دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 تير 1394 - 14:07
فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم:

ابتلا به دیابت بیشتر جنبه ژنتیکی دارد

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم با بیان اینکه ابتلا به دیابت بیشتر جنبه ژنتیکی دارد، گفت: نتایج تحقیقات نشان داده است، ابتلا به دیابت در کودکانی که مادران آنها در دوران بارداری به دیابت مبتلا بودند بیش از سایر کودکان است.
کد خبر : 24776

دکتر حسین دلشاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، اظهار کرد: به مادران باردار توصیه می‌شود قبل و طی دوران بارداری از اضافه وزن جلوگیری کنند و وزن خود را در حد مناسب نگه‌دارند، مواد قندی و چرب را مورد استفاده قرار ندهند و همچنین از پرخوری جلوگیری کنند زیرا این عوامل زمینه ابتلا مادر به دیابت قندی را در دوران بارداری فراهم می‌کند.


وی افزود: نتایج تحقیقات نشان داده است، ابتلا به دیابت در کودکانی که مادران آنها در دوران بارداری به دیابت مبتلا بودند بیش از سایر کودکان است.


این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم در ادامه تصریح کرد: هم چنین توصیه می‌شود کودکان 5 تا 6 ماهه ابتدا تنها از شیر مادر تغذیه کنند زیرا تغذیه با شیر مادر به تقویت سیستم ایمنی کودکان کمک می‌کند و آنها کم‌تر در معرض ابتلا به بیماری‌هایی از جمله دیابت قرار می‌گیرند.


دلشاد در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی براینکه آیا مصرف شیر شتر در دوران بارداری توسط مادر مانع از ابتلا کودک به دیابت می‌شود یا خیر، گفت: تایید اینگونه مسائل نیاز به انجام مطالعه چندین ساله دارد که طی آن برای مثال حدود 30 سال نوزادانی را که با شیرمادر تغذیه می‌کنند را با نوزادانی که از شیر شتر تغذیه می‌کنند از نظر ابتلا به دیابت مقایسه کرد و سپس نتایج آن را به کل جامعه تعمیم داد زیرا در غیر این صورت اعلام چنین مطالبی تنها موجب تشویش اذهان عمومی و کاهش مصرف سرانه شیر مادر در کشور می‌شود.


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: ابتلا به دیابت بیشتر جنبه ژنتیکی دارد اما عوامل محیطی مانند افزایش اضطراب و استرس، چاقی و اضافه وزن و ... موجب افزایش احتمال بروز این بیماری در جامعه شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته