دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 تير 1397 - 11:52
رئیس سازمان بهزیستی در نشست خبری اعلام کرد؛

اشتغال ۷۵۰۰ معتاد بهبود یافته در کشور/ با معتادان باید صحبت کنیم

رئیس سازمان بهزیستی کشور از اختصاص وام اشتغال به معتادان بهبود یافته خبر داد و اعلام کرد: تاکنون 7500 نفر از بهبودیافتگان در مراکز مختلف مشغول به کار شده‌اند.
کد خبر : 290690

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، انوشیروان محسنی بندپی در نشست خبری به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اقدامات سازمان بهزیستی کشور در این زمینه اظهار کرد: باتوجه به اینکه زنان و مادران نقش کلیدی و مهمی در خانواده دارد و اعتیاد مادر باعث گرایش فرزندان به مواد مخدر می‌شود، سازمان بهزیستی حمایت از زنان و کودکان را در اولویت کار خود قرار داده و مراکز ارائه خدمات درمانی، نگهداری و مراقبتی برای این گروه در نظرگرفته‌ایم.


وی افزود: باتوجه به اولویتی که در نظر گرفته‌ایم در استان سیستان و بلوچستان دو مرکز اقدامتی نگهداری کودکان ایجاد کردیم که هم اکنون ۱۵۰ کودک در این دو مرکز تحت مراقبت و نگهداری ما هستند. براساس پرسشنامه‌ای که در این استان جمع‌آوری کردیم، مشخص شد ۵۱ درصد کودکان درگیر معضل اعتیاد کسانی بودند که مادر معتاد داشتند، همچنین در ۳۸ درصد از کودکان، پدر و مادر هردو معتاد بودند و فقط حدود ۱۸ درصد از این کودکان به دلایل دیگری دچار اعتیاد شده بودند و به خاطر والدین به این سمت گرایش پیدا نکردند.


محسنی بندپی با اشاره به شعار امسال سازمان جهانی بهداشت گفت: هرسال ۵ تیرماه مصادف با ۲۶ ژوئن سال روز مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده است و شعار امسال نیز تاکید به حمایت اجتماعی و روانی از معتادان دارد. "ابتدا گوش بسپار" به عنوان شعار سازمان جهانی بهداشت انتخاب شده است. براساس این شعار، والدین، مربیان و متخصصان باید با محبت و مهربانی با فرزندان و افراد معتاد صحبت کنند و با آنان همراه باشند تا در دام اعتیاد گرفتار نشوند.


وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی گفت: براساس فرموده رهبری باید پیشگیری را در اولویت کار قرار دهیم. گزارشات رسیده درمورد خط ملی اعتیاد نشان می‌دهد که سال گذشته ۴۱۰ هزار تماس موفق با این خط ملی صورت گرفته و در نظر داریم امسال ظرفیت این خط را یک و نیم برابر افزایش دهیم.


رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اقدامات این سازمان در مورد اشتغال‌زایی گفت: سازمان بهزیستی براساس قانون برنامه ششم توسعه اقدامات پیشگیری را در دستور کار دارد که با همکاری سازمان شهرداری‌ها، اشتغال زایی معتادان بهبود یافته را پیگیری می کند.


وی گفت: همچنین در صورتی که نسبت به بهبود یافتگی فرد معتاد اطمینان حاصل کنیم، اختصاص وام‌های اشتغال‌زایی به این افراد د اولویت قرار می‌گیرد؛ همچنین سال گذشته ۷۵۰۰ نفر از معتادان بهبود یافته مشغول به کار شدند و حتی تهیه مسکن مناسب و رایگان برای آنها نیز جزو اولویت‌های سازمان بهزیستی است.


محسنی بندپی با اشاره به زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی در کشور اظهار کرد: براساس شیوع شناسی سال 94 زنگ هشدار آسیب‌های اجتماعی در کشور به صدا در آمده است زیرا در میانگین سنی 15 تا 25 سال به ازای هر 6.6 مرد یک زن اعتیاد دارد، همچنین در گروه سنی 25 تا 44 سال از هر 16 مرد یک زن و در گروه سنی 45 تا 60 سال از هر 17 مرد یک زن اعتیاد دارد.


وی نسبت به افزایش زنان در معرض آسیب ابراز نگرانی کرد و گفت: متاسفانه شاهد کاهش سن اعتیاد و بروز اعتیاد در میان زنان هستیم، برهمین اساس 2732 مرکز اقامتی نگهداری برای کودکان و زنان در نظر گرفتیم.


محسنی بندپی ادامه داد: متاسفانه پیش از این اقدامات پیشگیرانه و حمایتی به صورت جزیره‌ای و انتزاعی بوده است و حتی در برخی از کمپ‌ها با اقدامات غیر اخلاقی مانند به چوب بستن، شلاق زدن و به آب بستن سعی در ترک اعتیاد افراد داشتند و حتی بعد از آن نیز معتادان بهبود یافته را در جامعه رها می‌کردند در حالی که امروزه مراکز مهارت آموزی، توانمند سازی و حرفه‌آموزی معتادان بهبود یافته را در کشور ایجاد کرده‌ایم.


رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برگزاری کارزار رسانه‌ای ماده مخدر گل در نوروز 97 اظهار کرد: خوشبختانه با برگزاری این کارزار مصرف گل و شیشه در بین جوانان کاهش یافته است.


محسنی بندپی از استقرار 5200 تیم اجتماع‌محور در محلات آسیب‌خیز خبر داد و گفت: تیم‌های اجتماع محور در سال 97 در 10 استان که شیوع مصرف بالای مواد مخدر دارند و در 500 محل با ریسک بالا تیم‌های اجتماع‌محور مستقر می‌شوند و همچنین با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر در نظر داریم 15 مرکز حمایت‌های اجتماعی را در تهران راه اندازی کنیم و با کمک سازمان فنی و حرفه‌ای 700 معتاد بهبود یافته را اجتماع پذیر می‌کنیم.


رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه متأسفانه ظرفیت کشت خشخاش در مناطق مرزی همسایه هزار برابر شده است، افزود: اعتبارات پیشگیرانه 3 میلیارد و 700 میلیون تومان است که در بحش درمان و یارانه‌ای که به مراکز درمان می‌دهیم 24 میلیارد تومان است، درحالی که سرانه درمان برای معتادان مراکز ماده 16 روزانه به مبلغ 15 هزار تومان توسط ستاد پرداخت می‌شود و ما پیشنهاد دادیم چون تمام اقدامات از سوی بهزیستی انجام می‌شود، اعتبارات نیز در اختیار این سازمان قرار گیرد.


محسنی بندپی یادآور شد: ‌متاسفانه برای درمان معتادان با مشکل فقدان اوراق هویتی آنان روبه‌رو هستیم و در این بخش هزینه بسیاری متحمل می‌شویم و در حالی که ما به این افراد خدمات ارائه می‌دهیم که اعتبار درمانی آنها به بیمه سلامت واگذار شده است،‌تاکنون بیمه معتادان 90 میلیارد تومان هزینه داشته که در ذیل اعتبارات بیمه سلامت در نظر گرفته شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته