دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

برگزیدگان جشنواره تئاتر دانشگاهی معرفی شدند/ انتشار فراخوان بیست و یکمین دوره تا هفته آینده و معرفی دبیر در خردادماه

آیین اختتامیه بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی شامگاخه گذشته 23 اردیبهشت ماه در تالار وحدت برگزار شد.
کد خبر : 179393

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، آیین اختتامیه بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی با تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم آغاز شد و با نواخته شدن سرود ملی شکل رسمی به خود گرفت.


تلاش برای استمرار جشنواره


فضل الله ایرجی مدیرکل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که اولین سخنران این مراسم بود پس از حضور بر روی صحنه ضمن خیر مقدم به حاضران، گزارشی از بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ارائه کرد. وی در سخنانش گفت: «با وجود محدودیت‌هایی که داشتیم این جشنواره را با دبیری مهدی گمار آغاز کردیم و آن را استمرار دادیم، البته تلاش ما در راستای استمرار این جشنواره ادامه خواهد داشت.»


وی عنوان کرد: «در این راه خیلی از دوستان از جمله مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، محمدرضا خاکی و سعید اسدی ما را حمات کردند ولی بیشترین زحمت را مهدی گمار، یاسمن باروتی، حسین عبداللهی، مسعود حکیمی نژاد، صادق برقعی، مجتبی آدمیان و صابر سهرابی کشیدند.»



ایرجی صبر و تحمل را به عنوان یکی از از ویژگی‌های دبیر این جشنواره معرفی کرد و افزود:‌ «همه مشکلات و قصور نظیر مشکلات اداری و مالی را به گردن می‌گیریم. من این قول را دادم که به دانشجویان اعتماد کرده و به آنها آزادی عمل بدهیم.»


معرفی دبیر جشنواره بیست و یکم، ماه آینده


وی در ادامه اعلام کرد: «در جشنواره امسال، ۱۵ مهمان خارجی و ۷ اجرا داشتیم. البته با توجه به مشکلاتی که جشنواره بیستم داشت تعداد آثار و کسانی که در جشنواره شرکت کردند نسبت به دوره قبل افزایش داشته است. در این دوره حدودا 218شرکت کننده خانم و تقریبا 634 آقا حضور داشتند که در مقاطع تحصیلی کاردانی(3%)، کارشناسی(66%)، کارشناسی ارشد(29%)، دکتری(2%) هستند. دبیرخانه جشنواره بیستم به کار خود ادامه می دهد تا هفته آینده فراخوان بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران را اعلام می‌کنیم. تا ماه آینده دبیر جشنواره بیست و یکم تئاتر دانشگاهی نیز انتخاب و معرفی می‌شود. همچنین قرار است دبیرخانه جشنواره به مکان جدیدی منتقل و به عنوان دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر دانشگاهی فعالیت کند.»
پس از آن جوایز بخش پوستر از سوی داوران اهدا شد.


لوح تقدیر بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی برای پوستر نمایش «کوریولانوس» به مهدی کیانی و مریم برادران برای پوستر نمایش «توارد» اختصاص یافت.


دیپلم افتخار و تندیس بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی برای پوستر نمایش «تلورانس یک اپرای صابونی» به رضا چاوشی اهدا شد.
سپس جوایز بخش عکس از سوی داوران اهدا شد. در زمان معرفی برگزیدگان این بخش حاضران در سالن برای علیرضا مسگری، عکاس فقید تالار وحدت یک دقیقه سکوت کردند و به پا ایستادند.
لوح تقدیر بیستمین جشنواره به صورت مشترک به افرا شهناز زاده برای نمایش «بوف کور» و سهیل صحرانورد برای نمایش «هام» اعطا شد.
دیپلم افتخار و تندیس بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی نیز به نمایش «بیرون پشت در» به کیارش مصیبی اختصاص یافت.
در ادامه پس از پخش تیزری از کارگاه‌های تئاتری در یک هفته جشنواره، استاد ناظر زاده، مجید رجبی معمار و اسکندرنژاد برای اهدای جوایز بخش پژوهش بر صحنه رفتند.در این بخش لوح تقدیر برای مقاله «نوشتار زنانه در نمایش شادی آور زنان» به سپیده شمسی، سعید نیکو رزم نویسنده مقاله«دراماتورژی فلسفه» و سمانه زارع نویسنده مقاله «بررسی کمی آثار تجربی برشت در ایران» اعطا شد.


هنرمندان بهترین کسانی هستند که می‌توانند کار را پیش ببرند
سپس ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به صحنه رفت و ضمن خوشامد گویی گفت: «ما اگر بعنوان مدیریت بسترسازی کنیم، خود هنرمندان بهترین کسانی هستند که می‌توانند کار را پیش برند و باعث موفقیت هنرمندان در بخش‌های مختلف شوند. این جشنواره فرآیند موفق اعتماد به اصحاب فرهنگ و هنر است.»



وی تاکید کرد: «ما هر سال شاهد دستاوردهای جدید و نو از سوی این دانشجویان بوده‌ایم وخوشحالیم که در دانشگاه‌های ما استعدادهای بیکرانی وجود دارد.»


در ادامه از داوران بخش تجربه اجرا دعوت شد تا جوایز را اهدا کنند.
بنا به رای داوران، دیپلم افتخارو تندیس جشنواره تئاتر به نمایش «نرگس» به حسین توازن زاده اختصاص یافت. سپس لوح تقدیر به دلیل استقبال داوران و توانمندی هنرمندان این نمایش به بازیگران نمایش «نرگس» داده شد.


همچنین در ادامه اعلام شد که هیأت داوران بخش تجربه‌های اجرای این دوره از جشنواره، نمایش «نرگس» را به دبیرخانه سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر پیشنهاد خواهد کرد.
سپس جوایز بخش برگزیده‌های جشنواره از سوی داوران اهدا شد.
همچنین تندیس این بخش جشنواره برای نمایش «مناقشه» به مرتضی محمدی داده شد.
سپس قطب الدین صادقی برای نکوداشت پرفسور کامیابی مسک به صحنه رفت و گفت: «همواره کم‌ترین تقدیرها از استادان دانشگاهی است که سرچشمه معرفت و الگو هستند و بد به حال دانشگاهی که استادانش ضعیف است. تربیت دانشگاهی علم و پژوهش و سواد میخواهد. ما حق نداریم دانشگاه ها را ضعیف کنیم و الگوهای ضعیف کمر عمل را می شکند. »


کامیابی مسک مردی سلیم النفس است


وی تاکید کرد: «استاد کامیابی مسک با همت خود تلاش کرده ویک شخصیت خودساخته است و نه تنها هیچ شخصیتی از او حمایت نکرده بلکه برخی‌ها حتی جلوی او را گرفته‌اند. خودساخته بودن امتیاز بزرگی است . »


صادقی در سخنانش اظهار کرد: «کامیابی مسک هم تسلط علمی دارد و هم در شیوه و روش تدریس موفق است. وی مردی سلیم النفس است و علیه کسی توطئه نکرده است و هرچه آموخته است در جهت دانایی بوده است. من مفتخر هستم که درباره او صحبت می کنم.»



هادی حسنعلی نیز در این مراسم گفت: «افتخار می‌کنم که ما بهترین جشنواره تئاتر را داریم و من همیشه به وجود شما افتخار می‌کنم. امیدوارم تئاتر پیشرفت کند و دانشجویان به اخلاق، دانش و ایران توجه بیشتری داشته باشند.
سپس برای بخش نمایشنامه‌نویسی داوران بر صحنه رفتند.
لوح تقدیر بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران به حسین برقی نژاد برای نمایش «مکان تهران»، نیما نادری برای نمایش «نامه بیماری»، به میلاد غلامی برای نمایش «نامه فانوس» اهدا شد.همچنین مهین بهزادی برای «وقتی با بودا رخ در رخ شدی، بودا را بکش» تندیس را دریافت کرد.
در بخش طراحی صحنه برای اهدا جوایز داوران به روی صحنه آمدند.
لوح تقدیر این بخش به سجاد امیرمجاهدی برای نمایش «قضیه» داده شد و تندیس جشنواره به سعدی محمدی برای نمایش «تابستان» داده شد.
سپس نوبت به اهدای جوایز به بخش‌های جلوه‌های بصری و نور جشنواره رسید و با توجه به رای داوران، لوح تقدیر بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی به نمایش «آقامحمد خان» اهدا شد.
در بخش بازیگری مرد نوید محمد زاده و پانته آ پناهی ها برای اهدا جوایز به روی صحنه آمدند.
لوح تقدیر بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی برای نمایش «رویای کولی آشفته» به کامبیز منصف و برای نمایش «مجلس مختلف خوانی» به امیر شمس اهدا شد و سعدی محمدی برای «تابستان» تندیس جشنواره را دریافت کرد.
در بخش بازیگران زن:
لوح تقدیر بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی به بیتا عزیز اقلی برای «u+2631» ، راشین دیدنده برای نمایش«بی مرگی»، صبا ایزدپناه برای نمایش «کارخانگی» اعطا شد.
در بخش نمایشنامه‌نویسی لوح تقدیر جشنواره به صبا نجاتی برای نمایش «مجلس مختلف خوانی» و دیپلم افتخار و تندیس جشنواره به پریسا میرعلی برای نمایش «u+2631» داده شد.
سپس نوبت به اهدای جوایز در بخش کارگردانی شد. لوح تقدیر جشنواره تئاتر دانشگاهی به پریسا میرعلی برای نمایش«u+2631»، نرگس بهروزیان برای نمایش «کار خانگی» اعطا شد.
همچنین تندیس و دیپلم افتخار به سعدی محمدی برای نمایش «تابستان» اهدا شد.


در این بخش از مراسم مسعود دلخواه که برای اهدای جوایز روی صحنه حاضر شده بود، ضمن اظهار بی‌اطلاعی از بودجه جشنواره گفت: «بودجه جشنواره هر چه هست کم است. لیاقت دانشجویان خیلی بیشتر از برگزاری یک جشنواره تئاتر دانشگاهی در طول یک سال است. متأسفانه اگر استادان بخواهند با دانشجویان و جوانان مستعد کاری گروهی را انجام دهند هیچ حمایتی از آن ها نمی‌شود.»



وی در سخنانش به این نکته اشاره کرد که چندی پیش مشغول تمرین پروژه «مفیستو» با حضور تعدادی از دانشجویان و جوانان مستعد تئاتری بوده اما به دلیل نبود حمایت های لازم تمرین‌های این نمایش کنسل شده است.


وی ادامه داد: «امیدوارم در چند روز آینده تمرین ها شروع شود و وزارت علوم، وزارت ارشاد و اداره کل هنرهای نمایشی حمایت لازم از تولید این پروژه گروهی را داشته باشند.»
و در آخر نوبت به معرفی آثار برگزیده و معرفی به جشنواره رسید که از مهدی گمار، هادی علی محمدی و مهدی شفیعی برای این بخش دعوت شد و گروه ها اعلام شدند:
بنا به رای هیات داوران، پنج اثر برای اجرای عموم معرفی شدند:
«نمایش کار خانگی»، «نمایش تابستان»، نمایش« u+۲۶۳f »، نمایش «مجلس مختلف خوانی» و نمایش «قضیه».


لازم به ذکر است، کیوان ساکت اف، اجرای این برنامه را بر عهده داشت.






انتهای پیام/

برچسب ها: مهدی گمار
ارسال نظر
هلدینگ شایسته