دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو هیئت موسس اتحادیه چهارم تشکل‌های اسلامی -سیاسی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با آنا:

مسئولیت «اتحادیه چهارم» حفاظت از کیان دانشگاه آزاد اسلامی است

سعید قربانی دبیرانجمن اسلامی واحد آمل وعضو هیئت موسس اتحادیه چهارم تشکل‌های اسلامی -سیاسی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره وضعیت و برنامه‌های این تشکل تازه تاسیس توضیح داده است.
کد خبر : 14507

تفاوت کار شما با دیگر اتحادیه های موجود در دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟


قبل از تاسیس اتحادیه، تشکل های غیرعضودر اتحادیه دیگر دانشجویی را که حدودا 28 عدد بودند،دور هم جمع کردیم و اولین مجمع عمومی را تشکیل دادیم که درآن جلسه نحوه چگونگی ارتباط تشکل ها با هم را بررسی کردیم و نتیجه گرفتیم می توانیم همه باهم همکاری کنیم بعد از آن هیئت رئیسه انتخاب کردیم برای پیگیری این مجمع. بعد از مدتی هم که فعالیت ها بیشتر شد قابلیت تاسیس اتحادیه را درگروه دیدیم بنابراین یک سری الگو تعریف کردیم که با اتحادیه های دیگر متفاوت باشد.


گرایش این تشکل ها به چه سمت بود که توانستید همه آنها را کنار هم بگذارید؟


تمام تشکل ها غیراز 4 عدد از آنها به سمت اصلاح طلبان گرایش دارند.


علت اینکه این تشکل ها عضو هیچ اتحادیه ای نبودند چه بود؟


اتحادیه ها مرام نامه نداشتند،اتحادیه ها بیش از آن چیزی که اجازه داشته باشد درامورتشکل ها دخالت می کردند، فضای نا امنی را برای تشکل ها ایجاد کرده بودند وزمانی که تشکل نیاز به حمایت داشت اتحادیه کاری انجام نمی دادند. علاوه بر این اتحادیه های قبلی با تغییردولت جهت گیریشان را تغییر می دادند که این برای ما قابل قبول نبود.


چرا این ایراد ها را به مجمع یا مسئولان گزارش ندادید؟


راجع به راه اندازی یک اتحادیه جدید ئ مشکلات مسئولان دانشگاه رایزنی کردیم و در نهایت تصمیم گرفتیم زیرمجموعه اتحادیه های دیگر نباشیم و با یک گروه جدید شروع کنیم.


درحال حاضرچه مدتی است که اتحادیه چهارم را راه اندازی کردید؟


اتحادیه چهارم درحال تاسیس است. با تشکیل هیئت رئیسه یک همایش درارومیه برگزار کردیم و از دکترعارف هم دعوت شد تا بتوانیم اساس نامه اتحادیه را درآنجا تنظیم کنیم.


در اساس نامه برچه چیزی تاکید دارید؟


تا آنجایی که قانون شورای انقلاب فرهنگی به ما اجازه می داد مبنای اساس نامه را بر جهت فکری مرام نامه گذاشتیم که هرکسی بخواهد وارد این اتحادیه شود باید جهت فکری اش مطابق با مرام نامه اتحادیه باشد. زیرا می خواستیم با اتحادیه های دیگر متفاوت باشیم.


اتحادیه جدید دربسیاری از بحث هایی که درگذشته بین اتحادیه ها مطرح بود فراتر رفته و به نوعی تابو شکنی کرده به طور مثال همایشی که درارومیه برگزار شد کاربزرگی بود، اداره تشکل ها با 30 نفرنیرو درتهران مراسم برگزار می کند که کاستی های زیادی دارد اما همایشی که ما توسط کمیته دانشجویی درارومیه برگزار کردیم از تمام تشکل های سرتاسر ایران دعوت کرده بود و مراسم بسیار خوبی اجرا کرد درصورتی که هیچ مسئولی دربرنامه ریزی و برگزاری این مراسم دخیل نبود.








اتحادیه ها مرام نامه نداشتند،اتحادیه ها بیش از آن چیزی که اجازه داشته باشد درامورتشکل ها دخالت می کردند، فضای نا امنی را برای تشکل ها ایجاد کرده بودند وزمانی که تشکل نیاز به حمایت داشت اتحادیه کاری انجام نمی دادند

اگر به طور خلاصه به موضوع نگاه کنیم شما به دنبال طرح جدیدی از اتحادیه ها بودید. با توجه به اینکه گفتید اتحادیه های قبلی با تغییردولت جهت گیریشان تغییر می کرد مسئله دیگری هم وجود داشت که شما را مجبور به تشکیل یک اتحادیه جدید کند؟


_ اتحادیه های قبلی عقبه مناسبی نداشتند یعنی اگر کارهای آنها را درگذشته بررسی کنید اتفاقات ناخوشایندی در بخش های انتخاب دبیرکل یا برگزاری انتخاباتشان افتاده است و حتی دیده شده یک سری دبیر خود خوانده اتحادیه را اداره می کرده و با رای تشکل ها بالا نیامده است این مسائل و جزئیات دیگر باعث شد که ما به یک اتحادیه جدید فکر کنیم.


شما با این دغدغه ها وارد کار شدید در این مدتی که مشغول هستید تغییری در این فضا ایجاد کردید؟


اولین تغییری که ایجاد شده با همکاری چند عدد از تشکل ها عضو اتحادیه چهارم اسم مجموعه به انجمن اسلامی تغییر می کند؛دردوره های گذشته تمام سوابق انجمن اسلامی دانشگاه آزاد از بین رفته بود و دیگرچیزی به عنوان انجمن اسلامی وجود نداشت که ما به نوعی با کارهایی که انجام دادیم انجمن اسلامی را احیا کردیم.


درهرصورت عنوانی مثل انجمن اسلامی درگذشته وجود داشته وخیلی از تشکل ها در پسوند و پیشوند از این اسم استفاده کردند فکر می کنید انجمن اسلامی که قبلا در دانشگاه آزاد فعالیت کرده و همینطور انجمن اسلامی سایردانشگاه ها شما را به عنوان انجمن اسلامی دانشگاه آزاد به رسمیت خواهند شناخت؟


_از نظر برخی مسئولان و همان طور تشکل های دانشگاه آزاد و حمایت هایی که توسط رئیس دانشگاه و معاونت فرهنگی صورت می گیرد انجمن اسلامی دانشگاه آزاد خیلی بهتراز انجمن اسلامی دانشگاه های دولتی فعالیت می کند به طور مثال دیدار با مراجع یکی از اتفاقاتی بود که هیچ تشکل و انجمنی در دانشگاه های دیگر انجام نداده است.


چه شد که تصمیم گرفتید با مراجع دیدار کنید؟


تشکل های دانشگاه آزاد، اسلامی و سیاسی هستند،درگذشته تشکل ها و اتحادیه ها از اسلامی بودن دورشدند ما برای اینکه یادآوری کنیم قبل از اینکه گرایشات سیاسی داریم؛اسلامی هستیم با مراجع دیدار کردیم.









اتحادیه درروند اخذ مجوز برای تصویب و ارائه اساس نامه نیاز به تایید هیئت نظارت مرکزی دانشگاه آزاد دارد؛ اعضای هیئت نظارت کسانی مثل نماینده نهاد رهبری،دکترمیرزاده و افرادی از اداره تشکل ها هستند. از درخواست اتحادیه برای مجوز حدود 3 ماه گذشته است



دانشگاه آزاد اسلامی دریک سال و نیم اخیر تلاش های زیادی برای بهبود وضعیت فعالیت تشکل ها انجام داده. فضای دانشگاه را دراین باره چطور می بینید؟


نسبت به گذشته در فضای فعالیت تشکل ها در دانشگاه آزاد تغییرات زیادی رخ داده است. درگذشته یک نفربدون رای انتصاب می شده اما امروز با توجه به آیین نامه ای که دکترمیرزاده 16 آذر به تشکل ها هدیه دادند فضا برای فعالیت های صنفی و سیاسی باز شده است که این موضوع درتاریخ دانشگاه آزاد بی سابقه است.


درمجموع حمایت های مدیران و معاونت دانشگاه از شما چگونه است؟


حمایت های زیادی از سوی معاونت فرهنگی و رئیس دانشگاه موجب ایجاد فضای آزاد برای فعالیت های تشکل ها شده است و ما امروز به خود انتقادی رسیدیم تا نقص هایمان را برطرف کنیم.


واکنش اتحادیه های دیگر به تشکل جدید شما چطور بوده است؟


با تغییر ریاست دانشگاه دبیرکل های اتحادیه ها عوض و تشکل ها فعال شدند زیرا درادوار گذشته درهراتحادیه تنها 4 یا 5 تشکل فعال وجود داشت درصورتی که حداقل نصف تشکل های یک اتحادیه باید فعال باشد. اتحادیه ها انتخابات برگزار کردند وفعالیتشان در دوره ریاست دکتر میرزاده دریک چهارچوب قانونی شکل گرفت. درحال حاضر دو اتحادیه به سمت اصولگرایان و دو اتحادیه دیگر به سمت اصلاح طلبان گرایش دارند. ما با هر سه اتحادیه درحال تعامل هستیم و ارتباط خوبی داریم.


خط قرمز شما در فعالیت های سیاسی چیست؟


مسئولیت ما حفاظت از کیان دانشگاه آزاد اسلامی است همین طور مسائلی که به چهرهای شاخص نظام مثل آیت الله هاشمی و مصلحت نظام، انقلاب و منافع ملی مربوط می شود خط قرمز اتحادیه ما هم محسوب می شود.


و بزرگترین مشکلی که با آن مواجهید؟


درخواست ما از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل هیئت نظارت برای تایید مجوز اتحادیه چهارم است زیرا با گذشت 3 ماه از درخواست رسمی هنوز جواب درستی نگرفتیم و برای برگزاری جلسات و فعالیت هایمان با مشکلات زیادی روبه رو هستیم که اگر مجوز بگیریم تمام این مسائل حل خواهد شد.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته