دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 شهريور 1397 - 03:22
علم و فناوری به وسعت ایران/ ۵

سرزمین طاق‌بستان و بیستون، فعال در حوزه علم و فناوری

استان طاق‌بستان و بیستون که مورخان قدمت تاریخی آن را بین هشت تا 12 هزار سال برآورد کرده‌‌اند، مقصد این شماره از پرونده علم و فناوری به وسعت ایران است.
کد خبر : 307682

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، استان طاق‌بستان و بیستون که مورخان قدمت تاریخی آن را بین هشت تا 12 هزار سال برآورد کرده‌اند، مقصد این شماره از پرونده علم و فناوری به وسعت ایران است.


دیاری که در آن فرهاد کوه‌کن، روز و شب را به امید وصال شیرین در کوه می‌گذراند، در دوران دفاع از خاک ایران نیز نشان داده، مردانی دارد که باغیرت و تعصب تا آخرین قطره خونشان پای کشور می‌ایستند.


حالا که کشور درگیر بی‌عدالتی اقتصادی ناشی از تحریم است، اهمیت تولیدهای داخلی و دانش‌بنیان دو چندان شده و استان کرمانشاه در همین عرصه نیز حضور پرقدرت و توانمندی داشته است.


برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های علمی استان کرمانشاه سراغ پارک علم و فناوری این استان رفتیم.


تاریخچه مرکز رشد فناوری و پارک علم و فناوری کرمانشاه


مرکز رشد واحدهای فناوری جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه با حمایت مجموعه مدیران ملی و استانی و بهره‌مندی از امکانات و منابع جهاد دانشگاهی در تابستان سال ۱۳۸۴ به‌صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. پس‌ از آن پارک علم و فناوری کرمانشاه نیز در راستای حمایت و کمک به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، ایده‌های نو و تأکید بر تجاری‌سازی نتایج تحقیقات، از سال ۱۳۸۵ با اخذ مصوبه استانی هیأت وزیران و با بهره‌مندی از قوانین حمایتی از جمله مزایای فعالیت در مناطق آزاد اقتصادی، وارد عرصه جدی حمایت از تجاری‌سازی ایده‌های دانش‌بنیان شد.


تاکنون ۵۲۶ واحد فناور در پارک علم و فناوری و مرکز رشد واحدهای فناوری مشغول فعالیت هستند و موفق به کسب دستاوردهای ارزشمندی شدند. در حال حاضر هفت مرکز رشد شامل مرکز رشد عمومی و مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در مرکز استان، مراکز رشد شهرستانی در شهرستان‌های کنگاور، اسلام‌آباد غرب، سنقر و کلیایی، مرکز رشد واحدهای فناوری کشاورزی و صنایع تبدیلی مناطق سردسیری در شهرستان روانسر و مرکز رشد واحدهای فناوری کشاورزی و صنایع تبدیلی مناطق گرمسیری در شهرستان سرپل ذهاب در زیرمجموعه پارک علم و فناوری در حال فعالیت هستند.


شرکت‌های کوچک و متوسط فناوری در رونق اقتصادی، توسعه فناوری و به‌تبع آن، کارآفرینی نقش بسیار مؤثری دارند. توسعه این شرکت‌ها به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای کاهش خطرپذیری آنها بستگی دارد. یکی از این زیرساخت‌ها، مراکز رشد واحدهای فناوری یا انکوباتورها هستند.


مرکز رشد واحدهای فناوری برای فعالیت کارآفرینانه و واحدهای کوچک و متوسطی که با تکیه بر علم و فناوری دارای ایده‌های قابل تجاری شدن هستند، برای مدت چند سال اطلاعات و مشاوره‌های ضروری و نیز خدمات و تجهیزات مناسب را برای رشد و ارتقای آنها ارائه داده و آنها را برای حضور مستقل و مؤثر در صحنه فناوری و تجاری‌سازی آماده می‌کنند.


واحدهای فناوری


این واحدها دارای هویت حقوقی مستقل از مرکز رشد بوده که با توجه به اساسنامه و یا سایر اسناد قانونی در زمینه تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای، طراحی مهندسی، انتقال فناوری، ارائه خدمات تخصصی و فعالیت در جهت تجاری‌کردن نتایج تحقیقات فعالیت می‌کنند. این واحدها شامل شرکت‌های خصوصی، واحدهای تحقیق و توسعه‌ صنایع، کشاورزی و خدمات و مراکز تحقیقات وابسته به دانشگاه‌ها یا دستگاه‌های اجرایی هستند.


سه مرحله برای یک واحد فناور وجود دارد که شامل مرحله پیش رشد، مرحله رشد و مرحله بلوغ پارکی یا تجاری‌سازی است و واحدها بر اساس آن تقسیم‌بندی می‌شوند.


بسترسازی و ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت رشد، توسعه و ارتقا فعالیت‌های مؤسسات فناور، جذب متخصصین، نوآوران و مبتکران با اولویت فناوری‌های روز و نیازهای کشور و منطقه، افزایش قدرت رقابت و رشد صنایع متکی بر دانش، کمک به جذب سرمایه گذاری خارجی و جذب دانش فنی، تقویت ساختارهای حمایتی از مؤسسات دانش‌محور، برقراری ارتباط با دیگر بخش‌های تحقیقاتی، صنعتی و اقتصادی و همکاری برای افزایش توان رقابتی شرکت‌ها در سطح ملی و بین‌الملل از جمله رسالت‌های این پارک اعلام‌شده است.


در شماره بعدی پارک علم و فناوری به وسعت ایران با پارک علم و فناوری خوزستان آشنامی‌شویم.


انتهای پیام/4007/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته