دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 فروردين 1394 - 08:28
همراه با زنان موفق در عرصه صنایع دستی

زنی که پارکینگ را تبدیل به کارگاه همجوشی شیشه کرد + تصاویر

مهسا ملاحسینی از زنان هنرمند در ساخت اشیای کاربردی و تزیینی با متریال شیشه است؛ محصولات کارگاه کوچک او تاکنون توانسته بازار فروش خوبی را بین عموم مردم پیدا کند.
کد خبر : 12339

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، مهسا ملاحسینی که در رشته صنایع‌دستی تحصیل کرده، به واسطه آموزش‌هایی که دیده، با این هنر آشنا شده و پس از دانشگاه از پارکینگ خانه برای راه‌اندازی کارگاه استفاده کرده. او در آغاز کار را با یک کوره کوچک کار روی شیشه آغاز کرده است و با پیداکردن بازار فروش، کارش را گسترش را داده است.


این هنرمند جوان که از سوی سازمان صنایع دستی بیمه قالی‌بافان است، هر روزه به همراه 4 نفر دیگر از زنان حوزه صنایع‌دستی در کارگاه همجوشی شیشه (در همجوشی شییشه از انواع شیشه به عنوان ماده اولیه کار خود استفاده می‌شود که البته باید در زمان فیوزینگ نسبت به ساختار شیشه‌ها اطلاعات کاملی داشت که شیشه دچار تنش و شکست در کوره نشود) محصولات متنوعی را تولید می‌کند.


او در تشریح کار با چندین کوره‌‌ که در ابعاد متفاوت هستند اظهار کرد: «برای پختن تولیدات کارها در کوره‌ها با دمای 740 تا 800 درجه قرار می‌گیرد. این میزان درجه به ابعاد کار و کوزه بستگی دارد زیرا حرارت باید تا حدی باشد که شیشه به طور کامل ذوب شود.»


ملاحسینی با اشاره به این‌که رنگ‌هایی که در کارها استفاده می‌کند عموماً رنگ‌هایی است که در کوره نمی‌سوزد، به مشکلات این حوزه اشاره کرد و در ادامه اظهار کرد: «برخی از رنگ‌هایی که استفاده می‌کنیم در زمانی وجود دارد و در زمانی دیگر یافت نمی‌شود و این در زمانی‌که سفارش در دست داریم مشکل‌آفرین است.»


او مدت زمان آماده شدن یک محصول را متفاوت می‌داند و می‌گوید: «درکارهای بزرگ هم کار برش شیشه و نقاشی بیشتر طول می‌کشد و این زمان‌بندی را تغییر می‌دهد. در کار با شیشه این نکته مهم است که رنگ‌ها کامل خشک شده باشد.»



وی که در حوزه آموزش نیز فعال است، دوره آموزشی را با توجه به استعداد افراد متغیر می‌داند.


ملاحسینی درباره آسیب‌دیدگی در کار با شیشه گفت: «گاه ممکن است دست کمی بریده شود ولی اگر رعایت کنند و از عینک حین کار استفاده کنند، اتفاقی نمی افتد. هنرمندان مشغول به کار در این کارگاه در حین تولید سر انگشتانشان چسب می‌زنند تا دچار آسیب نشوند بنابراین اگر افراد با توجه به این توصیه‌ها کار کنند مشکلی نخواهند داشت.»


او اشاره می کند: « زمانی برای فروش تولیداتم بازاریاب داشتم ولی بعد که کار وارد مغازه‌‌ها شد مشتری‌اش را پیدا کرد. همچنین در آغاز به صورت امانی کارهایمان را به مغازه‌داران می‌دادیم و پس از فروش تسویه انجام می‌شد که با زیاد شدن مشتری کار از حالت امانی خارج شد.»


به گفته ملاحسینی بیشترین چیزی که در این کارگاه تولید می‌شود آیینه‌های دیواری، ساعت دیواری، ساعت رومیزی، جاشمعی، تابلو و جاکلیدی است. البته یکسری کارها از جمله تولید برای دکوراسیون داخلی وجود دارد که گاهی سفارش داده می‌شود.


بر اساس سخنان این هنرمند جوان جاکلیدی به دلیل کاربردی که دارد، فضای کمی که اشغال می‌کند و هزینه‌ پایینش، آیینه، ساعت و هفت‌سین که در ایام عید سفارش داده می‌شود، جزو پرطرفدارترین محصولات این کارگاه است.




گزارش از ناهید منصوری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته