تولید 5 برابری آلایندههای هوا توسط موتور سیکلتهای کاربراتوری
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در نشست خبری پیش از ظهر امروز به مناسبت 29 دی ماه روز هوای پاک اظهار کرد: در طول سه سال گذشته چهارمین روز هوای پاک (29 دی) در دولت تدبیر و امید را پشت سر میگذاریم. امسال شعار روز هوای پاک «با هم به سوی هوای پاک» بر همراه بودن و همگام بودن و تلاش و عزم جدی همه دستگاهها و مردم تاکید دارد تا بتوانیم با دشمن سرسخت سلامتی (آلودگی هوا) مبارزه کنیم.
وی با اشاره به اقداماتی که از دی ماه سال گذشته آغاز شده، گفت: هر سال از 29 دی اقدامات جدی در زمینه بهبود کیفیت هوا صورت میگیرد که خوشبختانه نتایج خوب و چشمگیری در پی داشته است به طوری که توانستیم با تعامل با موتور سیکلتسازی کشور حذف موتور سیکلتهای کاربراتوری و تکنولوژی کهنه از صنعت را اجرا کنیم به طوری که تولید موتور سیکلت کاربراتوری از اول مهر امسال متوقف شده و از آن زمان هیچ مجوزی برای تولید موتورهای کاربراتوری صادر نشده است.
وی افزود: موتور سیکلتهای کاربراتوری 5 برابر خودروها آلودگی تولید میکنند و هم اکنون 11 میلیون موتورسیکلت در کشور داریم که حدود 3/5 میلیون از آنها در تهران تردد میکنند بنابراین سالانه معادل 55 میلیون خودروی شخصی آلایندگی به همراه دارند. هم اکنون حدود 18 میلیون خودرو نیز در کشور تردد میکنند.
کنترل منابع صنعتی آلاینده
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست یادآور شد: از سال گذشته پایش ضربتی و شدید صنایع آلاینده در استان تهران را آغاز کردیم و تعداد زیادی از صنایع و کارگاههای صنعتی را به صورت روزانه و شبانه مورد پایش قرار دادیم. بر همین اساس تعداد زیادی از صنایع در قالب این پایش توقیف، اخطار، تذکر و پلمپ شدند و برای اجرای این طرح استانداری و دستگاههای اجرایی بسیاری به کمک سازمان محیط زیست آمدند به طوری که در طرح ضربتی پایش در 6 ماه امسال حدود 6 هزار واحد صنعتی مورد پایش قرار گرفت و برای 2 هزار و 300 واحد اخطار، 831 واحد خود اظهاری، 145 واحد معرفی به دادگاه و 36 واحد صنعتی پلمپ صادر شد.
وی افزود: بیش از چهار هزار واحد صنعتی در فهرست سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد که موظف به پرداخت 1 درصد عوارض آلایندگی هستند، برهمین اساس پیش بینی می شود سالانه بین سه تا پنج هزار میلیارد تومان درآمد عوارض آلایندگی باشد که به حساب خزانه واریز میشود که شهرداریها میتوانند از این منابع عظیم مالی در راستای اولویتهای زیست محیطی از جمله آلودگی هوا هزینه کنند در حالی که هم اکنون در شهر تهران چنین برنامهای اجرا نمیشود.
متصدی ادامه داد: متاسفانه علی رغم وجود آلودگی هوا در شهر تهران عوارض و درآمد حاصل از صنایع آلاینده در زمینه ساخت و ساز معابر و بزرگراهها هزینه میشود در حالی که اگر آلودگیهای زیست محیطی در شهر تهران برای شهرداری مهم باشد باید در راستای توسعه و گسترش حمل و نقل عمومی به کار گیرد.
این مقام مسئول در سازمان محیط زیست یادآور شد: از مجموع درآمدهای ناشی از عوارض سالانه واحدهای صنعتی فقط 700میلیارد تومان محقق شد و وظیفه سازمان محیط زیست سنجش آلودگی و اعلام آن به سازمان امورمالیاتی است و نمیتواند تحقق این منابع مالی را پیگیری کند.
کاهش عمر ساختمانهای تهران
متصدی یکی از مسائل مهم در بروز آلودگی هوای کلانشهرها ساخت و سازهای بی رویه دانست و گفت: متاسفانه به ساختو ساز در شهرهای بزرگ توجهی نمیشود در حالی که مساله مهم در این میان آلودگی ناشی از تخریب و ساخت است زیرا بسیاری از منابع آلایندگی در زمان تخریب و بخشی نیز در زمان ساخت یک ساختمان ایجاد میشود و حتی کامیونهای فرسودهای که وظیفه خروج و حمل نخالههای ساختمانی را بر عهده دارند نیز بر میزان آلودگی هوا می افزاید.
وی یادآور شد: به دلایلی از جمله فروش تراکم و افزایش قیمت زمین عمر مستحدثات شهر تهران پایین آمده است به طوری که اگر تا چند سال گذشته عمر ساختمانها ٣٠ سال بود امروزه به زیر ٢٠ و گاهی زیر ١٥ سال رسیده است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به افزایش آلایندههای هوا و ذرات معلق ٢.٥ میکرون در طول شب اشاره کرد و گفت: براساس مطالعات صورت گرفته همزمان با ترددکامیونها در تهران که از ساعت ٢٢ آغاز می شود میزان ذرات معلق ٢.٥ میکرون در ساعات ٢٣ و ٢٤ نسبت به روز بیشتر میشود زیرا بیشتر کامیونها فرسوده و دارای عمر ٣٠ تا ٤٠ سال هستند که تردد آنها موجب بالا رفتن ذرات 2.5 میکرون در شب می شود.
وی افزود: ١٠٠ هزار کامیون در این راستا در تهران هنگام شب تردد می کند بر همین اساس پایش شبانه ایجاد کردیم و انتظار داریم نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی در این زمینه به سازمان محیط زیست کمک کنند زیرا براساس قانون ساماندهی این کامیونها جزو وظایف راهنمایی و رانندگی است.
متصدی گفت: دولت ساماندهی خودروهای دیزلی فرسوده را نیز در دستور کار خود دارد و در این راستا مصوبه خوبی داشته است که بر اساس آن تردد خودروهای دیزلی فرسوده در شهرها در 24 ساعت مشمول جریمه 50هزار تومانی میشود.
انتهای پیام/