دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 بهمن 1395 - 13:21

دومین گزارش از پلاسکو در صحن شورای شهر/توضیحات معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران چه بود؟

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به عنوان فرمانده میدان در حادثه پلاسکو به تشریح اقدامات انجام شده از زمان وقوع حادثه تا لحظه آواربرداری کامل پرداخت.
کد خبر : 156618

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، مازیار حسینی، در سیصد و بیست و ششمین جلسه شورای شهر تهران درخصوص حادثه پلاسکو توضیح داد: ساختمان پلاسکو در سال 1341 و در 17 طبقه ساخته شده است. درخصوص این ساختمان، در روز پنجشنبه 30 دی‌ماه ساعت 7:58 دقیقه حریق به مرکز فرماندهی آتش‌نشانی اعلام شد. براساس نوارهای ضبط شده بررسی‌های لازم در 16 ثانیه انجام شده است و در ابتدا سه ایستگاه به محل حادثه اعزام می‌شوند که رسیدن به محل حادثه دو دقیقه زمان می‌برد.


وی با بیان اینکه شواهد نشان می‌داد حریق از ضلع شمال‌غربی و در طبقات 10 تا 12 شروع شده است، عنوان کرد: آتش‌نشانان از داخل و بیرون عملیات لازم را آغاز کردند. در مرحله اول حریق در ساعت 9:30 دقیقه با اطفا از بیرون و درون فروکش می‌کند و مردم تا طبقه نهم برای خارج کردن اسناد خود وارد ساختمان می‌شوند و نیروهای آتش‌نشانی که به عنوان گروه دوم وارد ساختمان می‌شوند، وظیفه خارج کردن مردم را برعهده داشتند.


معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه عده‌ای می‌گفتند، باید به جای آب از فوم و کف استفاده می‌شد، توضیح داد: برای حریق جامدات بهترین مایع برای اطفا، آب است که البته نیروهای آتش‌نشانی تخصص لازم را در این زمینه دارند و از بهترین روشی که برای اطفای حریق و کاهش دما موجود بوده، استفاده کردند.


معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اضافه کرد: پس از ساعاتی مجددا حریق از طبقات بالا آغاز شد. ساختمان پلاسکو بر اساس مقررات آمریکا ساخته شده بود و به همین دلیل به شدت در مقابل حریق آسیب‌پذیر بوده است. نیروی انتظامی و سازمان آتش‌نشانی شهر تهران تلاش بسیاری را برای خروج مردم از داخل ساختمان‌ انجام دادند، اما نهایتا این ساختمان بلندمرتبه ریزش کرد و تبدیل به یک ساختمان دو تا سه طبقه شد که کوهی از آتش و آهن بود و تا روز جمعه آتش در زیر این آوار وجود داشت.


حسینی با بیان اینکه در سه شیفت کاری نسبت به آواربرداری اقدام می‌شد، تصریح کرد: حرارت بسیار بالا باعث شده بود که حجم آهن‌آلات درهم تنیده شوند. حدود 25 نفر از آتش‌نشانان در لحظات اولیه توانسته بودند از طریق پله‌ها خارج شوند، اما از طبقه پنجم به بالا پله‌ها ریزش کرد و باعث شد بعضی از نیروهای آتش‌نشانی گرفتار شوند.


معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: ساعت 11 و 5 دقیقه دستور تخلیه ساختمان پلاسکو اعلام و در ساعت حدود 11:30 دقیقه ساختمان به طور کامل تخریب شده بود. در دقایق اولیه شهردار تهران و دیگر دستگاه‌های ذیربط در محل حادثه حضور داشتند و امکانات و تجهیزات مشخص نیز وارد شده بود. حتی امکانات و تجهیزات بیش از نیاز وجود داشت و عملیات آواربرداری با استفاده از تجهیزات عمرانی آغاز شد. با کمک پلیس راهور تغییر خطوط ترافیکی در محدوده آن محل به وجود آمد.


وی با بیان اینکه افراد مختلف از جمله معاون اول رئیس‌جمهور و دیگر دستگاه‌های ذیربط در محل حادثه حضور پیدا کردند، عنوان کرد: در ابتدا برای ورود به موتورخانه ساختمان تونل‌هایی زده شد که البته بعضی از اطلاعات منتقل شده به ما غلط بود. عملیات از ضلع جنوبی ساختمان فرو ریخته پلاسکو به سختی و مشکلات بسیار در حال انجام بود.


حسینی با بیان اینکه در تمام طول 9 شبانه‌روز یک دقیقه هم کار متوقف نشد و در حین عملیات آواربرداری مشغول اطفای حریق و جست‌وجو هم بودیم، افزود: تمام تجهیزات در محلی دپو شده بود و حتی پیش‌بینی خراب شدن برخی از تجهیزات را هم انجام داده بودیم.


وی با اشاره به وضعیت آهن‌های گداخته شده در محل ساختمان پلاسکو توضیح داد: آهن در 1000 تا 1300 درجه ذوب می‌شود و آهن‌های پلاسکو نیز ذوب شده بودند. این موضوع کاملا مشهود بود که وضعیت حرارت در آنجا چگونه است.


حسینی به حضور عوامل قوه‌قضائیه هم در آنجا اشاره کرد و گفت: اقدامات صورت گرفته بدون دستور قوه‌قضائیه امکان‌پذیر نبود و حضور آنها جای تشکر دارد، زیرا با ما همکاری‌های بسیار خوبی انجام دادند.


معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: به ما اطلاع داده بودند که افرادی در زیر آوار زنده هستند، ما تلاش‌های خود را آغاز کردیم و در نهایت با حفر مسیری که به داخل موتورخانه رسیدیم توانستیم جسد 4 نفر از افرادی که آنجا بودند کشف و بیرون آوریم، اما براساس نظر پزشکی قانونی، این افراد در لحظات اول براثر برخورد با آوار از بین رفته بودند.


وی با بیان اینکه شیرهای آتشنشانی در سطح محلات کمک کرد تا نسبت به اطفای حریق خیلی سریع‌تر اقدام کنیم، اضافه کرد: در حادثه پلاسکو کاملا آهن و بتن در هم تنیده شده بود و نکته حائز اهمیت این بود که هرکدام از بیل‌های مکانیکی که از آوار خارج شده بودند چندین کپسول و پیک‌نیک را خارج می‌کردند و این خود خطری مضاعف برای آتشنشانان حاضر در محل حادثه بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته