دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 خرداد 1394 - 11:19

سناریوی جدید اردوغان و اوغلو؛ از تلاش نمادین برای تشکیل دولت ائتلافی تا ایجاد هرج و مرج در مناطق کرد نشین

روزنامه زمان ترکیه در گزارشی مدعی شد که رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر ترکیه تصمیم به برگزاری انتخابات زودهنگام گرفته‌اند.
کد خبر : 23378

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از روزنامه زمان، بر اساس اخبار منتشرشده از منابع نزدیک به حزب عدالت و توسعه در دیداری که احمد داوود اوغلو با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری این کشور در شب 9 ژوئن با هم داشتند تصمیم به برگزاری انتخابات زودهنگام گرفته شده است.


بر اساس ادعایی که در روزنامه زمان مطرح شده است رئیس‌جمهوری ترکیه بعد از شکست در انتخابات 25مین دوره پارلمان ترکیه تصمیم نهایی خود را گرفته است که بر اساس او و حزب متبوعش در ابتدای برای کاهش تنش‌های پس از برگزاری انتخابات تلاش خواهند کرد و پس از آن به‌طور نمادین برای تشکیل دولت ائتلافی با سایر گروه‌ها رایزنی خواهد کرد و پس از اینکه تمامی گزینه‌ها برسی شد، تقصیر تشکیل نشدن دولت ائتلافی را بر گردن سایر گروه‌ها خواهد انداخت و بدین ترتیب از تشکیل دولت ائتلافی رها خواهد شد.


پس از آن نیز انتخابات مجدد برگزار خواهد شد که در این مرحله تلاش برای بازگرداندن آرای کردهایی است که به سمت حزب دموکراتیک خلق‌ها گرایش پیدا کرده‌اند. حملاتی که به افراد نزدیک به حزب مطالبه آزاد (هدی پار) و اسلام‌گرایان کرد صورت گرفته و انفجار بمب‌ها در راستای همین هدف طراحی شده است.


در همین باره یکی از مسئولان بلندپایه حزب عدالت و توسعه که نخواست نامش فاش بشود، در اظهاراتی گفته است: «کسانی که اردوغان را می‌شناسند به خوبی آگاه هستند که وی به هیچ عنوان در سایه یک حکومت که با اختیارات ریاست‌جمهوری کنونی کارکند، نخواهد ماند. نتایج انتخابات 7 ژوئن ترکیه به معنی به وجود آمدن شریکی برای حزب عدالت و توسعه و نهاد ریاست‌جمهوری در ترکیه است. اکنون سرنوشت حکومت ترکیه در دستان احزاب اپوزیسیون قرار دارد. اردوغان به هیچ عنوان در سایه یک نخست‌وزیر زندگی نخواهد کرد. ایشان بدون شک به فکر تلافی برخواهد آمد».


تلافی کردن قدرت از‌دست‌رفته و برگرداندن شخصیت خدشه‌دار‌شده اردوغان تنها با تکرار انتخابات میسر خواهد بود. اختلاف کرسی‌های نمایندگی مورد نیاز برای تشکیل حکومت با چیزی که حزب عدالت و توسعه به دست آورده 20 کرسی است. تمام طرح‌های کاخ ریاست‌جمهوری ترکیه برای کسب این 20 کرسی است. حزب عدالت و توسعه با افزایش چند درصدی آرای خود این کمبود را جبران خواهد کرد.



در ادامه این گزارش آمده است: دعوت اردوغان از دنیز بایکال، رئیس سابق حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه و دیدار 2 ساعته با وی نشان از اتخاذ این سیاست‌ها توسط رئیس‌جمهوری ترکیه دارد.


بنابراین و براساس همین سناریو، حزب عدالت و توسعه با هیچ حزبی وارد ائتلاف نخواهد شد و احزاب اپوزیسیون مقصر نشان داده خواهند شد. از این پس اظهاراتی مبنی بر احزاب اپوزیسیون به فکر ترکیه نیستند و در تلاش برای کنار گذاشتن حزب عدالت و توسعه هستند را از زبان مقامات حزب عدالت و توسعه بسیار خواهیم شنید.


روزنامه زمان در بخش پایانی گزارش خود نوشته است: در واقع شکست اصلی حزب عدالت و توسعه در مناطق کردنشین ترکیه رقم خورده است. اکنون نیز هدف برگرداندن آرای مناطق کردنشین ترکیه است.


در طول این مدت باقی‌مانده برای تشکیل دولت ائتلافی، حزب اول در پارلمان این کشور تلاش خواهد کرد تا محافظه کاران کرد در ترکیه را قانع کند. اما حزب عدالت و توسعه از سوی دیگر نیز برای ایجاد اختلاف در میان مناطق کردنشین نیز تلاش خواهد کرد تا آرای داده شده به حزب دموکراتیک خلق‌ها را به سمت خود روانه کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته