دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 بهمن 1395 - 15:10
برگزاری دوره آموزشی مدیریت مصرف رسانه در خانواده برای کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی: باید از برخورد منفعلانه با رسانه پرهیز کنیم

دوره آموزشی مدیریت مصرف رسانه در خانواده به همت اداره فرهنگی استادان و کارکنان و اداره آموزش فرهنگی و اجتماعی معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در سرسرای شهید مطهری سازمان مرکزی برگزار شد.
کد خبر : 153758

دکتر حبیب‌اله اسماعیلی، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، گفت: «دوره آموزشی «مدیریت مصرف رسانه در خانواده» با توجه به نیاز روز جامعه و به منظور ارتقای سطح سواد رسانه‌ای برای 130 نفر از اعضای هیأت علمی و غیر هیأت علمی سازمان مرکزی برگزار شد.»


او افزود: «در این دوره چهار کتاب مدیریت تلویزیون و ماهواره در خانواده، مدیریت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در خانواده، مدیریت موبایل در خانواده، مدیریت رایانه و بازی‌های رایانه‌ای در خانواده به شرکت کنندگان اهدا و برای آن‌ها گواهینامه مربوط صادر شد.»


اسماعیلی تأکید کرد یکی از عواملی که امروزه باعث تحکیم ارتباط خانوادگی و پایداری کانون خانواده می‌شود رسانه‌هاست. در عین حال، همین رسانه‌ها می‌توانند عاملی برای سست کردن بنیان خانواده‌ها باشند. رسانه‌ها مثل چاقوی جراحی هستند که استفاده درست از آنها‌، در بهداشت روان افراد جامعه ، نقش اساسی دارد.


مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «اختلاف و تفاوت در استفاده صحیح و استفاده نادرست از رسانه‌ها ضرورت یادگیری فن و مهارت استفاده بهینه از رسانه‌‎ها یا سواد رسانه‌ای را در عصر ارتباطات بسیار ضروری می‌کند.»


او افزود: «سواد رسانه‌ای را می‌توان دسترسی، تجزیه و تحلیل و تولید ارتباط در شکل‌های گوناگون رسانه‌ای و مصرف انتقادی محتوا دانست.»


اسماعیلی ادامه داد: «در این بین باید از برخورد منفعلانه با رسانه پرهیز کنیم و با تقویت و یادگیری مهارت تفکر نقاد و همچنین افزایش آگاهی خود نسبت به رسانه‌های ایجاد کننده پیام در اطراف خود به انتخاب رسانه‌های سودمند بپردازیم. ضمن اینکه باید میزان استفاده خود از این رسانه‌ها را معین کنیم و همیشه آگاه باشیم که رسانه‌ها بر خود آگاه و نا خود آگاه ما اثر می‌گذارند.»


پدران و مادران دارای سواد رسانه ای ، زندگی بهتر و فرزندان سالم تری دارند


صالح اصغری، مدرس کارگاه آموزشی مدیریت مصرف رسانه در خانواده نیز گفت: «رسانه‌ها شاید نتوانند به ما بگویند که چگونه فکر کنیم اما با فراهم کردن خوراک فکری، به ما می‌گویند به چه چیز فکر کنیم.»


او افزود: «بیشتر شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان، تولید یا عرضه محتوای عامه پسند با استفاده از تکنیک‌های جذاب رسانه‌ای را در دستور کار خود دارند. تغییر سبک زندگی، بلوغ زودرس، عادی سازی شرم و گناه به صورت پلکانی و تدریجی و... از جمله پیامدهای ناخوشایند تماشای برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان است.»


اصغری ادامه داد: «این محتوا معمولا با ویروس ذهنی یعنی الگوهای رفتاری منحرف همراه است. این رسانه‌ها به صورت تدریجی و مستمر، تربیت نسل‌ها را رقم می‌زنند؛ البته به شکل هدفمند و مورد دلخواه خود.»


این مدرس دانشگاه گفت: «تربیت امری تدریجی و مستمر است. مطالعات پژوهشگران نشان می‎دهد 83 درصد یادگیری افراد از طریق دیدن است و بر همین اساس، آموزش بهداشت چشم (از جنبه غیر مادی) برای داشتن زندگی سالم، امری اجتناب ناپذیر است. نتیجه اینکه پدران و مادران دارای سواد فرهنگی و رسانه‌ای، زندگی بهتر و فرزندان سالم تری دارند.»


بهروز آرمان


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته