دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 آبان 1396 - 09:58
معاون اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست در بازدید از غرفه خبرگزاری آنا در نمایشگاه مطبوعات:

ایران به صورت رسمی توافق‌نامه پاریس را امضا نکرده‌است/ افزایش دمای کشور طی سال‌های گذشته

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از افزایش یک درجه‌ای دمای هوا در کشور خبر داد و گفت: این در حالی است که دمای هوا در سایر کشورهای دنیا از جمله کشورهای اروپایی 0/6 درجه افزایش یافته‌است.
کد خبر : 227247

مسعود زندی با حضور در بازدید از غرفه خبرگزاری آنا در نمایشگاه مطبوعات با بیان اینکه تغییر اقلیم در کشور طی سال‌های گذشته همواره مورد بحث بوده ‌است، اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین آثار تغییر اقلیم در کشور افزایش دماست.


وی با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های انجام شده دما در کشور ما یک درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کرده است، گفت: این در حالی است که در کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی ما شاهد افزایش 0/6 درجه‌ای گرمای هوا بوده‌ایم.


معاون اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: زمانی که هوای کشور یک درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا می‌کند بالتبع تبخیر آب هم بیشتر می‌شود و در کنار تبخیر آب، روان‌ آب‌های سطحی 25 درصد کاهش پیدا می‌کنند و در همین راستا وقوع سیلاب‌ها 50 درصد افزایش پیدا می‌کند.


زندی با بیان اینکه افزایش دما روی منابع آب، تنوع زیستی و کشاورزی تاثیرگذار است، عنوان کرد:‌ بسیاری از عرصه‌های زیستی کشور تحت تاثیر اقلیم قرار گرفتند.


وی با بیان اینکه تغییر اقلیم تنها در کشور ما صورت نگرفته است، گفت:‌ این موضوع یک بحث جهانی است و اینطور نیست که اگر ما برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای برنامه‌ریزی کردیم بتوانیم اثرات آن را در کشورمان ببینیم زیرا این موضوع یک بحث جهانی است. به همین دلیل یک توافق‌نامه بین‌المللی تحت عنوان توافق‌نامه پاریس در این راستا تهیه شده است تا همه کشورها در اجماع با هم در این راستا برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.


معاون اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه ما باید خود را با مشکلات موجود تطابق دهیم، افزود: ما باید در این زمینه بررسی‌های لازم را انجام دهیم تا مشخص شود که در بحث افزایش دمای هوا باید چگونه رفتار کنیم راهکارهای مدیریتی در این زمینه باید مشخص شود.


به گفته وی ایران نیز باید خود را با برنامه‌های جهانی سازگار کند و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشور باید با هماهنگی با سایر کشورهای تحت توافق‌نامه باشد.


زندی با بیان اینکه ایران هنوز به صورت رسمی توافق‌نامه پاریس را نپذیرفته است، اضافه کرد:‌ در این توافق‌نامه شرکت‌کنندگان موظف‌ هستند که به صورت غیر مشهود 4 درصد کاهش انتشار داشته باشند و همین‌طور مشروط بر کنار رفتن تحریم‌ها و همکاری کشورهای اروپایی و استفاده از تکنولوژی‌های روز 8 درصد به تعهدات ما اضافه می‌شود. ما در بخش‌های زیادی با مصرف انرژی بالا روبرو هستیم به عنوان مثال فلرهایی که در مناطق نفتی وجود دارند باعث انتشار قسمت اعظمی از گازهای گلخانه‌ای می‌شوند بخش‌های صنعتی دارای مصرف بالای انرژی هستند.


وی ادامه داد: سازمان محیط زسیت در این راستا هماهنگی‌هایی را با سایر سازمان‌ها انجام داده و آنها نیز برنامه‌های خود را برای کاهش گازهای گلخانه‌ای اعلام کرده‌اند واحدهای پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، خودروسازها هر کدام باید سهم‌شان در انتشار گازهای گلخانه‌ای مشخص شود.


معاون اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست تاکید کرد: لازمه اجرای این برنامه‌ها از بین رفتن فرسودگی است که بر صنعت ما حکم‌فرما است و به جای آن از تکنولوژی‌های نوینی استفاده شود که ضمن کاهش گازهای گلخانه‌ای کاهش آلودگی را هم به دنبال دارند.


زندی با بیان اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر در برخی از کشورها بومی شده است، گفت: امروز در کشور ما شرکت‌های زیادی وجود دارند که پنل‌های خورشیدی تولید می‌کنند و در این راستا ما می‌توانیم از تکنولوژی و دانش کشورهای خارجی نیز استفاده کنیم. بحث اصلی این است که آنها بتوانند در این زمینه تسهیلات مالی در اختیار ایران قرار دهند اما در کشور ما به دلیل اینکه قیمت حامل‌های انرژی خیلی بالا نیست حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار کم است. باید در داخل کشور نیز سرمایه‌گذاری‌های لازم درا ین زمینه صورت بگیرد و این اعتقاد به وجود آید که ما در آینده به انرژی‌های تجدیدپذیر نیاز داریم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته