دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آذر 1397 - 16:13
معاون دانشگاه تهران خبر داد؛

رونمایی از ۱۰ رساله و پایان‌نامه برتر دانشگاه تهران

معاون پژوهشی دانشگاه تهران گفت: ۱۰ رساله و پایان‌نامه برتر دانشگاه تهران در بیست و هفتمین جشنواره پژوهش و فناوری این دانشگاه معرفی خواهد شد.
کد خبر : 344422

به گزارش خبرنگار حوزه علم و فناوری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمد رحیمیان در نشست خبری که بعدازظهر امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: بیست و هفتمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران روز دوشنبه ۲۶ آذرماه در تالار علامه امینی این دانشگاه برگزار می‌شود.


وی گفت: در این جشنواره از ۱۰ رساله و پایان‌نامه برتر رونمایی می‌شود که توسط دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا انجام شده است.


معاون پژوهشی دانشگاه تهران افزود: علاوه بر معرفی پژوهشگر برتر، از چهار پژوهشگر جوان زیر ۴۰ سال و عضو هیأت علمی، تقدیر می‌شود.


رحیمیان در ادامه بیان کرد: در این جشنواره پژوهشگران برجسته معرفی می‌شوند. فعالیت این پژوهشگران در دانشگاه توسط هفت کمیسیون بررسی شده و در انتها یک نفر به‌عنوان پژوهشگر برتر سال برگزیده می‌شود چرا که اساتید می‌خواهند زحمات‌شان مورد توجه قرار بگیرد و از پژوهشگر پیشکسوت نمونه در این جشنواره به‌همین دلیل تقدیر می‌شود.


رحیمیان درخصوص قرارداد با سایر نهادها توضیح داد: قراردادهایی با سازمان‌های اجرایی و شرکت‌های خصوصی و دولتی منعقد شده که پنج طرح برتر دانشگاه تهران با این نهادها در جشنواره تجلیل از پژوهشگران دانشگاه تهران معرفی می‌شود و در این جشنواره دو دستاورد ویژه پژوهشی نیز معرفی می‌شود.


وی تأکید کرد: هر سال دو کارشناس پژوهشی، دو آزمایشگاه و یک کتابخانه نمونه در دانشگاه تهران نیز مورد تقدیر قرار می‌گیرد.


معاون پژوهشی دانشگاه تهران با اشاره به کیفی‌گرایی در جشنواره تجلیل از پژوهشگران این دانشگاه گفت: این جشنواره نسبت به سال گذشته از کمّی بودن کاسته و به‌سمت کیفی شدن فعالیت‌های پژوهشی پیش رفته است. مثلاً در انتخاب پژوهشگر برتر و طرح‌های برتر از شاخص اچ‌ایندکس در علوم پایه، علوم فنی، کشاورزی و منابع بهره بردیم و ضریب «کیو»ی مقالات را در نظر گرفته‌ایم. اگر تعداد مقالات اساتید در نشریاتی به چاپ رسیده باشد که از نظر دانشگاه نشریات باکیفیت به‌شمار نرود، نمی‌توانند از امتیاز نمونه استفاده کنند و براساس ارزیابی‌ها اساتیدی انتخاب شدند که حداکثر پنج درصد مقالات‌شان از کیفیت کمتری برخوردارند اما 95 درصد مقالات باکیفیت دارند.


رحیمیان تصریح کرد: در شورای سیاست‌گذاری دانشگاه تهران 10 اولویت انتخاب شده که باید طرح‌های پژوهشی دانشگاه نیز در همین راستا باشند که از جمله این اولویت‌ها می‌توان به آب، انرژی، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مخاطرات طبیعی، سلامت، تغذیه، امنیت غذایی، رفاه اجتماعی، جهانی شدن و فضای مجازی و آمایش سرزمینی اشاره کرد. لذا دانشجویان باید تلاش خود را برای تحقق این اولویت‌ها صرف کنند.


معاون پژوهشی دانشگاه تهران ادامه داد: این دانشگاه حمایت از پژوهشگران پسادکتری را در برنامه‌های خود دارد و 164 محقق پذیرفته شدند تا با این دانشگاه همکاری کنند و برای دومین بار دانشگاه تهران به‌عنوان پایگاه علمی برتر کشور از سوی معاون اول رئیس جمهور مورد تقدیر قرار گرفت. 102 نشریه در دانشگاه تهران وجود دارد که 6 نشریه در پایگاه WOS و هشت نشریه در اسکوپوس نمایه شده‌اند. همچنین چهار هزار و 177 مدرک علمی در پایگاه WOS نمایه شده و 450 طرح پژوهشی کاربردی با اعتباری معادل 70 میلیارد تومان طی سال 96 در قالب قرارداد با این دانشگاه منعقد شده است.


رحیمیان تأکید کرد: در جشنواره تجلیل از پژوهشگران از 47 پژوهشگر تقدیر می‌شود و این دانشگاه هفت میلیارد تومان بودجه برای پایگاه‌های علمی در نظر گرفته بود.


وی درباره اعزام دانشجویان و اساتید به فرصت مطالعاتی در خارج از کشور توضیح داد: با توجه‌ به افزایش نرخ ارز بنا شده تا بودجه‌ای به‌صورت متمرکز به دانشگاه‌ها داده شود تا دانشجویان و اساتید برای اعزام مشکلی نداشته باشند اما هنوز این بودجه محقق نشده است. البته حدود چهل نفر از اساتید به فرصت مطالعاتی اعزام شده‌اند و تمامی دانشجویانی که تا پایان شهریورماه برای فرصت مطالعاتی اقدام کرده بودند، اعزام شدند.


انتهای پیام/4060/4085/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته