دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 مرداد 1396 - 09:20
نامزد شهرداری تهران:

شهردار باید هزینه‌های اداره شهر را با قدرت پرداخت مردم هماهنگ کند

یکی از نامزدهای شهرداری تهران با بیان اینکه هزینه‌های شهر تهران از توان مردم خارج شده است، گفت: شهردار باید در اولین قدم هزینه‌های اداره شهر را با قدرت پرداخت شهروندان هماهنگ کند.
کد خبر : 201869

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، حسین مرعشی یکی از نامزدهای شهرداری تهران در جلسه ارائه برنامه‌های خود در جمع منتخبان شورای شهر پنجم اظهار کرد: سوابق من نشان می‌دهد دیدار مردمی از جمله اولویت های کاری من است که به خوبی از فساد جلوگیری خواهد کرد، ما باید با مردم زندگی کنیم و مردم این را حس کنند.


وی تصریح کرد: با توجه به شخصیت‌های بزرگ فرهنگی، سیاسی، ادبی، علمی که زمانی در تهران زیسته‌اند، تهران فقط کالبد نیست، تهران یک شهر زنده و پویا و الهام بخش ایران است.


این نامزد شهر تهران گفت: تدبیر و امید، پایگاه اجتماعی وسیعی در عرصه کشور و به خصوص تهران (قریب ۷۵ درصد) دارد. شهردار جدید باید با نگاهی وسیع جبهه‌ای به مسائل سیاسی کشور و تهران نگاه کند. هر نوع نگاه حزبی و تنگ نظرانه باعث خدشه به وحدت جبهه اصلاحات خواهد شد.


مرعشی با بیان اینکه شهردار تهران ضمن رعایت شئونات همه مدیران و کارکنان شهرداری باید در یک برنامه زمانی میان مدت ساختار عمومی نیروی انسانی شهرداری را با ساختار عمومی شهر و شهروندان هماهنگ کند، اضافه کرد: بر این اساس هیچ جناحی از حضور در شهرداری و مدیریت‌های آن حذف نخواهند شد بلکه جمع کارکنان شهرداری و نهادهای وابسته بر اساس شایستگی با گرایش های عمومی مردم هماهنگ خواهد شد.


بدهکاری شهرداری به پیمانکار پذیرفتنی نیست​


به گفته وی درآمد شهرداری در این چندسال متکی بر فروش تراکم بود، این مساله سبب شد که سفره هزینه‌های تهران گسترده‌تر شود. بدهکاری شهرداری که به پیمانکار پذیرفتنی نیست و اینکه برای کمک به هیات‌ها و خیریه‌ها پیش قدم می‌شود.


مرعشی با بیان این که یکی از منابع درآمدی شهر تهران عوارض نوسازی است که باید واقعی شود،گفت: این عوارض نوسازی این امکان را می‌دهد یک تفاوتی میان مناطق مختلف باشد. عوارض مناطق مختلف باید متفاوت باشد، هزینه زندگی باید در شهرهای مختلف متفاوت باشد.


وی ادامه داد: در موضوع درآمدهای پایدار باید به سمت مالیات‌های پایدار و مالیات‌های ارزش افزوده برویم که در تهران از این ناحیه و نقاطی که خلا داریم مانند املاک و مستغلات که باید شناسایی و کسب در آمد کنیم.


مرعشی با بیان این که سرمایه گذاری در بازار مسکن اضافه شده است، گفت: شاهد این مثال کسی که ملک کاربری تجاری داشته باشد، این فرد دنبال این است که کاربری مسکونی پیدا کند و رابطه عکس شده است.


پیشنهاد 2 سرمایه‌گذاری جدید برای پایتخت


این کاندیدای شهرداری تهران ۲ سرمایه گذاری جدید را برای تهران پیشنهاد کرد و گفت: به نظر می رسد باید سرمایه گذاری روی پارکینگ‌های عمومی انجام شود، که کسی که پارکینگ ندارد؛ بخرد یا اجازه کند، همچنین تهران به ۱۰۰ هتل خوب و مجهز نیاز دارد که باید سرمایه گذاری روی این دو موضوع بیشتر شود .


مرعشی گفت : ساختمان‌های فراوانی در پایتخت وجود دارد، اما ساختمان‌های نمادین کم است. در اطراف دریاچه چیتگر یک فرصت بود که ایجاد شد و از بین رفت، از طرح شهرسازی مدرن درآن جا تبعیت نکردیم و هیچ ساختمان نمادینی در آن جا وجود ندارد که نماد این منطقه تلقی شود، اما باید شهرداری به دنبال ساختمان‌هایی باشد که نماد مناطق باشد.


وی ادامه داد: ارتباط با همه مردم، امکان دسترسی مردم به مدیران همه رده‌های شهرداری و شخص شهردار پایتخت، زندگی با مردم، حضور در محلات و مناطق و ایجاد یک رابطه انسانی و عاطفی با عموم شهروندان از ضرورت‌های یک جامعه سالم و بانشاط است.


به گفته مرعشی توجه به مسائل اجتماعی، به رسمیت شناختن همه سازمان‌های مردم نهاد، جلب همکاری همه فعالان اجتماعی، پرداختن به معضلات و آسیب‌های اجتماعی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.


این کاندیدای شهرداری تهران با بیان اینکه اگر امروز بخواهیم هزینه اداره شهر به میزان هزینه ۵/۲ میلیون تومان را از مردم وصول کنیم؛ فشار غیر قابل تحملی را بر مردم وارد خواهیم کرد، گفت: شهردار باید در اولین قدم هزینه‌های اداره شهر را با قدرت پرداخت شهروندان هماهنگ کند. برون سپاری بخشی از فعالیت‌ها به مردم و نگاه اقتصادی به فعالیت‌های گوناگون یکی از راه کارهاست.


بدهی شهرداری فرصت یا تهدید؟


وی در خصوص بدهی‌های شهرداری نیز گفت: بدهی‌های شهرداری دست کم ۴۰ هزار میلیارد تومان است که هم می‌تواند یک تهدید تلقی شود و هم فرصت باشد.


مرعشی با بیان این که درآمد شهرداری طی سال‌های گذشته متکی بر فروش تراکم بود که فشاری بر مردم ایجاد نکرد اما این مساله سبب شد که سفره هزینه‌های تهران گسترده‌تر پهن شود، تصریح کرد: من هیاتی هستم، اما نمی‌توانم قبول کنم چطور شهرداری که به پیمانکار بدهکار است برای کارهای مستحبی، کمک به هیات‌ها و خیریه‌ها پیش قدم است.


وی با بیان این که پیشنهاد من برای نوسازی بافت فرسوده، زون بندی و ورود بخش خصوصی است، گفت: در تهران سیاست‌های تشویقی موردی در این مدت حاکم بوده است.


این نامزد شهرداری تهران تاکید کرد که باید محدوده تاریخی تهران از خیابان سی تیر، میدان امام خمینی(ره) تا ارگ و کاخ گلستان به محدوده تاریخی تهران بدل شود و ساختمان‌های اداری این مناطق نیز بجای دیگر منتقل شود،این کار، سخت و پرهزینه است اما درآمد خوبی هم دارد.


مرعشی با بیان این که بدهی‌های شهرداری را باید تبدیل به فرصت کرده و تامین ٤٠ هزار میلیارد را با تعریف پروژه‌های ویژه حل کرد، گفت: قرار نیست بدهی‌ها را غیرمسئولانه حل کنید و اگر مسئولانه برخورد کنید سران نظام برای پرداخت این بدهی به شهرداری و شورای شهر کمک می‌کنند.


وی ادامه داد: بدهی‌های فعلی شهرداری را با بودجه معمول نمی‌توان پرداخت کرد و گرنه قالیباف اینکار را می کرد و حالا با بلندپروازی یا عشق به خدمت، این بدهی‌ها ایجاد شده و باید چاره‌ای اندیشید.


مرعشی با انتقاد به پروژه صدر گفت: در تمام دنیا سرمایه گذاری روی چنین پروژه‌هایی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود نه این که 5 هزار میلیارد از سرمایه‌های شهر را صرف ساخت چنین پلی کنند.


وی با بیان این که در دوران آقای قالیباف پروژه‌های بزرگی مثل تونل‌ها و پل‌ها انجام شد اما اینها زمینه اقتصادی نداشت، گفت: هیچ کدام از این پروژه‌ها برایش درآمد زایی تعریف نشده بود.


تهران باید یک شهر بین المللی شود


وی با اشاره به جنبه‌های بین المللی شهر تهران گفت: تهران از معدود شهرهای پرجمعیت جهان است که شهری بین المللی تلقی نمی‌شود. تبدیل تهران به یک شهر بین المللی مستلزم مطالعه و انجام اقدامات مناسب است.


مرعشی تاکید کرد که در سال‌های اخیر تراکم جمعیت در مناطق شمالی و غربی افزایش و تراکم جمعیت در مناطق مرکزی جنوبی و شرقی تهران کاهش داشته است. اعمال سیاست‌های دقیقی که توازن در توزیع جمعیت در مناطق مختلف را ایجاد کند یک نیاز است.


مرعشی با تاکید بر لزوم توجه به بافت مرکزی و تاریخی شهر تهران گفت: شهر تهران فاقد یک مرکز شهر به معنای رایج در شهرهای بزرگ دنیاست. ایجاد یک مرکز شهری درجه یک در منطقه تاریخی شهر تهران حد فاصل خیابان سی تیر و فردوسی و نیز توسعه آن به میدان امام تا کاخ گلستان یک ایده جذاب خواهد بود.


کاندیدای شهرداری تهران با اشاره به پیاده محوری گفت: ایجاد محورهای پیاده حداقل در هر منطقه شهری یک محور و ایجاد یک محیط متنوع برای خرید، ایجاد پاتوق‌های مناسب و استقرار رستوران‌ها و کافی شاپ دارای اولویت است.


دولت در شرایطی نیست که بتوان به آن تکیه کرد


وی با بیان اینکه شهردار و شورای جدید در شرایطی مستقر می‌شوند که اقتصاد ملی رونق چندانی نداشته و به تبع آن بخش ساختمان کشور هم دارای رونق کافی نیست، گفت: شرایط مالی دولت هم در شرایطی نیست که بتوان به آن تکیه کرد و ایجاد عوارض جدید یا افزایش عوارض هم تبعات اجتماعی به دنبال خواهد داشت.


مرعشی ادامه داد: به نظر می‌رسد یکی از راه کارها برای پرداخت این حجم بزرگ بدهی تعریف پروژه های ویژه‌ای است که بتوانند ارزش افزوده ایجاد کنند. مطالعه و تعریف پروژه‌ها راه حلی است که مستلزم مطالعه دقیق، استفاده از فکرهای خلاق و البته جسارت بسیار است.


جزئیات برنامه‌های حسین مرعشی برای شهرداری تهران را در اینجا می‌توانید ببنید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته