دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 دی 1397 - 20:06
سعید سبحانی*

فرمان «آماده باش» کوربین به اروپای واحد

رهبر حزب کارگر انگلستان پس از موفقیت نسبی در کنار زدن چهره‌هایی مانند تونی بلر از رهبری این حزب، سعی دارد پیروز انتخابات احتمالی 2019 باشد.
کد خبر : 346631
12.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ جرمی کوربین پس از موفقیت نسبی در کنار زدن چهره‌هایی مانند تونی بلر از رهبری این حزب، سعی دارد زمینه پیروزی خود و حزب متبوعش در انتخابات سراسری احتمالی در سال 2019 میلادی را فراهم کند. این در حالی است که کوربین همچنان با مخالفانی در داخل حزب کارگر و متعاقباً، احزاب رقیب روبه‌رو است. مخالفانی که از ابتدای حضور کوربین در رأس هرم رهبری حزب کارگر، دید مثبتی نسبت به حضور وی به‌عنوان نامزد این حزب در انتخابات سراسری آتی نداشته و ندارند.


در بدو حضور جرمی کوربین در حزب کارگر، نهادهای امنیتی و احزاب سیاسی مخالف در انگلیس و حتی برخی مخالفان درون‌حزبی کوربین صراحتاً از وی به‌عنوان فردی خطرناک یاد کرده و خواستار مهار وی شدند. این نهادها و افراد معتقد بودند که کوربین در آینده‌ای نزدیک، مخالفت خود را با ساختار نظام سلطنتی انگلیس نمایان خواهد ساخت، حتی حدود دو سال قبل، رسانه‌های انگلیسی نکاتی را در خصوص رویکرد سلبی کوربین نسبت به نظام سلطنتی و حمایت وی از جمهوری‌خواهان مورد توجه قرار دادند. با این حال رهبر حزب کارگر در مقابل برخی از این موارد سکوت کرده و برخی دیگر را تکذیب می‌کرد.


کوربین طی روزهای اخیر ضمن انتقاد از توافقی که میان «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس و سران اروپایی بر سر برگزیت صورت گرفته است، از مذاکره دوباره با سران اروپایی (در صورت تغییر دولت) خبر داده ست. با این حال، مقامات اروپایی از جمله «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان تأکید کرده‌اند که مذاکره دیگری میان طرفین بر سر نحوه خروج از اتحادیه اروپا در کار نخواهد بود. البته مرکل تأکید کرده است که اتحادیه اروپا در این خصوص کمک‌هایی را به لندن برای تسهیل خروج از اروپای واحد ارائه خواهد داد!


جرمی کوربین هم‌اکنون بر روی مهم‌ترین مسئله در حوزه سیاست خارجی انگلیس (برگزیت) متمرکز شده است. کوربین درصدد آن است تا با تغییر دولت، اروپای واحد را وادار سازد تا مذاکرات دوباره‌ای را با لندن بر سر برگزیت صورت دهد. از این رو اظهارات اخیر کوربین، نوعی آماده باش به اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. کوربین متعاقب پیروزی نسبی در انتخابات سراسری گذشته در انگلیس، قدرت زیادی در حزب کارگر پیدا کرد.


بدون شک اصلی‌ترین برنده انتخابات سال گذشته در انگلیس، جرمی کوربین رهبر حزب کارگر بود. جرمی کوربین توانست در مدتی بسیار کوتاه (حدود یک ماه و نیم) مانع از کسب اکثریت کرسی مجلس عوام توسط حزب محافظه‌کار شود. بر همگان مسجل است که اگر فعالیت‌های کوربین و همراهانش نبود، ترزا می به هدف خود مبنی بر کسب اکثریت کرسی‌های مجلس عوام نائل می‌شد. البته سران حزب محافظه‌کار و برخی تحلیلگران انگلیسی، کوربین را متهم به عوام‌گرایی و استناد به روش‌های پوپولیستی در انتخابات گذشته کرده بودند اما رهبر حزب کارگر این موضوع را رد کرد....


در حل حاضر شاهد تقویت و استحکام موقعیت جرمی کوربین در رأس حزب کارگر انگلیس هستیم. کوربین هم‌اکنون با اسم رمز برگزیت به میدان آمده است! مخالفان درون‌حزبی کوربین درصدد بودند پس از شکست سنگین احتمالی این حزب در انتخابات سراسری سال گذشته، زمینه را برای برکناری وی از رهبری حزب فراهم آورند. همان‌گونه که اشاره شد، افرادی مانند تونی بلر نخست‌وزیر اسبق انگلیس (که به حزب کارگر تعلق دارند) از اصلی‌ترین مخالفان حضور کوربین در مسند رهبری حزب کارگرند.


اظهارات اخیر کوربین در خصوص مذاکره دوباره دولت بعدی انگلیس با اروپا بر سر برگزیت، نگرانی‌هایی را در میان اعضای اتحادیه اروپا ایجاد کرده است. در حالی که ضرب‌الاجل اتحادیه اروپا به انگلیس در خصوص خروج از اروپای واحد در حال سپری شدن است، همچنان تکلیف مناسبات سیاست داخلی و خارجی در انگلیس مشخص نیست. در چنین شرایطی مشخص نیست که «ترزا می» چگونه و با استناد به چه مکانیسمی می‌خواهد مذاکرات برگزیت را هدایت و مدیریت کند.


تأخیر چندماهه انگلیس در آغاز روند مذاکرات برگزیت از یک‌سو و اتفاقاتی که اکنون در انتخابات پارلمانی این کشور رخ داد، سبب شده است تا سران اروپایی نسبت به خروجی این مذاکرات نگاه مثبت و امیدوارکننده‌ای نداشته باشند. در نهایت اینکه «ترزا می» در جریان مذاکرات برگزیت با بروکسل نتوانست به اهداف تعیین شده خود و حزب متبوعش دست پیدا کند. نگاه سنگین و انتقادآمیز اعضای حزب محافظه‌کار، مواضع جرمی کوربین و چهره نگران سران اروپایی مواردی هستند که «ترزا می» را در برهه فعلی آزار می‌دهند.


انتهای پیام/4095/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته