دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مرداد 1396 - 09:16

اجماع شورای امنیت بر سر افزایش تحریم‌های کره‌شمالی

شورای امنیت سازمان ملل متحد به اجماع رای به اعمال تحریم‌های جدید علیه کره‌شمالی دادند. تحریم‌های جدید به‌دلیل انجام دو آزمایش موشک دوربرد از سوی پیونگ یانگ انجام شده‌است.
کد خبر : 200728

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وب‌سایت شبکه المیادین، شورای امنیت سازمان ملل متحد شنبه شب پیش‌نویس ارائه شده از سوی آمریکا را درباره افزایش تحریم‌ها علیه کره‌شمالی بررسی و آن را با اجماع تصویب کرد.


طبق تحریم‌های جدید، پیونگ یانگ از دسترسی به یک میلیارد دلار از درآمدهای حاصل از صادرات خود به دیگر کشورها محروم می‌شود. این تحریم‌ها شامل ممنوعیت صادرات زغال سنگ، آهن و سرب از کره‌شمالی به دیگر کشورها است. همچنین در تحریم جدید ارائه شده از سوی آمریکا موضوع ممنوعیت اعزام نیروی کار از این کشور به خارج و نیز تحریم سرمایه‌گذاری‌های جدید گنجانده شده است.


موضع روسیه


واسیلی نیبینزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد گفت کره‌شمالی احساس نمی‌کند که باید خلع سلاح شود و اقدام به مانور نظامی در نزدیکی همسایه جنوبی خود و استقرار سامانه موشکی تاد در منطقه می‌کند، در حالی که کره باید احساس کند که نیت ایالات متحده از اینگونه اقدامات صادقانه برقراری صلح است. طبعا هرگونه اقدام تحریک آمیزی در منطقه فاجعه‌بار خواهد بود.»


وی افزود: «نمی‌تواند موضوعات را با تحریم حل کرد بلکه باید در چارچوب مصالح عمل کرد و تحریم‌ها تنها قدرت زندگی مردم کره‌شمالی را کاهش می‌دهد و عرصه را بر آن‌ها تنگ‌تر می‌کند. در هر صورت برای بازگست امور به حالت طبیعی خود، کره‌شمالی باید خلع سلاح هسته‌ای شود و این در درجه نخست، با اعتماد به دست می‌آید.»


موضع چین


لیو جیه، نماینده چین در سازمان ملل متحد گفت: «پکن مخالف هرگونه آزمایش موشکی و هسته‌ای است و می‌خواهد شبه‌جزیره‌ کره در صلح باشد. تحریم‌های جدید علیه برنامه موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی و نه علیه مردم این کشور است.»


در 4 جولای (13 مرداد) چین و روسیه نقشه راهی را با دو مسیر متفاوت برای حل بحران شبه‌جزیره کره ارائه کردند که شامل «تحریم در مقابل تحریم» و «مذاکره صلح‌آمیز» می‌شد. جیه از همه طرف‌ها خواست تا در راستای این دو طرح اقداماتی را انجام دهند.


وی درباره استقرار سامانه موشکی تاد در منطقه تصریح کرد: «اینگونه اقداکات نمی‌تواند در منطقه صلح ایجاد کند و باید هر چه سریعتر متوقف شود. باید همه طرف‌ها به گفت‌وگو روی آورند.»


موضع آمریکا


نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفت: «آمریکا تدابیر دفاعی مربوط به حمایت از خود و هم‌پیمانانش را در برابر تهدیدات کره‌شمالی اتخاذ کرده است و آن را دنبال می‌کند.»


وی بعد از تصویب تحریم‌ها در شورای امنیت، افزود: «تهدید کره‌شمالی به سرعت در حال افزایش و خطرناک است. موضوعی که می‌طلبد تدابیر بیشتری اتخاذ شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته