معاون فرهنگی وزیر ارشاد: نباید اجازه دهیم تا افراد هر یاوهای را به اسم کتاب منتشر کنند
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، عباس صالحی، در این مراسم گفت: «اگر ما رسانههای مختلف را در نظر بگیریم و آنها را در تناسب و تفکر و اندیشه مقایسه کنیم، کدام یک با تفکر و اندیشه نسبت قویتر و وزن بیشتری دارند؟ پاسخ صحیح و صریح کتاب است چون هیچ رسانهای مانند کتاب ارتباط ذاتی و قوی با اندیشه و تفکر آدمی ندارد.»
صالحی گفت: «وزن و چگالی اندیشه در حوزه کتاب نمود بیشتری دارد و اینکه معجزه پیامبر خاتم کتاب است، همین است که ذات انسان با تفکر پیوند دارد و تفکر با کتاب.»
او افزود: «اتفاقات خوبی در جامعه بشری با کتاب افتاده است و این در ایران هم وجود داشته و دارد. جامعه ایرانی در تکاپو با این رسانه به ویژه بعد از انقلاب بوده است.»
صالحی تعداد کتابهای منتشر شده در 7 ماه گذشته را حدود 40 هزار عنوان اعلام کرد و گفت: «علاوه بر این کمیت آمایش موضوعی این حوزهها هم متوازن شده است. در 7 ماه گذشته در حوزه علوم عملی و دانشهای فنی و مهندسی 6381 عنوان، ریاضی و دانشهای طبیعی 1144 عنوان، در حوزه دانشگاه 8000 عنوان، علوم انسانی و اجتماعی 5430 عنوان، تاریخ و جغرافیا 1770 عنوان، فلسفه 1697 عنوان، هنر و ادبیات 5705 عنوان، هنر 1379 عنوان و دین 4761 عنوان کتاب چاپ شده است. کمیت تولید این آثار نسبت به گذشته بهتر شده است و حوزه تکثیر و آمایش موضوعی هم توازن قابلتوجهی را فراهم کرده است.»
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «این امر نشان میدهد که جریان علمی در کشور به نحوی در حوزه تولید مطلوب در بخشهای مختلف حضور داشته و دارد. به نظر میرسد در جامعه علمی کشور عنوان اعضای هیات علمی یکی از پشتوانههای جدی حوزه مکتوب هستند، اما این فرهنگ اگر بخواهد در کنار کمیت و آمایش به کیفیت برسد، این استادان هستند که میتوانند پشتوانه فرهنگ کیفی مطلوب کشور باشند.»
صالحی گفت: «بعد از انقلاب بیش از یکمیلیون کتاب چاپ اول و مجدد داشتهایم، اما مرحله سومی که باید به جریان فرهنگ مکتوب کشور اضافه شود، کیفیسازی این حرکت است و باید تقویت شود.»
او افزود: «نسبت دانشگاه و کتاب باید از آنچه که هست قویتر شود و به استادان بیشتر اعتماد کرد. همچنین فرصتسازی برای تولید اثر کیفی از سوی استادان بسیار مهم است. این استادان دانشگاه هستند که در میان آنها اصل دانش دارد و باید این فرصت را به وجود بیاورند. وزارت فرهنگ مجوز کتاب میدهد، اما مولد کتاب نیست و کتاب کیفی باید در محیط علمی دانشگاهی تولید شود. کتاب یک تفکر منسجم دستیافته و بیبدیل است. جرقههای فکری کفایت نمیکند و باید بارور شوند و این باروری در کتاب اتفاق میافتند.»
او سوژهیابی برای تالیفات را یکی دیگر از نیازهای جامعه علمی دانست و گفت: «باید از تالیف عنوانهای مشابه و تکراری پرهیز کنیم و جامعه میراث فرهنگی مکتوب ما به این سوژهها نیاز دارد.»
صالحی نقد علمی میراث مکتوب را یکی از نیازهای اساسی جامعه دانست و افزود: «اگر فرهنگ مکتوب را به عنوان میراث خود تلقی کنیم، بیش از همه از جامعه علمی انتظار میرود به نقد آن بپردازد. نقد در جامعه ایران جدی نیست و جامعه علمی باید کاری کند که هرکسی جرات نکند که هر یاوهای را به اسم کتاب منتشر کند. این جامعه نباید اجازه دهد که ناسزاها وارد سزاها شوند. کتابهای خوب ما در عین انبوه شبهکتابها مدفون است و باید استادان که مرجع نظری هستند، کمک کنند تا کتابهای خوب در ویترینها دیده شوند. یکی از مشکلات ما در کتابخوانی سردرگمی افراد است که چه باید بخوانند و اگر ما میخواهیم جامعه کتابخوان داشته باشیم، جامعه علمی باید کتابهای خوب را معرفی کنند.»
انتهای پیام/