دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 مهر 1396 - 10:38
به مناسبت روز جهانی گردشگری

دنیا را با سفر تجربه کن

روز گردشگری از سال 1980 از سوی سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد مشخص شد تا با هدف بالا بردن سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن چگونگی تاثیر گردشگری بر ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان، روزی برای گرامیداشت گردشگری از سوی همه کشورهای دنیا باشد.
کد خبر : 216432

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، سفر به سرزمینی دیگر، از قدیم رایج بوده است اگرچه در آن زمان وسایل حمل‌ونقل به شکل امروزی وجود نداشت و مردم مجبور بودند برای سفر از حیوانات و چهارپایان استفاده کنند، این امر با مطالبی که از سفرهای یونانیان و رومیان به ایران از دوره پیش از اسلام روایت می‌شود، اثبات شده است.


اگرچه در گذشته عنوان کسانی که از سرزمینی به مکانی دیگر سفر می‌کردند گردشگر نبود، اما از دیرباز مردم شجاعی که آمادگی رویاروئی با مشکلات را دارند، به نام سیاح به بیابان ­ها و صحراها رفته و مسیر پرخطری را طی می‌کردند از جمله سیاحانی که عبرت‌ها و ماجراهای سفرشان همچنان خوانده و یادآوری می‌شود می توان به ابن بطوطه، ناصر خسرو و مارکوپولو اشاره کرد.


امروزه دوره انجام سفرهای پرخطر و طاقت‌فرسا که گاه مسافران را مجبور می‌کرد از ارتفاعات و مسیرهای صعب‌العبور، رفت‌وآمد داشته باشند، به پایان رسیده است و با ورود تکنولوژی و پیشرفت علم شاهد انواع مختلف سفر از سفر زمینی گرفته تا دریایی به اقصی نقاط دنیا هستیم.


بر همین اساس دامنه سفر و یا اهداف سفر نیز دچار تنوع و تعدد شده است به طوریکه در هر کشور شاهد گردشگر سلامت، گردشگر دینی، گردشگر طبیعی، گردشگر تاریخی، گردشگر ورزشی و...نیز هستیم. از سویی دیگر با متوجه شدن دولت‌مردان و اقتصاددانان از اهمیت گردشگری و نقشی که می‌تواند در به حرکت‌درآوردن چرخ‌های اقتصادی کشورها داشته باشد، افراد از مدیران کلان گرفته تا مردم عادی جوامع، سعی دارند از ظرفیت‌های موجود در هر کشور و حتی هر شهر استفاده کنند و از ورود گردشگر درآمدزایی داشته باشند.


در این زمینه حتی با خلاقیت‌های زیادی در کشورها نیز روبه‌رو بوده‌ایم به طوریکه مردم برخی از کشورها با الهام از آیین‌ و سنن خود و حتی تولید عروسک‌هایی که به آیین، نوع پوشش و حتی ویژگی‌های ظاهری‌شان مربوط است، چیزهایی را تولید ‌کنند.


از آنجا که بخش بزرگی از فرهنگ اقوام و ملل از طریق سفر شناخته می‌شود، کشورها سعی دارند در معرفی پتانسیل‌های موجود از جذب گردشگر استفاده کنند. همچنین با توجه به این‌که تنوع در فرهنگ، غذا، پوشش و... یکی از امتیازها و جذابیت‌ها در قاب عکس دوربین‌های توریست‌ها است، طبیعی است که کشورمان ایران علی‌رغم تمام شاخصه‌ها، امکان سفرهای چندباره گردشگران را ایجاد می‌کند.


در این میان آنچه باید در ایران فرهنگ‌سازی شود، نوع معرفی فرهنگ و آیین‌های کهن توسط بومیان هر منطقه است. مردم ایران باید بیاموزند که به چه شیوه‌ای سنت‌ها، صنایع دستی، پتانسیل های موجود استان‌ها و حتی غذاهایشان را به توریست‌ها و گردشگرانی که شهرهایشان آمده‌اند، نشان دهند.



ارائه غذاها و یا صنایع دستی باکیفیت یکی از راه‌هایی است که می‌تواند توجه مسافران را به خود جلب کند. همچنین معرفی نسبت به نوع تهیه و تولید آنها یکی دیگر از زمینه‌های آگاهی‌بخشی نسبت به هنر فاخر ایرانیان است.


حفظ محیط زیست و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی از دیگر نکاتی است که بومیان هرمنطقه باید در نظر داشته باشند. آنها به دریا، جنگل، رودخانه، کوه و... به عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی که ممر درآمدشان نیز محسوب می‌شود، باید نگاه کنند و سعی داشته‌ باشند تا با پاکسازی و فرهنگ‌سازی نسبت به تمیز نگاه داشتن آن، طبیعت را حفظ کنند.



در این بین نقش مردم در حفظ میراث فرهنگی که یکی از جاذبه‌های برای گردشگران است، بی‌تاثیر نیست. مردم می‌توانند با محافظت از سلامتی بناهای تاریخی و یا بخش خصوصی با همکاری در بازسازی و ایجاد کاربری مرتبط با فضاهای فرهنگی به عنوان یکی از راهکارها در جذب توریست استفاده کنند.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته