دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 دی 1395 - 14:10
در مراسم تجلیل از پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف

وحید احمدی: تاکید وزارت علوم بر بین‌المللی کردن نظام دانشگاهی، علم و فناوری است

دکتر وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رویکرد اصلی این وزارت‌خانه را ایجاد تحول در نظام علمی و پژوهشی کشور اعلام کرد و راه آن را بین‌المللی کردن نظام دانشگاه‌های دانست.
کد خبر : 146451

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در آئین تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه صنعتی‌شریف گفت: «یکی از کارهای اساسی که در وزارت علوم بر روی آن تاکید می‌شود و باید دانشگاه‌ها با کمک استادان خود آن را اجرائی کنند، بین‌المللی کردن نظام دانشگاهی و علم و فناوری کشور است. رویکرد اساسی وزارت علوم ایجاد تحول در نظام فکری، اداری، پژوهشی و علمی کشور است و درهمین زمینه آئین‌نامه‌های راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه‌ها و آئین‌نامه ارتقای پژوهش ارائه شده است.»


احمدی گفت: «یکی از طرح‌های ستاد مقاومتی دولت برای وزارت علوم ارائه و اجرای مدل دانشگاه کارآفرین برای کشور است که دانشگاه صنعتی‌شریف نیز می‌تواند یکی از آنها باشد.»


او درباره اعتبارات فرصت مطالعاتی دکتری نیز گفت: «با توجه به تعاملات علمی با سایر کشورها، فرصت مطالعاتی دکتری برای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایجاد شده است و در این زمینه باید مقالات و پروژه‌های مشترک گسترش یابد. در سال 2010 میزان مشارکت بین‌المللی در مقالات مشترک با سایر دانشگاه‌های خارج از کشور، 18 درصد از کل مقالات بوده است. در سال 2015 تعداد مقالات مشترک بین دانشگاه های ایران و سایر کشورها به 23 درصد رسید که عدد رو به رشدی است اما کامل نیست.»


احمدی به برنامه کلان وزارت علوم هم اشاره کرد و گفت: «یکی از برنامه‌های کلان وزارت علوم دستیابی به علم برتر و مرجعیت علمی کشور است و در این زمینه در سال 2015 نسبت به سال 2014 از نظر رشد مقالات، رتبه سوم را در دنیا داشته‌ایم. این درحالی است که اغلب کشورهای بزرگ جهان در این زمینه رشد منفی داشته‌اند و کشور ما رشد 12 درصدی به لحاظ کمیت در مقالات را به خود اختصاص داده است. در بحث کیفی نیز در علم برتر، درباره مقالات پراستناد، ما در سال 2015 نسبت به 2014 رشد خوبی داشته‌ایم و در دنیا اول بوده‌ایم.»


معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم ادامه داد: «دانشگاه کارآفرین الگویی است که باید روی آن کار کنیم و دانشگاه‌های کشور نیز باید به سوی دانشگاه‌های کارآفرین بروند. یعنی اینکه دانشگاه‌ها مرحله آموزشی و پژوهشی را تمام کرده باشند و نگرش‌های کارآفرینی داشته باشند.»


او به تغییر گفتمان و ادبیات حوزه علم و فناوری و ظهور مفاهیم جدیدی چون فن‌بازار، اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: «راه برون‌رفت از مشکلات، حرکت در مسیر دانشگاه نسل سوم و کارآفرین است که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در این فرهنگ‌سازی نقشی حیاتی دارند.»


در این مراسم از پژوهشگران و طرح‌ها و واحدهای پژوهشی برتر دانشگاه صنعتی شریف در 12 بخش با اهدای تندیس و لوح تقدیر تجلیل شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته