دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مرداد 1394 - 13:04

استقبال کشاورزان آذربایجان شرقی از طرح کشاورزی پایدار/ بازدید سفیر ژاپن در طرحی برای نجات دریاچه ارومیه

همزمان با بازدید کوجی هوندا سفیر ژاپن در ایران از طرح‌های کشاورزی پایدار در استان آذربایجان غربی با هدف کمک به احیای دریاچه ارومیه، اداره محیط زیست این استان از استقبال کشاورزان این استان از این طرح‌ها خبر داد.
کد خبر : 34287

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا به نقل از اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی، سرپرست اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: در راستای احیای دریاچه ارومیه ، کشاورزان آذربایجان غربی از اجرای طرح کشاورزی پایدار استقبال مطلوبی کردند.


علیرضا سید قریشی توضیح داد: فاز اول طرح کشاورزی پایدار با راهبرد مشارکت‌های مردمی در زیر حوضه دریاچه ارومیه به پایان رسیده و فاز دوم این طرح در استان آذربایجان غربی و شرقی آغاز شده است.


وی با بیان اینکه توسعه کشاورزی پایدار با راهبرد 'IPCM' طرحی جهانی و موفق است، اضافه کرد: می‌توان با اختصاص اعتبارات ملی به این طرح و توسعه محدوده اجرای آن، روند احیای دریاچه ارومیه را پیگیری کرد.


قریشی همچنین گفت: هر چند هم اکنون برنامه عمران سازمان ملل'UNDP' و کشور ژاپن با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و جهاد کشاورزی در حال اجرای این طرح هستند و کمک‌های مالی نیز برای اجرا در اختیار کشور گذاشته‌اند ولی بخش وسیعی از اعتبارات از داخل کشور تامین شده و کارهای فنی و اجرایی بر عهده کارشناسان داخلی است.


سرپرست اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: این راهکار که هم اکنون به صورت پایلوت در دو استان آذربایجان غربی و شرقی اجرا می‌شود یکی از مهمترین راهکارهای احیای دریاچه ارومیه و کمک به افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی و ارتقای راندمان آبیاری و تغییر نوع فرهنگ کشاورزی در حوضه آبخیر دریاچه ارومیه با مشارکت کشاورزان است.


قریشی با اشاره به بازدید امروز سفیر ژاپن و هیات همراه وی از روند اجرای طرح کشاورزی پایدار با راهبرد 'IPCM' در برخی روستاهای آذربایجان غربی گفت: اگر روند اجرا موفقیت آمیز نبود، هرگز فاز دوم اجرای طرح عملیاتی نمی‌شد.


علیرضاسید قریشی اضافه کرد: با توجه به استقبال مطلوب کشاورزان در پایلوت‌های در دست اجرای طرح کشاورزی پایدار با راهبرد 'IPCM' ، نیازمند تخصیص اعتبارات ملی بیشتر در کنار اعتبارات بین‌المللی برای توسعه این طرح در حوضه دریاچه ارومیه هستیم.


دریاچه ارومیه که پیش از این یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شور جهان بود، هم اکنون به گونه‌ای نگران‌کننده در حال خشک شدن است.


بر اساس اعلام مسئولان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، تاکنون بیش از 90 درصد دریاچه ارومیه خشک شده و این پهنه آبی تبدیل به شوره‌زار و نمک‌زار شده که کارشناسان میزان نمک موجود در این دریاچه را میلیاردها تن تخمین می‌زنند.


کشاورزی پایدار با راهبرد IPCM نیز نوعی از کشت و زراعت است که مشارکت مردمی را در کاهش میزان مصرف آب و افزایش راندمان تولید در واحد سطح در حوضه آبریز دریاچه ارومیه مد نظر قرار می‌دهد.


این طرح با مشارکت 15 هزار نفر کشاورز و 300 نفر کارشناس غیردولتی در دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و با همکاری ایران و ژاپن و نیز UNDP (برنامه عمران سازمان ملل متحد) اجرا می‌شود.


در فاز دوم این طرح با افزایش 22 سایت و 12 روستای اقماری، 75 روستا تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرد.


در فاز اول اجرای کشاورزی پایدار با راهبرد IPCM در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی 40 روستا در اجرای طرح‌های پیش‌بینی شده مشارکت کردند.




انتهای پیام/

برچسب ها: مشارکت مردمی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته