دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 بهمن 1395 - 10:50

سوء استفاده از حادثه پلاسکو برای رهایی از پرونده مالی/ وکیل دادگستری: با اعلام فوت بدهکاران، پرونده مختومه نمی شود

وکیل پایه یک دادگستری گفت: در صورت اعلام مفقودی بدهکاران روند پرداخت بدهی آنان ملغی نخواهد شد و پرونده همچنان باز است.
کد خبر : 153497

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، علی رغم گذشت شش روز از حادثه حریق و فروریختن ساختمان پلاسکو آوار برداری همچنان ادامه دارد. در حالی که بسیاری از کسبه و کارگران واحدهای تولیدی این ساختمان، سرمایه و برخی حتی جان خود را از دست دادند اما عده‌ای از این وضعیت سوءاستفاده کرده و با مراجعه به کلانتری‌های منطقه نسبت به مفقودی همسر و فرزندان‌شان پرونده تشکیل داده‌اند.


برخی از بدهکاران تصور می‌کنند با اعلام مفقودی و فوت‌ پرداخت دیون و بدهی آنان ملغی می‌شود در حالی که چنین نیست و سهیل نظری، وکیل پایه یک دادگستری در این زمینه به خبرنگار آنا می‌گوید: براساس قانون با اعلام مفقودی و فوت بدهکار مالی، پرونده مختومه نمی‌شود و خانواده فرد باید بدهی فرد را از اموال به جا مانده یا ارث پرداخت کنند بنابراین صرف مفقودی یا فوت بدهکار پرونده او مختومه نمی‌شود.


وی همچنین در مورد اسناد و مدارک ملک تجاری نیز معتقد است: صرف مفقود شدن و ازبین رفتن سند تجاری، سبب نمی‌شود که طلبکار نتواند وجه خود را مطالبه کند، اگر این اشخاص بتوانند اثبات کنند که اسنادی وجود داشته و بر اثر این حادثه از بین رفته است می‌توانند مطالبات خود را اعلام وصول کنند. روند اثبات هم با شهادت شهود و یا اقرار بدهکار در فرآیند دادرسی قابل اثبات است.


واگذاری سرقفلی در ساختمان جدید نیازمند توافق با مستاجران است


بنیاد مستضعفان به عنوان مالک ساختمان اعلام کرده ظرف دو سال پلاسکو را ساخته و تحویل می دهد. بر همین اساس این وکیل دادگستری در مورد واگذاری سرقفلی مغازه‌های ساختمان پلاسکو در ساختمان جدید می‌‌گوید: با توجه به اینکه هم اکنون وضعیت تغییر کرده و آن ملک دیگر وجود ندارد و افراد هنوز سرقفلی دارند،حق سرقفلی حتی با تخریب ساختمان نیز از بین نمی‌رود. بنابراین این افراد می‌توانند سرقفلی خود را از مالک مطالبه کنند اما در عین حال اگر مالک بخواهد این ملک را دوباره بسازد و در قالب واحدهای تجاری جدید به افراد واگذار کند، نیازمند توافق با افراد است زیرا نمی‌تواند آنان را ملزم به پذیرش کند مگر اینکه آن افراد تصمیم مالک را بپذیرند. بنابراین افراد می‌توانند حق سرقفلی خود را از مالک مطالبه کنند.


شهرداری اختیار پلمپ پلاسکو را داشت


نظری در ادامه تاکید می‌کند: وقتی پرونده قضایی تشکیل شود به کارشناس ارجاع داده خواهد شد و کارشناسان با توجه به جنبه‌های فنی موضوع، اشخاص مقصر و میزان مسئولیت‌ آنها را مشخص می‌کنند و اشخاص زیان دیده از حادثه پلاسکو می‌توانند خسارت خود را از مقصران حادثه مطالبه کنند البته ابتدا باید مقصر اصلی این حادثه مشخص شود.


این وکیل دادگستری درباره پلمپ نشدن ساختمان پلاسکو علی رغم اخطارهای متعدد می‌گوید: شهرداری این اختیار را داشته که پس از چند بار اخطار آن ملک را پلمپ کند اما اقدام به این کار نکرده است. بنابراین با توجه به مستندات پرونده ابتدا باید مشخص شود که آیا شهرداری به وظیفه قانونی خود عمل کرده یا نه؟ برهمین اساس چنانچه شهرداری به وظیفه قانونی خود عمل نکرده باشد، مقصر است و می‌توان از آن مطالبه خسارت کرد.


انتهای پیام/

برچسب ها: حادثه پلاسکو
ارسال نظر
هلدینگ شایسته