دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 آذر 1397 - 06:59
آنا گزارش می‌دهد؛

جیغ بنفش استانداری‌ها در گوش دانشگاه!

مدت‌هاست که در رسانه‌ها خبرهایی از فشار استانداری‌ها و شوراهای تأمین برای لغو برنامه‌های دانشجویی به گوش می‌رسد.
کد خبر : 329492

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تحقق استکبارستیزی، مشت‌های گره‌کرده علیه دشمن، تجلی‌گاه تبلور علم و اندیشه، انقلاب فرهنگی و هزاران عنوان دیگر فقط برخاسته از یک نقطه در کشور است؛ دانشگاه!


هرساله تشکل‌های دانشجویی برنامه‌های مختلفی را در دانشگاه تحت لوای استکبارستیزی و یا مسائل سیاسی و اجتماعی روز برگزار می‌کنند البته در کنار این‌ها برخی برنامه استندآپ کمدی و ... دُز استکبارستیزی آن را پایین می‌آورند ولی بااین‌حال آذرماه همچنان حس و حال دانشجویی خود را حفظ می‌کند.


آذرماه زمان اوج برنامه‌های دانشجویی است و به دلیل روز دانشجو، تشکل‌های دانشجویی بیشترین برنامه‌های خود را در حوزه استکبارستیزی، تبیین و روشنگری مسائل سیاسی اجتماعی برگزار می‌کنند تا دانشگاه همچنان بتواند پیش‌قراول روشنگری و تبیین در جامعه باشد.


از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم برخلاف شعارهای داده‌شده توسط رئیس‌جمهور، بعضاً صداهایی از دانشگاه شنیده می‌شود که یا خلاف شعارهای رئیس‌جمهور است و یا تفسیر نگاه دولت به دانشگاه را جور دیگری نشان می‌دهد.


در سال‌های اخیر اتحادیه‌های دانشجویی بیشترین اعتراض را نسبت به دخالت دولت در برنامه‌های دانشگاهی داشتند این دخالت از آنجا ناشی می‌شد که شورای تأمین استان‌ها با فشارها و لابی‌های خود برنامه تشکل دانشجویی را در سطح دانشگاه لغو می‌کرد.


در چند روز اخیر خبرهایی از گوشه و کنار کشور به گوش می‌رسد که امسال نیز شورای تأمین استان‌ها درصدد لغو برنامه‌های دانشگاهی برآمده‌اند.


چند روز پیش غفاری معاون فرهنگی وزیر علوم در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا دراین‌باره اذعان کرده است: «هیچ محدودیتی برای برگزاری برنامه در 16 آذر وجود ندارد و تشکل‌های اسلامی-سیاسی می‌توانند طبق اساسنامه و آیین‌نامه‌های موجود به دعوت مهمان و برگزاری برنامه بپردازند».


لغو سخنرانی اساتید مطرح انقلابی در کشور در این چند روز مؤید این مسئله است که علی‌رغم تأکید معاون فرهنگی وزیر علوم مبنی بر استقبال بدون حاشیه دانشگاه از سخنرانان، شوراهای تأمین همچنان در سطح کشور به لغو برنامه‌های دانشجویی می‌پردازند.


در آذر سال 95 بود که در پی اعتراض یک تشکل دانشجویی، نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ضمن تذکر به وزیر کشور، از وی خواست تا از استانداران مطالبه شود که در مقابل برنامه‌های اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و دفاتر این اتحادیه دانشجویی سنگ‌اندازی و مخالفت نکنند.


اما سنگ‌اندازی وزارت کشور و به‌تبع آن استانداری‌ها به همین‌جا ختم نشد و لغو برنامه‌های دانشجویان انقلابی با فشارهای بیرون از دانشگاه همچنان ادامه داشت.


کار به‌ جایی رسید که در آذر 96 علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتشار تصویری از تذکر 37 نماینده مجلس به وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و کشور از لغو برنامه‌های دانشگاهی انتقاد کرد.


همین عامل باعث شد تا اسماعیل جبارزاده معاون سیاسی وزارت کشور در گفتگویی رسانه‌ای به برنامه‌های روز 16 آذر دانشجویان اشاره‌کرده و اعلام کند: «طبق قانون، تأمین امنیت تجمعات و هرگونه مراسم در داخل دانشگاه‌ها به عهده خود دانشگاه‌ها و در خارج از محیط دانشگاه بر اساس تصمیمات شورای تأمین استان صورت می‌پذیرد. با توجه به تمهیدات پیش‌بینی‌شده و آمادگی کامل وزارت کشور و استانداری‌ها و فرمانداری‌ها خوشبختانه هیچ مورد غیرامنیتی و یا لغو مراسم در محدوده قانونی و حوزه وظایف وزارت کشور گزارش نشده است. چنانچه  برنامه‌ای در داخل دانشگاه به دلایلی برگزار نشده باشد ، طبق قانون ارتباطی با وظایف و تکالیف این وزارتخانه ندارد».


همین چند جمله معاون سیاسی وزیر کشور کافی است تا جایگاه عملکردی استانداری‌ها و شوراهای تأمین در قبال برنامه‌های دانشجویی مشخص و معلوم شود.


حال که بنا به شنیده‌ها برخی از برنامه‌های دانشگاهی همچون حضور حسن عباسی در دانشگاه شهید مدنی تبریز به دستور شورای تأمین لغو شده و حرف‌های کوچک و بزرگی از لغو برنامه‌های دانشگاهی با نظر استانداری و شورای تأمین از اقصی‌نقاط کشور به گوش می‌رسد. به نظر زمان آن رسیده تا دولت دوباره شعارها و عملکرد خود در قبال دانشگاه‌ها را در کفه‌های ترازو قرار دهد.


اکنون این سؤال را باید پرسید که آیا معنی چنین تحرکاتی بعد از چند سال تذکر و پیگیری پی‌درپی جز بستن دهان منتقدانی است که نسبت به عملکرد دولت و تحت‌فشار گذاشتن مردم حرف دارند؟


انتهای پیام/4107/پ


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته