دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 مرداد 1394 - 15:48

جستجوگر صوتی کلام‌الله مجید در بستر«وب» چه می‌کند؟

عضو هیات علمی گروه زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان در رشته نرم‌افزار بخش دانشگاهی بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در تهران و همچنین بیستمین جشنواره هنر و ادبیات دینی دانشگاه آزاد اسلامی در تبریز موفق به کسب رتبه برتر شد.
کد خبر : 34579

به گزارش خبرنگار آنا، دکتر محمد رهبر عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان با همکاری دکتر کامبیز رهبر عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، جستجوگر صوتی کلام‌الله مجید در بستر وب را طراحی، پیاده‌سازی و اجرا کرد.


رهبر طراح و مجری این تارنما، فراهم آوردن امکان جستجوی آیات قرآن کریم، تنها بر اساس قرائت بخشی از آیات را برای همه افراد جامعه از اهداف اصلی این طرح بیان کرد.


طرح یاد شده این امکان را میسر می‌سازد تا کاربران عادی نیز بتوانند تنها با قرائت بخشی از یک عبارت عربی، صحت وجود آن را در قرآن مجید مورد بررسی قرار دهند. اکنون جستجوگر یاد شده از طریق آدرس https://rahbar.iauq.ac.ir قابل دسترسی است.


خبرنگار خبرگزاری آنا در گفت‌وگو با طراح جستجوگر صوتی کلام‌الله مجید در واحد قوچان جزییات این طرح را جویا شد.








اگر فناوری روز بتواند دسترسی عام را به موازات این تخصص فراهم سازد، می‌توانیم هرچه بیشتر شاهد اعتلای ارزش‌های قرآنی در جامعه باشیم

رهبر، برخورداری هر چه بیشتر از ایده جاری‌سازی کلام الله مجید در بدنه عام جامعه را نیازمند توسعه و پرورش این ایده در همه حوزه‌های مرتبط با کلام‌الله مجید و بومی‌سازی فناوری‌های مورد نیاز دانست.


طراح نرم‌افزار جستجوگر صوتی کلام‌الله مجید در بستر "وب" درخصوص توسعه این طرح و ایده به آنا گفت: در واقع نمایان شدن هر چه بیشتر ارزش های قرآنی درجامعه مستلزم بهره گیری از قرآن در سطح عام جامعه و توسعه آن است که می توان سلامت روان افراد جامعه رادر لوای قرآن مجید نیز جستجوکرد.


عضو هیات علمی گروه زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان افزود: اگر چه کنکاش و تحلیل در محتوای قرآن فرآیندی تخصصی است، اما اگر فناوری روز بتواند دسترسی عام را به موازات این تخصص فراهم سازد، می‌توانیم هرچه بیشتر شاهد اعتلای ارزش‌های قرآنی در جامعه باشیم.


مجری این طرح هدف از طراحی سامانه جستجوگر کلام الله را مواردی مانند فراهم‌سازی جستجوی صوتی کلام الله برای عموم افراد جامعه و متخصصان، پاسخ به این پرسش که آیا مرجع یک عبارت شنیداری کلام‌الله مجید است یا خیر، همچنین تسهیل کار جستجوگران قرآنی که با نگارش عربی آشنایی چندانی ندارند، افزایش سرعت جستجو و کمک به ترویج ارزش‌های قرآنی در سطح عام جامعه عنوان کرد.


وی خاطرنشان کرد: ایده جاری‌سازی قرآن مجید در جامعه به سالها قبل برمی‌گردد که در پی این ایده سعی شده است به فراخور امکانات موجود در این راستا گام برداشته شود که بخشی از این ایده در قالب طراحی نرم‌افزاری برای کمک به آموزش قرائت قرآن مجید تبلور یافته است که میزان شباهت در بیان و قرائت آیات را در مقایسه با قاریان مشهور فراهم خواهد ساخت.


انتهای پیام/

برچسب ها: واحد قوچان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته