صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۳۸ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳

تصاویر نجومی بیست‌وچهارم شهریور (۱۴ سپتامبر)

امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.
کد خبر : 931531

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

{$sepehr_key_1919}

تصویر روز ناسا

ماه کامل در تصویر به نمایش درآمده است. این تصویر از ایستگاه فضایی بین المللی گرفته شده است. موقعیت ایستگاه فضایی برای ثبت این تصویر در 265 مایلی بالاتر از مینه سوتا بود. این عکس در 17 دسامبر 2021 گرفته شده است.

تصویر روز skyandtelescope

عکاس این تصویر فردی به نام کونیهیکو اوکانو (Kunihiko Okano) است و موقعیت عکس جایی در رصدخانه سایدینگ اسپرینگ، استرالیا است. تاریخ/زمان ثبت عکس  19 اکتبر 2023 است. تجهیزات شامل Planewave CDK20 با FLI PL16803 است.  درخشندگی تصویر 126 دقیقه (3 دقیقه در 42 حالت نوردهی)، RGB هر 24 دقیقه (3 دقیقه در 8 نوردهی)، 2x2 binning، فیلترهای Astrodon E سری LRGB  مورد استفاده قرار گرفته و برنامه با StelaImage9 و Photoshop  پردازش شده است.

تصویر روز apod

اعتبار این تصویر به جیانی سارکونه (Gianni Sarcone) و مارسلا جولیا پیس (Marcella Giulia Pace) می‌رسد. این تصویر ماه را در آسمان زمین با استفاده از رنگ‌های طبیعی نشان می‌دهد و قرص‌های ماه در زمان‌های مختلف عکس گرفته شده است. علت تفاوت رنگ ماه به دلایلی متعددی مانند نور خورشید، جو زمین و موقعیت ماه، زمین و خورشید و... است. تاریک ترین تصاویر ماه در واقع بازتاب نور زمین را نشان می‌دهد. منظور از بازتاب نور زمین، انعکاسی از نور خورشید است که از اقیانوس‌های زمین برمی‌گردد و سطح تاریک ماه را روشن می‌کند.

لئوناردو داوینچی بیش از 500 سال پیش این پدیده را توصیف کرد. اگر به نسخه کوچکتری از این تصویر نگاه کنید یا از صفحه نمایش خود عقب بروید و یا با چشمان نیمه‎‌بسته به آن نگاه کنید ممکن است یکی از معروف ترین آثار هنری داوینچی یعنی مونالیزا را ببینید (مون در زبان انگلیسی نیز به معنای ماه است و عکاسان به عمد این طراحی را داشته‌‌اند)!

تصویر روز astronomy

تلسکوپ فضایی جیمز وب این تصویر را ثبت کرده و وارن کلر (Warren Keller) آن را پردازش شده است. ستون‌های آفرینش در سحابی عقاب (M16) در این منظره مادون قرمز، به شکل‌هایی شبح‌مانند شبیه هستند. وارن کلر برای خلق این تصویر، داده‌های خام را از آرشیو عمومی تلسکوپ فضایی جیمز وب دانلود کرد. سپس خودش آن را پردازش کرد. می‌توانید آن را با نسخه منتشر شده توسط ناسا مقایسه کنید.

اگر می‌خواهید نحوه پردازش داده‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب را یاد بگیرید و تصاویر خود را خلق کنید، راهنمای کلر را در شماره سپتامبر 2024 بررسی کنید.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر