دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
روایتی از نمایشگاه نانو-1؛

ماجرای بغض سرکار و افتتاح ساده یک نمایشگاه بزرگ/ کفش‌های آب‌گریز؛ سوغاتی نانو برای گرجستان

بغض فروخورده دبیر ستاد توسعه فناوری نانو شکست و از مشکلاتی گفت که شرکت‌های دانش‌بنیان را هدف قرار داده است.
کد خبر : 318623
635799103490049339_B_lg.jpg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ مریم اویسی - دوشنبه ۱۶ مهر، همه‌چیز برای شروع نشست خبری آماده بود: برگه  آمار و ارقام برگزاری نمایشگاه در دست خبرنگاران، دوربین‌های کاشته شده و عکاس‌هایی که منتظر شنیدن  بسم‌الله بودند تا صدای شات دوربین‌ها، زمینه صحبت‌های سعید سرکار شود.


اما نشست خبری یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو بهانه‌ای شد برای حرف‌هایی که باید زده می‌شد و هیچ‌کس جرئت بیان آن را نداشت و یا اگر این جرئت بود، مجال مناسبی برای گفتنش نبود.


بغض فروخورده دبیر ستاد توسعه فناوری نانو شکست و از مشکلاتی گفت که شرکت‌های دانش‌بنیان را هدف قرار داده و اگر چاره‌ای برای آن پیدا نشود، دغدغه تولیدمحصول دانش‌بنیان در پیچ‌وتاب نوسانات ارزی و مشکلات اقتصادی تنها به موضوعی تبدیل می‌شود که  گوشه‌ای از ذهن مسئولان خاک می‌خورد.



نشست خبری یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو بهانه‌ای شد برای حرف‌هایی که باید زده می‌شد و هیچ‌کس جرئت بیان آن را نداشت و یا اگر این جرئت بود، مجال مناسبی برای گفتنش نبود.



سعید سرکار در ابتدای نشست خبری از دستاوردهای نانو گفت ولی زمانی نگذشت که سخن از حمایت و پشتیبانی از تولیدکننده‌ها به میان آمد و گله از رئیس‌کل بانک مرکزی!


دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: این بدبختی ماست، زمانی که از رئیس بانک مرکزی درباره برنامه‌های بانک مرکزی برای حمایت از تولیدکننده سؤال می‌شود، می‌گوید: تولیدکننده را کنار بگذارید و به مصرف‌کننده توجه کنید. درحالی‌که اگر تولیدکننده را کنار بگذاریم، اقتصادی در کشور باقی نمی‌ماند. شرکت‌های دانش‌بنیان دربه‌در دنبال ارز دولتی هستند تا قطعات خود را تأمین کنند اما نمی‌توانند. متأسفانه صنعت در کشور ما کشش فناوری را ندارد، میلیون‌ها دلار بابت خرید موبایل، خودرو و لوازم‌خانگی هزینه می‌شود ولی برای تکنولوژی هزینه زیادی نمی‌شود.



در پایان این نشست سرکار  در میان بهت خبرنگاران از صراحت کلامش، از عدم برگزاری مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو خبر داد و گفت: هرچه مسئولان سخنرانی کردند کافی است بهتر است به‌جای برگزاری مراسم، به عمل روی بیاوریم.


تمام این حرف‌ها نشانه‌ای بود تا متوجه شویم، امسال با یک نمایشگاه نانویی متفاوت روبرو هستیم نمایشگاهی که می‌تواند بیشتر به‌جای  شعار دادن  وارد گود کسب‌وکار شود.


یک روبان بریدن ساده


شنبه ۲۱ مهر، هوای بارانی پایتخت در کنار  شلوغی اول هفته و بزرگراه چمرانی که هیچ زمانی از شبانه‌روز رنگ  آرامش و سکوت را به خود ندیده، باعث شد نزدیک ساعت ۹ صبح به نمایشگاه بین‌المللی تهران برسم. تا زمانی که به سالن خلیج‌فارس برسم به این فکر می‌کردم که مثل اکثر نمایشگاه‌ها در ساعات اولیه افتتاح نمایشگاه، آن‌هم با این حجم از ترافیک، با غرفه‌دارهایی روبرو می‌شوم که هنوز در تکاپوی چینش وسایل و آراستن غرفه هستند.


حدسم اشتباه بود، غرفه‌ها آماده بودند و همه‌چیز برای حضور علاقه‌مندان نانو آماده بود. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری  نیز بیشتر از این غرفه‌ها را منتظر نگذاشت و یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو، تنها با بریدن روبان قرمز آغازبه‌کار کرد.


همان ابتدای سالن، غرفه‌ای مفروش با دکوراسیون خانگی قرار داشت که با وجود آشپزخانه و اتاق‌خواب  متوجه شدم که با یک خانه نانویی طرفیم.



اصالت خانه‌های ایرانی با نانو حفظ می‌شود


علی شریف درباره محصولات غرفه خانه نانویی گفت: این غرفه نمایشگر محصولات ایرانی بر پایه نانو در صنعت ساختمان، عمران و دکوراسیون داخلی منازل است. بتن‌های فوق سبک، چسب‌های مستحکم و کف‌پوش خودترمیم‌شونده و آب‌گریز در ساختمان‌های مسکونی استفاده می‌شود.


کارگزار ستاد نانو در حوزه عمران ادامه داد: در کنار این محصولات، رنگ‌های ضدترک و آنتی باکتریال، شیرآلات ضدخش، لوله‌های فاضلاب مستحکم، شیشه‌های کنترل‌کننده انرژی که تا 30 درصد اتلاف انرژی را کاهش می‌دهند، در این غرفه عرضه می‌شود.


شریف درباره تولیدات نانویی کاربردی در آشپزخانه توضیح داد: کاشی‌های چربی‌گریز و آب‌گریز، هود و گاز چربی‌گریز و آب‌گریز، ظروف پذیرایی مقاوم به خراش از محصولات نانو برای آشپزخانه است. همچنین، تکنولوژی روکش‌های مبلمان ضدآب در انحصار یک شرکت ایرانی است و این شرکت، منسوجات منازل را با مواد نانو پوشش می‌دهد تا خاصیت آب‌گریزی پیدا کنند.



وی تصریح کرد: فرش‌های آنتی باکتریال ضدحساسیت برای کودکان و سالمندان تولیدشده است. همچنین رادیاتورهای سازگار با محیط‌زیست  و کاهش‌دهنده اتلاف انرژی و مصرف آب، پکیج و شوفاژهایی نیز با فناوری نانو ساخته‌شده است.


شریف در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه استقبال از این محصولات در کشور زیاد بوده و به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، چین  و چندین کشور اروپایی نیز صادر می‌شود.


محافظت از موتور اتومبیل با فیلترهای نانویی


همسایه خانۀ نانویی، فیلترهای اتومبیلی بود که  پشت ویترین غرفه خودنمایی می‌کرد. به سراغ عطا اکبری تولیدکننده فیلتر هوای اتومبیل با تکنولوژی نانو رفتم.


اکبری درباره فیلتر خودرو توضیح داد: ذرات بسیار ریزی در هوا وجود دارد که از فیلترهای معمولی عبور می‌کند. این ذرات  توسط فیلتر نانویی به دام افتاده وبه‌این‌ترتیب، هوای پاک‌تری وارد محفظه احتراق و سوخت‌وساز خودرو می‌شود همین امر باعث کاهش مصرف سوخت  و آلودگی محیط‌زیست و افزایش شتاب خودرو می‌شود.


تولیدکننده فیلتر هوای اتومبیل با تکنولوژی نانو در ادامه گفت: اگر انژکتور ماشین تمیز باشد و از این فیلتر نانویی استفاده شود، به‌هیچ‌عنوان انژکتور آلوده نمی‌شود و به‌این‌ترتیب  از موتور خودرو محافظت می‌شود.


وی در پایان گفت: در مقطعی با کشور ترکیه همکاری‌هایی برای صادرات محصول داشتیم ولی به دلیل رقابت سنگین جهانی  در تولید محصول، این صادرات متوقف شد.


 




تا قبل از اینکه به این نمایشگاه بیاییم، نانو را در حد یک فناوری می‌شناختیم، اما الان کاربردهای آن را در زندگی روزمره  می‌دانیم مثل چینی‌هایی که چربی به خودشان نمی‌گیرند یا همین کفش‌های آب‌گریز.



هرچه از ساعت‌های ابتدایی افتتاح نمایشگاه می‌گذشت، تعداد بازدیدکنندگان بیشتر می‌شد. تعدادی دانشجوی دختر،  چندنفری و پاپ‌کرن‌به‌دست به غرفه‌ها سر می‌زدند و وقتی از آنها دلیل حضورشان را پرسیدم، یک نفر به نمایندگی از بقیه گروه  با صداقت تمام گفت: «چون با کارت دانشجویی میشه رایگان از نمایشگاه بازدید کرد!»


دوستانش با لبخند این جمله او را تأیید کردند، اما نظرشان درباره نمایشگاه جالب بود: «آمده بودیم تا زمان بین دو کلاس دانشگاه را اینجا باشیم، اما برخی از غرفه‌ها آنقدر جذاب بودند که قید کلاس بعدی را زدیم. تا قبل از اینکه به این نمایشگاه بیاییم، نانو را در حد یک فناوری می‌شناختیم، اما الان کاربردهای آن را در زندگی روزمره  می‌دانیم مثل چینی‌هایی که چربی به خودشان نمی‌گیرند یا همین کفش‌های آب‌گریز».


با نگاهم رد دستانش را که به سمت  غرفه اشاره می‌کند؛ گرفتم. یک غرفه نسبتاً شلوغ که کفش‌فروشی‌های کوچۀ باغ سپهسالار را تداعی می‌کرد. اما محصولات این غرفه کفش‌هایی با ویژگی‌های خاص هستند.


کفش‌های آب‌گریز، سوغاتی برای گرجستان


محمد قربانی، عضو هیأت مدیره تولید کفش آب‌گریز درباره این محصول توضیح داد: در سفر به چین، متوجه شدیم که چینی‌ها  با ایجاد یک لایه در کفش، به آن خاصیت آب‌گریزی می‌دهند و با اینکه کفش خیس می‌شد آب داخل آن نفوذ نمی‌کرد. با این ایده به تولید کفشی فکر کردیم که نه تنها آب در آن نفوذ نکند بلکه حتی خیس هم نشود.



عضو هیأت مدیره تولید کفش سپنتا ادامه داد: با حمایت‌های ستاد نانو با مهندسان این حوزه آشنا شدیم و پس از یک سال و هشت ماه این ایده عملیاتی شد. با توجه به استقبال مردم از این کفش، دستگاه صنعتی تولیدکننده کفش آب‌گریز با اعتبار یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی ساخته شد که روزانه 700 جفت کفش آب‌گریز تولید می‌کند.


وی گفت: این کفش‌ها به کشورهایی نظیر گرجستان و قطر صادر می‌شود و با حضور در نمایشگاه‌های مختلف، بازار  این محصول را پیدا می‌کنیم. همچنین تکنولوژی پلاسمای سرد تنها در سه شرکت  در جهان انجام می‌شود که ما پس از آدیداس و کاترپیلار توانستیم از این تکنولوژی استفاده کنیم و آن را از آن خود کنیم.


از غرفه شلوغ کفش‌های نانویی عبور می‌کنم و در گوشه‌ای از سالن چشمم به غرفه دانشگاهی می‌خورد که دانشجویان با اشتیاق محصولاتشان را تبلیغ می‌کنند.


با نانوپوشش نیازی به برف‌پاک‌کن نیست!


به سراغ مهدی اعتمادی دانشجوی ارشد نانو مهندسی شیمی دانشگاه کاشان رفتم تا بیشتر با محصولاتشان آشنا شوم: محصولات این غرفه، توسط دانشجویان تولید و به بازار عرضه‌شده است اسپری خنک‌کننده بدن نانویی شامل ویتامین‌های ای، دی و سی است و باعث خنک نگه‌داشتن سطح بدن و کاهش تعریق می‌شود. همچنین محصولاتی نظیر پوشش‌های ضد آب در سطوح شیشه‌ای را داریم که در زمستان با استفاده از این نانو پوشش بر شیشه اتومبیل دیگر نیازی به برف‌پاک‌کن نیست.


وی ادامه داد: این محصولات در مرحله تجاری‌سازی قرار دارند ولی هنوز نتوانسته‌ایم به کشورهای دیگر صادرات داشته باشیم.



سرگرم شنیدن گفتگوی  جالب بین این دو گروه دانشجو به این فکر می‌کردم که این نمایشگاه  با حضور جوانان  خلاق، می‌تواند مکانی برای خلق ایده‌های نو باشد که نگاهم به ساعت افتاد. ساعت نزدیک پنج بعدازظهر بود و این یعنی، اولین روز از نمایشگاه فناوری نانو به انتها می‌رسید.



 


با حضورم در این غرفه و ریکوردری که در دستان من به سمت غرفه‌دار دراز شده بود ، تعدادی از بازدیدکنندگان که از عینک گرد و کوله پشتی و جزوه‌ای که در دست داشتند، می‌شد به دانشجو بودنشان پی برد؛  ترغیب شدند تا با مسئولان غرفه هم‌کلام شوند و صحبت‌هایشان از معرفی محصول به بحث‌های تخصصی درباره ساختار محصولات رسید و گفتگویی صمیمانه و در عین حال تخصصی میانشان شکل گرفت.


هنگام شنیدن گفتگوی  جالب بین این دو گروه دانشجو به این فکر می‌کردم که این نمایشگاه  با حضور جوانان  خلاق، می‌تواند مکانی برای خلق ایده‌های نو باشد. ساعت نزدیک پنج بعدازظهر بود و این یعنی، اولین روز از نمایشگاه فناوری نانو به انتها می‌رسید.


یک روز گذشت و هنوز غرفه‌هایی بودند که نتوانسته بودم از آنها بازدید کنم. به خودم قول دادم فردا، چابک‌تر از امروز باشم.


انتهای پیام/4085/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: نانو ana آنا
ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶
۰
چه خوب توصيف شده
خسته نباشيد
يك دانشجو
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷
۰
واقعا هيشكى به فكر شركت هاي دانش بنيان نيس
هلدینگ شایسته