دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 ارديبهشت 1396 - 11:55
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران:

ایمنی ساختمان‌های تهران اولویت شهرداری نیست

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید براینکه ایمنی ساختمان‌های تهران اولویت شهرداری نیست، افزود: بودجه شهرداری تهران صرف برنامه‌های پوپولیستی می‌شود تا به عنوان سکوی پرتابی برای رسیدن به جایگاه‌های بالاتر مورد استفاده قرار گیرد.
کد خبر : 180825

به گزارش گروه اجتماعی آنا، محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در مورد حادثه ساختمان پلاسکو اظهار کرد: متاسفانه علی‌رغم وضعیت خوب درآمدهای شهرداری به ایمنی و استانداری سازی اماکن تجاری و بافت فرسوده توجهی نمی‌شود، در حالی که شهرداری تهران در حوزه درآمدها نسبت به سایر کلانشهرها و شهرهای کشور وضعیت خوبی دارد و این تجمیع بنگاه‌های اقتصادی و سرمایه گذاران بخش خصوصی در شهر تهران و به خصوص درآمدهای بارگذاری ساخت و ساز در یک دهه گذشته منابع مالی بسیاری برای این ارگان به همراه داشته است اما شاهدیم که بخش عمده بودجه شهرداری تهران در حوزه سخت افزاری مانند ساخت و ساز اتوبان‌های درون شهری و ساخت و سازی پروژه‌های عمرانی هزینه می‌شود و مدیران شهری هیچ توجهی به موضوع ایمنی و استانداردسازی و رعایت قوانین و مقررات ملی ساختمان ندارند.


وی افزود: هدف تصمیم گیران شهرداری تهران از این همه سرمایه گذاری در بخش توسعه و گسترش اتوبان‌های شهرتهران، حل کردن گره ترافیکی بوده در حالی که گرههای ترافیکی امروز نسبت به سال‌های گذشته پیچیده تر و بیشتر شده است.البته تجریبات جهانی و مطالعات تطبیقی دنیا نشان میدهد که راهکار حل مشکلات ترافیکی، ایجاد بزرگراه‌های بزرگ در شهر نیست.


سالاری ادامه داد: تمرکز و سرمایه گذاری بر ساخت و ساز در تهران باعث شد که نسبت به ایمنی و استاندارسازی پروژه‌های عمرانی، ساختمان بلند و برج‌ها، مدارس و بافت فرسوده غفلت کنیم. به نظر می‌رسد ایمنی و استاندارد جزو اولویت‌‌های شهرداری تهران نیست.


رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر یادآور شد: شهرداری ها سعی کردند که بر حوزه‌هایی که قابلیت نمایش برای مردم را دارد، سرمایه گذاری و تمرکز کنند، شهرداری در نظر دارد از این برنامه‌های نمایشی به عنوان سکوی پرتاب برای اهداف خود ودستیابی به جایگاه‌های بالاتر بهره‌مند شود.در همین راستا می‌بینیم که شهرداری نسبت به ایمن سازی، احیا و نوسازی بافت فرسوده تهران هیچ توجهی ندارد در حالی که ارتقا کیفیت زندگی در این حوزه‌های بیشتر رقم می‌خورد.


این مقام مسئول در شورای شهر تهران اضافه کرد: هم اکنون حدود 3700 هکتار بافت فرسوده و 14 هزار بافت ناپایدار در شهر تهران داریم که مورد غفلت و بی توجهی واقع شده است حتی در این کلانشهر از کانال فاضلاب شهری خبری نیست.


سالاری ادامه داد: شورای شهر در برنامه 5ساله شورای شهر بسیاری از برنامه‌های نوسازی و احیا بافت فرسوده را به تصویب رسانده ولی متاسفانه شهرداری آنچنان که باید توجهی نکرده است و حتی اگر شورای شهر چهارم با احداث و گسترش اتوبان سازی مخالفت نمی کرد شهرداری تهران در نظر داشت تعداد قابل توجهی اتوبان دو طبقه در شهر تهران احداث کند ولی ما این برنامه را متوقف کردیم.


رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران یکی از دلایل فروریزش ساختمان پلاسکو را رعایت نکردن قوانین و مقررات ایمنی ساختمان و قصور شهرداری تهران در جلوگیری از فعالیت این مجموعه دانست و گفت: متاسفانه در شهر تهران و سایر کلانشهرهای کشور شاهد فعالیت ساختمان‌های نا ایمن بسیاری هستیم که رعایت مقررات ملی ساختمان و رعایت استانداردها و الزامات ایمنی در احداث آن مورد بی توجهی واقع شده است. برهمین اساس می‌توان اعلام کرد که ساختمان‌های بسیاری شرایط مشابه ساختمان پلاسکو را دارند.


سالاری ادامه داد: شاید اگر شهرداری تهران پس از احراز شرایط نا ایمن در ساختمان پلاسکو تنها به چند اخطار و تذکر اکتفا نمی‌کرد شاید امروز یکی از ساختمان‌های قدیمی و تجاری تهران و تعدادی از آتشنشان‌های فداکار خود را از دست نمی‌دادیم زیرا براساس ماده 55 قانون، شهرداری‌ باید از مراجع قضایی حکم به الزام رعایت استانداردهای ایمنی می‌گرفت.


این عضو شورای شهر تهران یادآور شد: ایمنی و استاندارسازی ساختمان‌های بلند و بافت فرسوده تهران دغدغه و اولویت شهرداری تهران نیست به همین خاطر شاهدیم که سرمایه‌های هنگفتی برای ساخت و ساز پروژه‌های عمرانی هزینه می‌شود اما در آن هیچ توجهی به رعایت استانداردها و مقررات ملی ساختمان صورت نگرفته است.


سالاری در مورد تجهیزات ایمنی و آتش نشانی در حادثه پلاسکو نیز گفت: متاسفانه علی رغم اینکه ما در شورای شهر چهارم مصوباتی را در زمینه تجهیز وسایل ایمنی و آتش نشانی داشتیم و تکالیف مشخص و صریحی برای شهرداری نوشتیم اما بخش عمده‌ای از این مصوبات اجرا نشده و حتی بودجه آتش نشانی تخصیص پیدا نکرده است.


وی با بیان اینکه تمایل جدی شهرداری بر فعالیت‌های عمرانی است نه ایمن سازی ساختمان‌ها افزود: این اهمال و کوتاهی شهرداری نشان می‌دهد که تصمیم‌گیران مدیریت شهری به جای تاکید و تمرکز بر ایمن سازی و استاندارسازی پروژه‌ها بیشتر در حوزه برگزاری همایش ها و جشنواره ها تمرکز کرده‌اند.شهرداری تهران بیشتر روی موضوعات پوپولیستی کار کرده به طوری که بودجه فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران 1800 میلیارد تومان است و این بودجه معادل بودجه چندین شهر مراکز استان در کشور است و قسمت عمده بودجه صرف مراسمی می‌شود که محتوای فرهنگی و مسئولیت پذیری شهروندی ندارد.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته