دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 تير 1395 - 16:36
در دیدار رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی با اعضای معاونت آموزشی وزارت علوم:

مضطرزاده: عدم رشد صنعت و فناوری، فارغ‌التحصیلان را به یکی از دغدغه‌های کشور تبدیل کرده

صبح امروز اعضای معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با دکتر فتح‌اله مضطرزاده معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران که برای بررسی راه‌کارهای افزایش جذب دانشجویان پژوهش‌محور دیدار کردند.
کد خبر : 100807

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، در این دیدار فتح‌اله مضطرزاده معاون وزیر علوم و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: «سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران بخشی از فعالیت‌هایش تحصیلات تکمیلی به شیوه پژوهش‌محور است.»


مضطرزاده ادامه داد: «در بحث تحصیلات تکمیلی در رده دکتری پژوهش‌محور، این سازمان می‌تواند الگوی سرآمد برای سایر مراکز تحقیقاتی کشور باشد و اگر قرار است به این مهم توجه شود، این سازمان می‌تواند بهترین محل و جایگاه را در سطح کشور داشته باشد.»


او افزود: «همان‌طور که می‌دانید این شیوه از تحصیلات در سایر کشورها نیز انجام می‌شود و باید در ایران مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود. از همه مهم‌تر آن است که اگر تکنولوژی رشد نکند، آموزش عالی نیز نمی‌تواند رشد و توسعه پیدا کند و وظیفه اصلی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ایجاد تکنولوژی ملی است.»


معاون وزیر علوم گفت: «عدم رشد و توسعه صنعت و فناوری باعث شد که دانشجویان و فارغ‌التحصیلان به یکی از دغدغه‌های کشور تبدیل شوند. امید است سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با همراهی و مساعدت معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بتواند در رفع مشکلات فارغ‌التحصیلان عالی کشور گامی برای پیوند میان دانشگاه و صنعت بردارد.»


دانشجویان تحصیلات تکمیلی بهره‌وری پژوهشی را افزایش می‌دهند


دکتر محمد عابدی مدیرکل تحصیلات تکمیلی و آموزش‌های تخصصی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نیز این سازمان را دیده‌بان فناوری کشور دانست و گفت: «اجرای پروژه‌های کاربردی، طرح‌های نیمه‌صنعتی، ارزیابی اختراعات، برگزاری جشنواره‌ها و توانمندی‌های فناورانه و طرح‌های تاییدی، وجود آزمایشگاه‌های مرجع، پایلوت‌ پلنت‌ها و کارگاه‌ها، دفتر ارتباط با صنعت، تجاری‌سازی، مرکز رشد و کتابخانه و مرکز اسناد؛ این سازمان را به دیدبان فناوری و تحقیقاتی کشور تبدیل کرده است.»


عابدی افزود: «دانشجویان تحصیلات تکمیلی بهره‌وری پژوهشی را در پژوهشگاه‌های کشور افزایش می‌دهند. این دانشجویان با هدف توسعه فناوری، ایجاد مراکز پژوهشی، ارتباط با صنعت، ایجاد شرکت‌های دانش‌بینان و کمک به کارآفرینی می‌توانند گام‌های موثری برای رشد و ارتقای علم و فناوری بردارند.»


او گفت: «از سال 1390 با تغییر آئین‌نامه دانشجویان پژوهش‌محور، پذیرش این دانشجویان در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران آغاز شد که در 6 پژوهشکده و با 15 رشته تخصصی به تحصیل مشغول شدند.»


مدیرکل تحصیلات تکمیلی و آموزش‌های تخصصی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: «صدور مجوز دائم برای برگزاری دوره دکتری در رشته‌های درخواستی، صدور مجوز دائم برای برگزاری دوره کارشناسی‌ارشد در رشته‌های کاربردی و همکاری در ارائه ظرفیت مناسب پذیرش سالانه دانشجو از جمله درخواست‌های دفتر آموزش‌های تخصصی از معاونت آموزشی و دفتر گسترش و برنامه‌ریزی وزارت علوم است.»


در این دیدار همچنین بر درخواست ارتقای جایگاه مدیریت فناوری، مقایسه تطبیقی دانشجویان پژوهش‌محور سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با سایر مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور، جذب دانشجو برای کمک به امر پژوهش در کنار پژوهشگران تاکید شد.


در ادامه این مراسم دکتر فرج‌اله مهنازاده معاون توسعه فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نیز با معرفی اهداف و سیاست‌های کلی سازمان گفت: «حمایت از محققان و پژوهشگران کشور، فراهم‌کردن زیرساخت‌های اصلی برای گسترش فناوری‌های نوین، فراهم کردن زیرساخت‌های فناوری در سطوح آزمایشی، تحقیقاتی و صنعتی، انجام طرح‌های حمایتی و تاییدی و گسترش آگاهی در مورد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری‌های پایدار، تجدیدپذیر و فناوری‌های سبز، کمک به کارآفرینان، تجاری‌کردن و انتقال دانش فنی از جمله ماموریت‌های اصلی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در سطح کشور است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب