دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 تير 1394 - 12:42
انتقاد دادستان کل کشور از سازمان ملل:

رفتار غرب با ایران در امر مبارزه با مواد مخدر متناقض است

دادستان کل کشور با انتقاد از رفتار سازمان ملل و سایر کشورها در امر مبارزه با مواد مخدر و قاچاقچیان با ایران گفت: سازمان ملل از طرفی ما را به خاطر این موضوع تشویق می‌کند و از طرفی دیگر علیه ما گزارش‌ها و قطعنامه‌های غیرمنصفانه صادر می‌کند.
کد خبر : 25311

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، سید ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور در مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر که هم اکنون در سالن همایش‌های بین‌المللی صداو سیما در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی برای مبارزه با مواد مخدر گام‌های موثری را در مورد قانون‌گذاری در بخش قضا و رسیدگی به پرونده قاچاقچیان و برخورد و مقابله با آنها برداشته است، اظهار کرد: جهت مبارزه با مواد مخدر باید از ظرفیت همه دستگاه‌ها نیز استفاده کنیم، اقداماتی که در خصوص برخورد با قاچاقچیان صورت گرفته است، نشان از اراده جدی ایران در امر مبارزه با مواد مخدر دارد در خصوص این پدیده هر سه نسل نیز دچار هلاکت شده‌‌اند.


حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به اینکه در این روز باید همه دستگاه‌ها نظارت و بازنگری در فعالیت‌های انجام شده داشته باشند اضافه کرد: ما باید در سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر بر آنچه انجام داده‌ایم و آنچه باید انجام دهیم یک بازنگری انجام دهیم. برخی می‌گویند موضوع مواد مخدر یک مساله انتفاعی است و به عرصه تقاضا بر می‌گردد. عده‌ای معتقدند امر مبارزه با مواد مخدر یک موضوع سیاسی، اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی است اما باید بدانیم که مواد مخدر دارای ابعاد مختلف است که امروزه مردم منطقه و جهان را تهدید می کند، پس مبارزه یک ضلعی یا چند ضلعی نتیجه‌ای را در پی ندارد بلکه باید همه اضلاع در جهان در مبارزه با مواد مخدر فعالیت کنند.


دادستان کل کشور ادامه داد: در کشور افغانستان تولید مواد مخدر زیر نظر کشورهای عضو ناتو به ویژه آمریکا انجام میشود و در اصل این تولید زیر چتر حمایت آمریکا صورت می‌گیرد ما باید از خود بپرسیم آنها تا امروز چه اقداماتی را برای از بین بردن تولید مواد مخدر در افغانستان انجام داده‌اند.








در کشور افغانستان تولید مواد مخدر زیر نظر کشورهای عضو ناتو به ویژه آمریکا انجام می،شود و در اصل این تولید زیر چتر حمایت آمریکا صورت می‌گیرد ما باید از خود بپرسیم آنها تا امروز چه اقداماتی را برای از بین بردن تولید مواد مخدر در افغانستان انجام داده‌اند.

این مقام ارشد قضایی با اشاره به اینکه بر کسی پوشیده نیست که اکثر زندانی‌ها در ایران مرتبط با مواد مخدر هستند، یادآور شد: بسیاری از ظرفیت‌های کشورمان برای مبارزه با مواد مخدر مورد استفاده قرار می‌گیرند و تعدادی از شهدایی که تقدیم انقلاب شده است متعلق به جهاد بزرگ مبارزه با مواد مخدر بوده است. همچنین ما امکانات و ظرفیت‌های اقتصادی کشور خود را به مبارزه با مواد مخدر اختصاص داده‌ایم زیرا ما تا جایی که بتوانیم از ورود مواد مخدر به کشورهای اروپایی جلوگیری کنیم اما آنها در این رابطه تا به حال چه اقدامی را انجام داده‌اند آیا اصلا قصد دارند که اقدامی انجام دهند.


دادستان کل کشور در ادامه به انتقاد از نحوه رویکرد سازمان ملل در رفتار با ایران پرداخت و گفت: سازمان ملل ما را که در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر هستیم مورد تشویق قرار می‌دهد اما در برخی از قطع‌نامه‌ها و گزارش‌ها به عنوان برخورد و اقدامات قضایی که با قاچاق چیان صورت می‌گیرد گزارشات غیر منصفانه‌ای رد می‌کنند یا علیه ما قطعنامه‌هایی را صادر می کنند. این رفتار سازمان ملل دارای تناقض است.


دادستان کل کشور افزود: اجرای همه جانبه قانون مرزبانی بی‌نظیر از مرزهای کشور همه گواه بر اراده جدی ایران در مبارزه با مواد مخدر است و جای هیچ تردیدی را باقی نمی گذارد حال چرا مسئولانی که باید مورد تقدیر قرار بگیرند مورد توبیخ و سرزنش گزارشگران قرار می‌گیرند.


رئیسی با بیان اینکه سازمان ملل باید در اجرای شعار مبارزه با مواد مخدر به ایران کمک کند گفت: اولین راه کمک برخورد با قاچاقچیان به صورت جدی و راه دیگر دادن اطلاعات شبکه های قاچاق مواد مخدر و منابع اقتصادی آنها به ایران است.


وی با بیان اینکه اولین قربانی مواد مخدر در صورت مبارزه نکردن ایران با قاچاق‌چیان مواد مردم در اروپا هستند، اضافه کرد: کسانی که برای مبارزه با مواد مخدر تلاش نمی‌کنند در اصل نظام سلطه هستند آنها جوامع و جوانانی را می‌خواهند که ظلم پذیر باشند و اهل درک و تحلیل نباشند اما جوانانی که در جوامع بشری وجود دارند دارای فهم و درک هستند و اجازه نمی‌دهند که نظام سلطه بر آنها احاطه کند. گسترش مواد در واقع در راستای ظلم پذیری است، جوانانی که به مواد دچار می‌شوند، سرنوشت خودشان، جامعه و ذخایر ملی و انسانی دیگر برایشان اهمیت ندارد. متاسفانه شاهد این هستیم که از طریق فیلم و سینمای هالیوود القای روحیه سلطه پذیری را در جامعه گسترش می‌دهند.


وی در ادامه از نمایندگان و سفرای کشورهای حاضر در جمع خواست اقدامات جهاد‌گرایانه ایران را در عرصه مبارزه با مواد مخدر به کشورهای خود انتقال دهند و گفت: ما از کشورهای خارجی و سازمان ملل درخواست کمک مالی نداریم بلکه تنها می‌خواهیم در قطع‌نامه و نوشته‌های خود این حرکت پرخروش ایران را در این عرصه مورد سرزنش قرار ندهند و در این راستا با ما همکاری لازم را انجام دهند.








ما از کشورهای خارجی و سازمان ملل درخواست کمک مالی نداریم بلکه تنها می‌خواهیم در قطع‌نامه و نوشته‌های خود این حرکت پرخروش ایران را در این عرصه مورد سرزنش قرار ندهند و در این راستا با ما همکاری لازم را انجام دهند

رئیسی با اشاره به اینکه فضای مجازی هم اکنون درگیر مواد مخدر شده است اضافه کرد: در حال حاضر ما شاهد توزیع و فروش مواد مخدر و همچنین اعلام انواع فرمول‌های ساخت مواد مخدر در سایت‌های مجازی هستیم.


وی مردم ایران را به کمک طلبید و گفت: هر زمان که مردم کشور به ما کمک کردند، توانستیم موفقیت بزرگی را رقم بزنیم همانطور که در 8 سال جنگ دفاع مقدس حضور مردم موفقیت بزرگی را برای ما رقم زد. هر چه بیشتر عرصه مبارزه با مواد مخدر را اجتماعی کنیم موفقیت نزدیکتر است.


وی با تاکید بر اینکه اراده ایران برای مبارزه با سوداگران و قاچاقچیان مواد مخدر جدی است اضافه کرد: ایران با جرائم سازمان یافته‌ای که توسط شبکه‌های مافیایی قاچاق مواد مخدر صورت می‌گیرد به صورت جدی برخورد می‌کند و در این راستا تمامی سازمان‌های انتظامی، اطلاعاتی و قضایی اراده جدی دارند و نشانه‌ها حاکی از آن است که مبارزه ایران موثر واقع شده است اما همه دستگاه‌ها باید با تمام ظرفیت خود به پای کار آیند؛ صداوسیما، آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور باید بخش های فرهنگ سازی را به صورت جدی دنبال کنند زیرا در حال حاضر در کشور ما مواد مخدر بزرگترین معضل اجتماعی به حساب می آید.


دادستان کل کشور به ورود مواد مخدر به بخش اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: نظام پولی بانکی در اجرای اقدامات مبارزه با پولشویی باید به صورت جدی با منابع و کانال های اقتصادی قاچاق‌چیان مبارزه کند تا پول‌های ناپاک وارد پول‌ها و گردش مالی پاک بانک‌های کشور نشود.


وی افزود: در عرصه سیاسی حضور وزارت امور خارجه و دیپلماسی برای کشورهای منطقه به صورت اجتناب‌ناپذیر ضروری است و ما باید در برخورد با مواد مخدر صنعتی که به بسیار خانمان برانداز است یک اقدام جدی انجام دهیم و آهنگ واحدی را با همکاری سایر کشورها مد نظر خود قرار دهیم.


رئیسی با بیان اینکه همکاری نکردن سایر کشورها و سازمان ملل ما را از انجام وظیفه سست نمی کند اضافه کرد: رفتار غرب با ما در امر مبارزه با مواد مخدر و برخورد با قاچاق چیان پارادوکس دارد آنها باید این موضوع را هر چه سریعتر حل کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته