جهرم، حکیم سبزواری، دامغان ، رازی ـ کرمانشاه، زنجان، سمنان، سید جمال الدین اسدآبادی، سیستان و بلوچستان ـ زاهدان، شاهرود، شهرکرد، شهید بهشتی، شهید چمران ـ اهواز، شهید مدنی آذربایجان، شیراز، صنعت نفت ـ آبادان، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، صنعتی جندی شاپور، صنعتی خاتم الانبیاء ، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی سهند، صنعتی سیرجان، صنعتی شیراز، علامه طباطبایی، علم و صنعت، فردوسی ـ مشهد، فسا، کاشان، کردستان، محقق اردبیلی، نیشابور، ولیعصر(عج) ـ رفسنجان، هنر ـ اصفهان، هنر تهران و یاسوج 47 دانشگاهی هستند که یا در ارایه خوابگاه محدودیت دارند و یا اینکه خوابگاه خودگردان ارایه می کنند.


براساس وضعیت خوابگاهی دانشگاه‌‌ها در سال تحصیلی 93-92 اکثر دانشگاه‌ها از خوابگاه‌های خودگردان استفاده کرده و دانشجویان را به استفاده از خوابگاه‌های خودگردان سوق داده‌اند.


همچنین بسیاری از دانشگاه‌ها برای ارایه خوابگاه شرایط ویژه‌ای را برای رتبه‌های برتر اعلام کرده‌اند. به طور نمونه دانشگاه سیستان و بلوچستان به دانشجویان با رتبه های یک رقمی و دو رقمی به مدت 8 نیم‌سال در خوابگاه‌های واقع در پردیس دانشگاه خوابگاه واگذار می‌کند یا دانشگاه شهیدبهشتی حداکثر به 80 درصد از دانشجویان روزانه غیربومی واجد شرایط و بر اساس اولویت‌ها و رتبه قبولی در آزمون، خوابگاه ارایه می‌دهد. همچنین دانشگاه شیراز نیز اعلام کرده به دانشجویان دارای رتبه برتر آزمون سراسری با اولویت خوابگاه واگذار خواهد شد.


معمولا موفق‌ترین دانشجوها، دانشجویان خوابگاهی هستند که برای ادامه تحصیل خود هر جا باشد شرایط را تحمل می‌کنند، هر چند مشکلات و شرایط بسیاری از خوابگاه‌های دانشجویی در کشور از لحاظ امکانات یکسان است اما لازم است توجه اساسی به زندگی خوابگاهی کرد تا شرایط به هر دلیلی موجب نشود که دانشجویی از ادامه تحصیل پشیمان شود. خوابگاه را نباید با مسافرخانه یا زندگی اجباری اشتباه گرفت، بلکه ایجاد یک شرایط مطلوب برای ادامه تحصیل حق اساسی هر فرد و دانشجو است که به باید به آن احترام گذاشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته