دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مرداد 1395 - 12:43

شکست اتحادیه عرب در پیشبرد قطعنامه ضد ایرانی

سخنگوی دبیرکل اتحادیه عرب گفت اختلاف در موضع‌گیری برخی کشورهای عربی درباره ادعای مداخله ایران در امور کشورهای عربی باعث شد تا این اتحادیه نتواند این موضوع را در قطعنامه نهایی خود بگنجاند.
کد خبر : 104435

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه خبری الوقت، احمد عفیفی در پایان نشست وزیران امور خارجه اتحادیه عرب در کنفرانسی خبری در نواکشوت، پایتخت موریتانی گفت: «در نشست شاهد بودیم که اختلاف دیدگاهی میان یکی از کشورها با دیگر کشورهای عربی بر سر موضوع دخالت ایران در امور کشورهای عربی به وجود آمد.»


وی افزود: «برخی کشورهای عربی خواستار حفظ ساختار کلی پیش‌نویس بیانیه پایانی بودند ولی در نهایت شورای وزیران تصمیم گرفت دو بند مربوط به ایران و ترکیه را از آن حذف کند. درباره ترکیه نیز، برخی کشورها بر سر تنظیم پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه حضور نظامی ترکیه در عراق با اختلاف‌نظر مواجه شدند.»


این اختلاف دیدگاه‌ها در حالی رخ داده است که قرار است از فردا و به مدت دو روز، نشست سران اتحادیه عرب در پایتخت موریتانی برگزار شود.


به گزارش آنا، وزیران امور خارجه اتحادیه عرب در جلسه‌ای که پیش از آغاز کنفرانس سران اتحادیه در نواکشوت، پایتخت موریتانی برگزار شد، بدون بیان موضوعی ضد ایرانی و تنها با محور قرار دادن موضوع فلسطین و طرح صلح عربی، بر پایان دادن اشغال‌گری اسرائیل و بازگشت این رژیم به مرزهای پیش از سال 1967 (1346) طبق چارچوب زمانی توافق‌شده تاکید کردند.


در پیش‌نویس قطعنامه‌های اتخاذ شده در شورای اتحادیه که در سطح وزیران امور خارجه برگزار شد، از اعضای کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه (آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد) خواسته شده است تا در مواضعشان نسبت به گزارش صادره در اول جولای (11 تیر) که ناقض قوانین بین‌المللی است تحدیدنظر کنند. بیشتر بندهای قطعنامه صادره از سوی این کمیته روایتگر مواضع اسرائیل است.


اتحادیه عرب همچنین بر محوریت موضوع فلسطین برای همه جهان عرب تاکید کرد و قدس اشغالی، پایتخت دولت فلسطین را بخشی از هویت اعراب خواند. آن‌ها به اسرائیل درباره بازی کردن با احساسات اعراب و مسلمانان سراسر جهان هشدار دادند و اعلام کردند که اقدامات غیر قانونی که هدف آن یهودی‌سازی و تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی است، باعث افزایش خطر در منطقه می‌شود.


وزیران امور خارجه اتحادیه عرب همچنین از مجموعه عربی در سازمان ملل متحد و مصر به‌عنوان عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستند تا تحرک و اقدام بیشتری در راستای تایید نشدن گزارش اخیر کمیته چهارجانبه انجام دهند.


اتحادیه عرب همچنین نامزدی و انتخاب اسرائیل به‌عنوان رئیس کمیته حقوقی مجمع عمومی سازمان ملل متحد را به این دلیل که اسرائیل اهلیت در اختیار داشتن این منصب ویژه را ندارد، محکوم کردند. آن‌ها اعلام کردند اسرائیلی که خود پرونده سیاهی در نقض قوانین بین‌المللی، بشردوستانه و سازمان ملل متحد دارد، نمی‌تواند سکان‌دار چنین منصبی در یک مجمع بین‌المللی باشد.


انتهای پیام/

برچسب ها: اتحادیه عرب
ارسال نظر
قالیشویی ادیب