دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 خرداد 1397 - 13:02
صالحی امیری:

تنها نسخه حل مشکلات کشور بازگشت به اندیشه امام خمینی (ره) است

دبیر علمی همایش انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی (ره) گفت: ما نیازمند بازشناسی اندیشه امام برای نسل امروز و جامعه‌ای که به آرمان‌های امام خمینی (ره) علاقه‌مند است، هستیم و باید نسل جوان را از این چشمه جوشان سیراب کنیم.
کد خبر : 287557

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر رضا صالحی امیری در نشست خبری همایش انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی (ره) درباره انگیزه برگزاری این همایش اظهار کرد: بعد از گذشت 4 دهه از انقلاب اسلامی قصد کردیم نسبت به تحقق آرمان‌ها گفتمان و اندیشه امام خمینی در جامعه ارزیابی علمی و خارج از احساسات داشته باشیم.


وی افزود: ارزیابی آنچه که به عنوان اندیشه و نظریه امام خمینی در انقلاب اسلامی محقق شده و آنچه که به مرحله اجرا درنیامده است و فاصله بین این دو یعنی نظر و عمل هدف از برگزاری این همایش بود.


به گفته دبیر علمی این همایش نقاط قوت گفتمان امام در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... و همچنین ناکامی در اجرای برخی از اندیشه‌های امام از اهداف دیگر برگزاری همایش ملی انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی بوده است.


صالحی امیری تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی تا کنون 5 مرحله گفتمانی در دوره‌های مختلف طی شده است، دوره گفتمان ارزش‌ها که همزمان با جنگ ایران و عراق بود، گفتمان توسعه به عنوان گفتمان دوم، بعد از آن گفتمان اصلاحات، گفتمان عدالت و گفتمان امید را تا کنون سپری کرده‌ایم که همه اینها خرده گفتمان‌هایی ذیل اندیشه و آرمان‌های انقلاب اسلامی هستند.


وی افزود: برای ارزیابی بیشتر نقاط ضعف و قوت نیاز به شناخت بیشتری است در این همایش ابعاد مختلف گفتمان حضرت امام خمینی (ره) به صورت علمی کالبد شکافی خواهد شد و چرایی آنچه تاکنون محقق نشده و معرفی آنچه محقق شده است در دستور کار این همایش قرار دارد.


دبیر علمی همایش انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی (ره) با اشاره به موضوعات مقالات ارسال شده به این همایش گفت:‌ در 10 موضوع عدالت‌گرایی، وحدت‌گرایی، آرمان‌گرایی، مصلحت‌گرایی، مردم‌گرایی، عقل‌گرایی، قانون‌گرایی موضوعات مقالات را تعریف کرده‌ایم به این معنا که بعد از 4 دهه با حضور اندیشمندان ارزیابی دقیق‌تری از تحقق یا عدم تحقق این مفاهیم خواهیم داشت.


صالحی امیری همچنین با اشاره به ضرورت ورود به بحث گفتمان و اندیشه امام خمینی (ره) اظهار کرد: ما نیازمند بازشناسی اندیشه امام برای نسل امروز و جامعه‌ای که به آرمان‌های امام خمینی (ره) علاقه‌مند است، هستیم و باید نسل جوان را از این چشمه جوشان سیراب کنیم.


وی اضافه کرد: امروز نیازمند آن هستیم که تحلیل کنیم در طی این 4 دهه برای اجرای اندیشه امام خمینی با چه موانعی روبرو بوده‌ایم و چرا؟ چه میزان در وحدت ملی ناموفق بوده‌ایم و چرا؟ چه میزان در مردم‌گرایی ناموفق بوده‌ایم و چرا؟ چه میزان در ساده‌زیستی ناموفق بودیم و چرا؟ و البته باید موفقیت‌هایی که در زمینه‌های مختلف مانند استقلال، نظام‌مند کردن ساختار و ... به دست آورده‌ایم، معرفی شود.


دبیر علمی همایش انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی (ره) با بیان اینکه باید به این پرسش پاسخ دهیم که دلایل بروز ناکامی تحقق هر کدام از مفاهیم اندیشه امام (ره) و آرمان‌های انقلاب چیست، گفت: باید بررسی کنیم در ارائه نظریه، ضعف قوانین، برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری، مدیریت و سایر حوزه‌هایی که مشکل داشتیم ضعف از کدام قسمت بوده است.


به گفته صالحی امیری در حقیقت باید آسیب‌شناسی نظریه‌ای، مدیریتی، سیاست‌گذاری و ... صورت گیرد.


وی با اشاره به محورهای اصلی همایش انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی (ره) گفت: در این همایش سعی داریم در چارچوب متدلوژی‌های علمی به دور از احساسات به بحث بپردازیم.


دبیر علمی همایش انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی (ره) گفت: این همایش به باز تولید اندیشه ناب امام خمینی (ره) برای نسل امروز با درک تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه خواهد پرداخت.


صالحی امیری ادامه داد: در عرصه سیاست داخلی سه گروه همزمان فعالیت داشتند کمیته علمی، کمیته مشورتی و کمیته داوری عناوین این سه گروه را تشکیل می‌دهند.


وی درباره تعداد مقالات ارسال شده به همایش انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی (ره) اظهار کرد: در مجموع 178 نفر مقالات خود را ارسال نمودند که از این تعداد 108 اصل مقاله دریافت شد و در مسیر داوری 92 مقاله تایید و در داوری نهایی 24 مقاله منتخب شد که چاپ و چهارشنبه رونمایی خواهد شد.


دبیر علمی همایش انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی (ره) تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که 55 درصد افرادی که مقاله ارسال نموده‌اند در مقطع دکتری، 37 درصد در مقطع کارشناسی ارشد و 8 درصد در مقطع کارشناسی در حال تحصیل هستند.


صالحی امیری اضافه کرد: 18 نشست تخصصی به عنوان پیش‌زمینه این همایش تاکنون برگزار شده و تا امروز تعداد 19 مقاله در مجلات علمی پژوهشی به چاپ رسیده است.


وی درباره موضوع مقالات نیز عنوان کرد: عمده موضوع مقالاتی که به دست ما رسیده در موضوع‌های انقلاب و عدالت، انقلاب و آزادی، انقلاب و حقوق ملت، انقلاب و سیاست اخلاقی، انقلاب و معنویت، انقلاب و آموزش و فرهنگ، انقلاب و امنیت، انقلاب و مشارکت، انقلاب و وحدت ملی، انقلاب و پیشرفت و توسعه و انقلاب و تمدن‌سازی است.


دبیر علمی همایش انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی (ره) همچنین درباره محور مقالاتی که در حوزه سیاست‌خارجه به دبیرخانه همایش ارسال شده است، عنوان کرد: انقلاب و راهبرد منطقه‌گرایی، انقلاب و استکبار ستیزی، انقلاب و صلح و همزیستی، ‌انقلاب و عدم تعهدگرایی، انقلاب و راهبرد صدور انقلاب، انقلاب و جهانی شدن، انقلاب و دیپلماسی فرهنگی، انقلاب و هویت خودباوری عمده عناوین مقالاتی هستند که تا کنون ارسال شده‌اند.


صالحی امیری همچنین درباره مراسم افتتاحیه این همایش گفت:‌ صبح روز چهارشنبه 30 خرداد ماه با حضور کارشناسان و پژوهشگران برجسته این حوزه مراسم افتتاحیه آغاز و بعد از پنل‌های تخصصی عصر همان روز نیز جمع‌بندی از مباحث مطرح شده خواهیم داشت.


وی درباره ضرورت برگزاری این همایش گفت: امروز بیش از هر زمان دیگر به بازتولید اندیشه امام خمینی (ره) در جامعه نیازمندیم. تنها نسخه حل مشکلات کشور بازگشت به اندیشه ایشان است و برای این امر نیازمند کالبد شکافی اندیشه امام هستیم.


دبیر علمی همایش انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی (ره) افزود: ‌یکی از نیازها و ضرورت‌های جامعه امروز ایران انعکاس اندیشه و گفتمان امام برای نسل جوان است.


صالحی امیری تصریح کرد: برای درونی شدن این گفتمان نیاز به بازشناسی اندیشه امام خمینی(ره) به نسل جوان با متدلوژی‌های جدید هستیم و باور داریم اندیشه امام خمینی (ره) اندیشه نابی است که نیاز دارد آن را از ناخالصی‌ها پاک و اندیشه خالص را به جامعه منعکس کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته