دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 فروردين 1396 - 17:55
کارشناس محیط زیست و منابع آب اعلام کرد:

تولید سالانه 24 میلیارد متر مکعب فاضلاب در کشور

کارشناس محیط زیست و منابع آب با تاکید بر اهمیت و ضرورت بازچرخانی آب‌های مصرف شده گفت: سالانه 24 میلیارد متر مکعب پساب و فاضلاب در کشور تولید می‌شود که می‌توان با بازچرخانی آب آن را مجددا مورد استفاده قرار داد.
کد خبر : 167471

تورج فتحی، کارشناس محیط زیست و منابع آب در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا در مورد مدیریت منابع آبی در کشور اظهار کرد: مدیریت استفاده از منابع آب و بازچرخانی آب‌های مصرف شده باید در کشورهایی که در مناطق خشک و کم آب واقع شده‌اند مورد تاکید و توجه قرار گیرد. برهمین اساس اگر بتوانیم بازچرخانی آب‌های مصرف شده را به درستی انجام دهیم قطعا بخشی از مشکلات آبی کشور حل می شود.


وی شعار امسال اجلاس جهانی آب را «فاضلاب» اعلام کرد و گفت: هم اکنون در برخی از شهرها و مناطق کشور سیستم تصفیه فاضلاب شهری وجود ندارد و آب‌های مصرف شده منازل به صورت تصفیه نشده وارد چاه می شود و این فاضلاب به مرور زمان داخل خاک و سفره‌های زمینی نفوذ می‌کند.


فتحی نفوذ فاضلاب تصفیه نشده به داخل سفرهای زیرزمینی را یکی از عوامل آلودگی خاک دانست و گفت: آب‌های زیر زمینی دشت‌های شهرهایی مانند تهران، کرج، مشهد و نیشابور با این روش در معرض آلودگی قرار دارند زیرا بر اساس آمار رسمی وزارت نیرو حدود 60 درصد جمعیت کشور تحت پوشش سیستم جمع آوری فاضلاب شهری و خانگی هستند البته این درصد شامل پروژه‌های در حال انجام نیز می شود.


وی بازچرخانی آب مصرف شده را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: آب‌های مصرف شده یکی از منابعی است که می‌توان با صرف کمترین هزینه‌ مورد تصفیه و استفاده مجدد قرار داد. آب‌های بازچرخانی شده در بخش‌های کشاورزی، صنعت و سایر فعالیت‌ها قابل استفاده است.


کارشناس محیط زیست و منابع آب در مورد میزان موفقیت ایران در استفاده از آب‌های بازچرخانی شده اظهار کرد: متاسفانه در بحث فاضلاب و بازچرخانی آب‌های مصرف شده به سیستم مصرف آب عملکرد موفقی نداشتیم زیرا در برخی از شهرها سیستم جمع آوری فاضلاب در بخش خانگی اجرا شده اما خروجی آن در دشت‌های اطراف این شهرها رها شده‌اند.


وی با اشاره به میزان مصرف آب در کشور تصریح کرد: استاندارد جهانی مصرف آب در شبانه روز برای هر نفر 120 لیتر است اما در کشور ما این میزان بیش از 250 لیتر و در برخی مناطق تا 290 لیتر است، البته بخش عمده این مصرف در کشاورزی است.


فتحی افزود: در ایران سالانه حدود 24 میلیارد متر مکعب پساب و به طور کلی فاضلاب از بخش خانگی، صنعتی و کشاورزی تولید می شود که با پیش بینی‌های صورت گرفته تا سال 1400 به 30 میلیارد متر مکعب افزایش می‌یابد.
وی در مورد شعار امسال روز جهانی آب گفت: فاضلاب شعار امسال روز جهانی آب در نظر گرفته شده زیرا هدف برگزارکنندگان این اجلاس جهانی جلب توجه مدیران شرکت کننده اجلاس به استفاده از فاضلاب به عنوان یک منبع قابل استفاده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته