دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 خرداد 1394 - 11:05
یک وکیل دادگستری در گفت‌‌و‌گو با آنا:

رسیدگی به کودکان کار از دستیابی به انرژی هسته‌ای مهم‌تر است

وکیل دادگستری با اشاره به تجاوز 6 مرد معتاد به دختر 11 ساله در یکی از خیابان‌های تهران گفت: دولت نمی‌تواند به تنهایی موضوع کودکان کار را حل کند اما رسیدگی به این معضل از داشتن انرژی‌ هسته‌ای برای ما مهم‌تر است.
کد خبر : 24326

معصومه مهرنامی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، در خصوص خشونت علیه زنان و دختران کار و با اشاره به حادثه اخیر تجاوز 6 مرد معتاد شیشه‌ای به یک دختر 11 ساله زیر پل یکی از بزرگراه‌های تهران اظهار کرد: متاسفانه این موضوع از دو بعد قابل بحث و بررسی است به طوری که روزانه چنین اتفاقی در شهر رخ می‌دهد و مسئولان به سرعت از کنار این موضوع می‌گذرند گویی هیچ اتفاقی نیافتاده است. بر همین اساس بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد و کودکان کار و خشونت جنسی نادیده گرفته می‌شود و جامعه به سمت درمان حرکت نمی‌کند برخی جرایم در سطح شهر ناهنجاری‌هایی به وجود می‌آورد که ما می‌خواهیم ما روی آن سرپوش بگذاریم.


وی افزود: در هر جامعه‌ای ممکن است آسیب‌های اجتماعی پیامدها و رفتارهای ناهنجاری را بر جای بگذارد حتی در کشور آمریکا نیز احتمال بروز چنین اتفاقاتی وجود دارد، در زمان‌های گذشته حتی مسئولان کشور منکر وجود برخی آسیب‌های اجتماعی می‌شدند در حالی که در جوامع دیگر به واقعیت این معضل پرداخته و در حال کنترل و پیشگیری از بروز این اتفاقات هستند اما متاسفانه در کشور ما با سرپوش گذاشتن بر روی چنین موضوعاتی اجازه طرح مساله و حل آن را به کارشناسان و متخصصان نمی‌دهند.


این وکیل دادگستری ادامه داد: تجاوز به دختر 11 ساله را باید از بعد اجتماعی و بحث اعتیاد به مواد مخدر نیز مورد توجه قرار داد به طوری که برخی از جوانان با اعتیاد به مواد مخدر دچار توهم می‌شوند و متوجه اطراف خود نیستند که اگر در حالت عادی به آنان بگوییم که چه کرده‌اند شاید باورشان نشود که چنین اعمال زشتی از سوی آنان سر زده است. همچنین دختری که کودک کار است و تا آن وقت شب در خارج از منزل در حال تردد در خیابان‌های شهر بوده است باید مورد توجه قرار گیرد.


مهرنامی با اشاره به آمار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مبنی بر وجود دو میلیون کودک کار در کشور گفت: گاهی در مسایلی جامعه ما واکنش‌ها و عکس العمل‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهد به طوری که در مرگ مرتضی پاشایی خواننده جوان کشور که بر اثر ابتلا به بیماری سرطان جان خود را از دست داد جمعیت عظیمی از مردم به ویژه جوانان در مراسم خاکسپاری و تشییع پیکر وی شرکت کردند اما از سویی دیگر در مورد تجاوز 6 مرد معتاد به دختر 11 ساله، جامعه هیچ واکنشی نداشته و به سادگی از کنار این ماجرا می‌گذرد.


وی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما و رسانه‌های جمعی در مورد پرداختن به موضوع آسیب اجتماعی گفت: در روزهای اخیر صدا و سیما مستندی از زندگی این خواننده را پخش و از نوع بازی کردن و سفره هفت سین پهن کردن این جوان تصاویری را منتشر کرد در حالی که این مستند موضوعی اثرگذار بر روی افکار عمومی نیست و حتی در آینده کشور تغییری و تاثیری نخواهد داشت؛ اما راجع به موضوعات و معضلات اجتماعی از جمله اعتیاد و خشونت علیه زنان و کودکان کار تاکنون هیچ مستندی از شبکه‌های صدا و سیما تولید و پخش نشده است در حالی که اگر چنین موضوعاتی در تلویزیون مطرح شود باعث آگاه سازی بسیاری از کودکان و خانواده‌هایشان خواهد شد.


مهرنامی یادآور شد: ممکن است افراد متجاوز به این دختر 11 ساله پس از بررسی تخلفشان محکوم به اعدام شوند که پس از مدتی فراموش می‌شود اما این حادثه یک دختر بچه بیمار و آسیب‌ دیده روحی و روانی را برای جامعه بر جای گذاشته است. بر اساس تحقیقات به عمل آمده بچه‌هایی که در کودکی مورد تجاورز و خشونت واقع شوند در آینده نیز خودشان به صورت بالقوه دست به اعمال خشونت آمیز مانند قتل‌های سریالی و تجاوز به عنف خواهند زد.


وی تاکید کرد: اگر افرادی که امروز در برابر انتشار و برخورد با خبر تجاوز به این دختر بچه سکوت اختیار کرده‌اند یک لحظه کودک خود را در این حادثه تصور کنند چه حالی به آنان دست می‌دهد؟ اگر آنقدر کودک کار را به خود نزدیک بدانند که هر نوع واکنشی نسبت به کودک کار را برای کودک خودشان تلقی کنند آن وقت دقیقه‌ای تاب و توان تحمل ندارند و دیوانه‌ می‌شوند.


این فعال اجتماعی با اشاره به دو برابر شدن آمار زنان معتاد در کشور ادامه داد: اعتیاد به مواد مخدر شیشه را باید بسیار جدی گرفت زیرا جوانان معتاد بر اثر توهم شیشه دست به قتل و جنایت‌های بی‌شماری زده‌اند، متاسفانه دغدغه امروز کشور برای مسائل زنان کمبود مدیر زن و کمبود نماینده زن در مجلس اسلامی است در حالی که آیا واقعا اینها درد یک جامعه اسلامی است؟ جامعه‌ای که ظرف ده سال گذشته آمار زنان معتاد آن به پای مردان معتاد رسیده است.


وی اظهار کرد: اگر در گذشته برای ازدواج تنها مردان را مورد بررسی و آزمایش اعتیاد قرار می دادند امروز باید راجع به دختران نیز به این مساله توجه داشت،‌ درد امروز جامعه ما این است که زنان مشاغل پست را قبول و کارهای سبک و دون مایه را انجام می‌دهند و به صورت گسترده در جامعه حضور دارند. آن وقت مسئولان ما نگران کمبود نمایندگان زن در مجلس هستند.


این وکیل دادگستری تاکید کرد: زنان جامعه ما که دست فروشی و تکدی گری می‌کنند و از صبح تا شب در خیابان‌ها پراکنده هستند دولت و انجمن‌های خیران باید به آنها توجه کنند زیرا این زنان و مادران پایه‌های جامعه را می‌سازند و حضور آنان در مشاغل پست به کانون خانواده آسیب می‌زند.


مهرنامی ادامه داد: نباید منکر مشکلات و معضلات جامعه شویم زیرا در هر جای دنیا امکان بروز آسیب‌های اجتماعی وجود دارد و ما باید دو میلیون کودک کار را که بچه‌های گل فروش و فال فروش را از سر چهار راه‌ها و خیابان‌های شهر جمع آوری کنیم و در فضایی سالم و فرهنگی نگهداری کنیم و در صورت تکرار و رها شدن مجدد در خیابان‌ها،‌ از خانواده آنان سلب حضانت شود.


این وکیل دادگستری یادآور شد: برخی از نهادها و ارگان‌های کشور اعلام می‌کنند که برای حمایت از کودکان کار بودجه و اعتباری از سوی دولت برای آنان پیش بینی نشده است در حالی‌که ما می‌بینیم در شهری مانند تبریز مردم به صورت خودجوش و با یک الگوی موفق، شهر را از فقیر و نیازمند پاک کرده‌اند. اما ما در تهران فقط ظاهر شهر را زیباسازی می‌کنیم تا در جهان بگوییم که ما هم برج میلاد و پل طبیعت داریم در حالی‌ که بسیاری از مردم به خاطر فقر فرهنگی، اعتیاد پدر و مادر و طلاق دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شوند.


وی تصریح کرد: ای کاش مردمی که برای تشییع جنازه یک خواننده پاپ چنان هیجان و واکنشی از خود نشان دادند ذره‌ای از این هیجان و این حمایت را برای این دختر آسیب دیده هزینه می‌کردند. ما نمی دانیم در هر شبانه روز چند دختر و کودک کار در تهران مورد تجاوز قرار می‌گیرند و این تازه یک نمونه از هزاران آسیب اجتماعی است که کودکان کار را تهدید می‌کند. خیران مدرسه ساز باید برای کودکان کار خوابگاه بسازند و رستوران‌هایی که هر روز بسیاری از غذاهای خود را دور می‌ریزند بخشی از غذای روزانه خود را به این کودکان اختصاص دهند.


مهرنامی تصریح کرد: کنترل و حمایت از کودکان کار و خیابان نیازمند توجه جامعه و دولت است زیرا در موقعیت و شرایط فعلی دولت نمی‌تواند به تنهایی این موضوع را حل کند. رسیدگی به بحث کودکان کار از انرژی هسته‌ای نیز برای کشور مهم‌تر است زیرا ما 2 هزار و 500 سال بدون انرژی هسته‌ای زندگی کرده و این مملکت به کار خود ادامه داده است و بدون آن آسیبی به کشور وارد نمی‌شود در حالی که با بی‌توجهی به کودکانی که مورد ظلم و تجاوز قرار می‌گیرند در آینده همه مجرم و متخلف خواهند شد و کشور رو به تخریب خواهد رفت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته