کتابهای کمک درسی باید مکمل برنامههای آموزشی باشند
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش با بیان اینکه مولفان کتابهای کمک درسی باید آنچه را که ما در کتابهای درسی نوشتهایم قبول داشته باشند، بیان کرد: کتابهای کمک درسی باید اهداف کتابهای درسی را تقویت، تکمیل و ترویج کنند تا دانشآموزان عمیقتر، دقیقتر و بهتر مطالب را یاد بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: ظرفیت کتابهای درسی با محدودیتهای مختلف روبهرو است و کتابهای کمک آموزشی و تولیدات بخش غیردولتی، میتواند به این نیاز واقعی جامعه پاسخ دهد.
دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش با اشاره به اینکه در مجموع، نگاهوزارتخانه به ناشران و تولیدکنندگان کتابهای کمک آموزشی حمایتی است، تاکید کرد: معتقدیم ظرفیت خوبی در بخش غیردولتی وجود دارد و باید از توان بخش غیردولتی و تولیدات غیر دولتی استفاده کنیم.
نویدادهم تصریح کرد: در این راستا چند عنصر مهم باید در نظر گرفته شود، از جمله اینکه آموزشوپرورش یک پدیده فرهنگی است و کل سیاستگذاریها، برنامهریزها، تولید کتابهای درسی و برنامههای آموزشی باید به فرهنگ جامعه توجه داشته باشد و به آن واکنش مثبت نشان دهد.
دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش درباره آسیبهایی که صنعت نشر کتابهای آموزشی را تهدید میکند، افزود: سوداگران و تولیدکنندگانی که صرفا از منظر اقتصادی و به عنوان یک بازار پرسود به این صحنه نگاه میکنند و رسالت اصلی خود را درآمدزایی از این میدان میدانند، خطر و آسیب بزرگی در راستای تاثیرگذاری فرهنگی و ارزشی هستند و این آسیبها با وجود کنکور و مافیای کنکور در کشور، متاسفانه تقویت شده است، به گونهای که سوداگران علم در بخشهای مختلف کلاس و مدرسه ما حضور دارند و با منابعی که به دست آوردهاند میتوانند جریان سالم تعلیم و تربیت را تحت تاثیر خود قرار دهند.
وی خاطرنشان کرد: به این دلیل، رسالت ساماندهی کتابهای کمک آموزشی بسیار سنگین است تا زمینه نشر و گسترش کتابهای مفید و همسو را تقویت کند و به موازات آن، از گسترش و انتشار کتابهای غیر استاندارد و غیر مفید جلوگیری بهعمل آورد.
انتهای پیام/