ضرورت ارائه مهارتهای لازم به رانندگان/ کودکان سرنشین بیشترین آسیب را در تصادفات میبینند
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت بهداشت، دکتر پیرحسین کولیوند در نشست تخصصی چالشهای کاهش سرعت در جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه سرعت مهمترین عامل شناخته شده از میان علل وقوع سوانح ترافیکی است، گفت: از جمله عواملی که بر سرعت تاثیر گذار است میتوان به سن راننده و میزان خستگی وی، جنس سطوح جاده و کیفیت آن، تعداد سرنشینان و قدرت خودرو اشاره کرد.
سرپرست سازمان اورژانس کشور افزود: مطالعات نشان داده است با هر یک کیلومتر سرعتی که از حد مجاز فراتر رود، شانس افزایش حوادث و تلفات ناشی از آن نیز افزایش پیدا میکند و تولیدکنندگان در جهان تلاش میکنند قدرت خودروها را افزایش داده و خودرو خود را با این مزیت معرفی کنند که چند کیلومتر در ساعت را میتواند طی کند بنابراین باید عوامل کنترل کنندهای برای این مزیت خودرو نیز در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به اینکه افزایش سرعت، معادل افزایش نرخ تصادفات و مصدومان ناشی از آن است و عواقب بسیاری را به دنبال دارد، افزود: در اکثر نقاط جهان مطالعات بسیاری در راستای سرعت و عوامل تاثیر گذار بر آن صورت گرفته است و ای کاش شرایطی فراهم میشد که مباحث آموزشی حوادث ترافیکی را در سطوح مختلف تحصیلی جای داد.
کولیوند بیان کرد: در هر صورت شاهد تلفات بسیاری در حوادث ترافیکی هستیم که برخی از این افراد یا جان خود را و یا عضوی از بدن خود را از دست میدهند که در این صورت هزینههای بسیاری از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و رفتاری بر جامعه تحمیل خواهد شد.
وی افزود: برای مثال اگر بخواهیم مسیر قم تهران را با سرعت 120 کیلومتر در ساعت طی کنیم، ممکن است 60 دقیقهای به مقصد برسیم اما اگر همین مسافت را با سرعت 140 کیلومتر در ساعت طی کنیم 52 دقیقهای به مقصد خواهیم رسید در این صورت تنها به دلیل 8 دقیقه درصد خطا و ایجاد حادثه را بالاتر میبریم و ممکن است جان خود و سایر سرنشینان را به خطر بیندازیم.
سرپرست اورژانس کشور گفت: در این زمینه اگر مسائل ریاضی و درسی دانش آموزان به گونهای مطرح شود که نگاه آموزشی و فرآیندی داشته باشد بسیار مناسب خواهد بود وقتی شاهد افزایش سرعت هستیم باید میزان آسیب افرادی مانند عابران پیاده، موتور سواران و دوچرخه سواران را که دارای امکانات محافظتی کمتری هستند را نیز بررسی کرد
کاهش تخلفات با نصب دوربینهای کنترل سرعت
وی به انجام مطالعاتی در فرانسه در این زمینه اشاره کرد و افزود: نتایج این مطالعات حاکی از آن است که با نصب حدود 1000 دوربین کنترل سرعت حدود 30 درصد از تخلفات کاهش یافته است، این کنترل در بازه زمانی 2012 تا 2016 در سایر کشورها مورد استفاده قرار گرفت و به میزان قابل توجهی سرعت وسایل نقیله کنترل شد.
کولیوند با تاکید بر اینکه رفتارهای خام، ناقص و بدون مهارت رانندگان یا راکبین از عوامل اصلی ایجاد حوادث و سوانح ترافیکی است، افزود: در این زمینه باید دانش، تکنیک ها و مهارت های رانندگی و اصول آن، کنترل رفتاری در رانندگان و شناخت خطرات ترافیکی را از ابزارهای مهمی بدانیم که از حوادث ترافیکی جلوگیری خواهد کرد.
کولیوند با اشاره به نقش آموزش در پیشگیری از حوادث ترافیکی گفت: مطالعات محققان نشان داده است بهره گیری از آموزش در این سطوح میتواند به طور جدی و موثر حوادث ترافیکی را کاهش دهد در کشور ما در این زمینه مطالعات خوبی صورت گرفته که یکی از آن ها مختص راکبین موتور سوار است برای این افراد یک گروه به عنوان شاهد و گروه دیگر به عنوان آموزش دهنده در نظر گرفته شده بود که به مدت 2 جلسه 2 ساعته در هفته و طی 2 ماه به طول انجامید هنگامی که این مطالعات به مرحله آزمون رسید به وضوح شاهد تاثیر به سزای آموزش در کاهش حوادث و سوانح ترافیکی بودیم.
برخی از رانندگان مهارت لازم را ندارند
وی در ادامه در خصوص آموزش مهارتهای لازم، گفت: در این زمینه لازم است برنامههای آموزشی در راستای حوادث ترافیکی به صورت عملیاتی اجرا شود چراکه برخی از رانندگان به اندازه کافی با رانندگی آشنایی ندارند و مهارت لازم را کسب نکردهاند و نمیدانند در شرایطی مانند بارندگی و یخبندان چگونه باید رانندگی کنند.چنین مهارتهایی باید در آموزشها گنجانده شود چرا که آموزش مهارت باعث کاهش حوادث ترافیکی میشود.
سرپرست اورژانس کشور بر لزوم احساس ضرورت رفتار ایمن در درجه اول تاکید کرد و افزود: باید بدانیم این رفتار ایمن بر رانندگی خودمان چه تاثیری دارد و نگرش راکبین و رانندگان باید نسبت به رانندگی ایمن تغییر داده شود و این مورد از نکات آموزشی مهمی است که باید به آن توجه شود.
کولیوند با اشاره به این که معمولا رانندگان تصور می کنند که آسیبی آنها را تهدید نخواهد کرد، گفت: باید باورهای این افراد را تغییر داد تا بدانند اگر رانندگی پر خطری را انجام میدهید به خود و دیگران آسیب می رسانید و تمامی اینها یک واقعیت است که در مباحث آموزشی میتوان باورها و نگرشها افراد را تغییر داد.
وی در ادامه به کنترل ادراکی اشاره کرد و افزود: باید بدانیم که رفتار نادرست ترافیکی چه خطرهایی را به دنبال خواهد داشت.
سرپرست اورژانس کشور با بیان اینکه بیشتر راکبین موتورسوار قشر نوجوان و جوان جامعه هستند، افزود: این افراد معمولا در لحظه تصمیمی میگیرند و ممکن است بحثهای هیجانی و احساسی آنها در لحظه تحریک شود و از عواقب و خطراتی که ممکن است ایجاد کنند یا برایشان ایجاد شود اطلاعی نداشته باشند و بنابراین در این زمینه باید در مباحث آموزشی نگاه کنترل ادراکی و کنترل هیجانی را تغییر دهیم تا شاهد کاهش حوادث و سوانح ترافیکی مخصوصا کنترل سرعت در وسایل نقلیه باشیم و در صورت کاهش سرعت میتوان به میزان قابل توجهی از تلفات جلوگیری کرد.
کودکان سرنشین، بیشترین آسیب را در تصادفات میبینند
کولیوند همچنین با بیان این که کودکان سرنشین خودرو در صورت افزایش سرعت در رانندگی بیشترین آسیب را میبینند، افزود: مثلا اگر خودرو شما 50 کیلومتر در ساعت سرعت داشته و یک نوزاد 5 کیلوگرمی در ماشین حضور داشته باشد ممکن است با اولین برخورد وزن این کودک چندین برابر و به 100 کیلوگرم برسد و این باعث خواهد شد شدت حادثه و آسیب وارده به آنها بیشتر شود.
وی با تاکید بر لزوم آموزش تکنیکهای مراحل رانندگی، گفت: از اصلیترین این موارد میتوان به کنترل سرعت اشاره کرد و باید نحوه رانندگی و میزان سرعت در شرایط مختلف به رانندگان آموزش داده شود.
کولیوند تصریح کرد: دستگاههای مسئول سمینارهایی برای رانندگان برگزار کنند تا رانندگان از لحاظ مهارتی، آموزشهای مستمر و بازآموزیهای لازم را دریافت کنند و رویکرد رفتار رانندگان و راکبین با آموزش مناسب به این سمت تغییر داده شود.
سرپرست سازمان اورژانس کشور تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر دستگاههایی که در این زمینه درگیر هستند افراد دلسوز، صاحب نظر و علمی هستند و پلیس راهور، جادهای و راهداری در این زمینه همکاری بسیار خوبی دارند.
وی افزود: همچنین در مباحث دانشگاهی فعالیتهای بسیار مناسبی صورت گرفته است اورژانس و فوریتهای پزشکی نیز زمانی وارد صحنه میشود که حادثهای اتفاق افتاده باشد یعنی فردی عامل اصلی حادثه است و اورژانس باید برای ارائه خدمات مربوطه در محل حادثه حضور پیدا کند.
کولیوند تاکید کرد: اورژانس کشور هرچه قدر بتواند این حوادث را کاهش دهد به همان میزان میتواند خدمات بهتری را ارائه کند و همچنین خوشحال خواهیم شد که اتفاقی برای کسی نیفتد.
توسعه چشمگیر اورژانس پیش بیمارستانی
کولیوند در ادامه سخنان خود ضمن قدردانی از حمایتهای وزیر بهداشت در سازمان شدن اورژانس کشور، تصریح کرد: وزیر بهداشت در جهت نجات جان مردم و کنترل صدمات و حوادث تاکید فراوانی بر آموزش همگانی مردم در جهت پیشگیری از بروز حوادث دارند و در این زمینه نیز حمایتهای فراونی را برای نجات جان مردم و کاهش تلفات و صدمات به اورژانس کشور داشتهاند.
وی با اشاره به تلاش وزیر بهداشت در راستای تقویت و توسعه اورژانسهای بیمارستانی و پیش ببمارستانی، افزود: هر روز شاهد نتایج عالی و قابل تقدیر اقدامات وزارت بهداشت هستیم که از دید چشم تیز بین مردم هم دور نیست و همه قدردان تلاش و کوشش این وزیر جهادی هستند.
کولیوند ادامه داد: در همین راستا امروزه ما شاهدیم که اورژانس 115در دورترین روستاها و مناطق صعب العبور حضور پیدا کرده و برای نجات مصدومان ترافیکی و غیرترافیکی هر روز برتعداد ناوگان هوایی افزوده میشود و با حمایتهای وزیر بهداشت اورژانس کشور بعد از سازمان شدن به صورت جدیتر در مسیر آموزش همگانی به تمامی مردم در سطوح مختلف گام برداشته است.
انتهای پیام/