صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۳۳ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۳

تصاویر نجومی بیست‌وهشتم شهریور (۱۷ سپتامبر)

امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.
کد خبر : 932233

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

{$sepehr_key_2061}

تصویر روز apod

 ستاره‌های جدید از بقایای ستارگان مرده متولد می‌شوند. سحابی پری دریایی(Mermaid) بخشی از بقایای ابرنواختری به نام G296.5+10.0 است. این باقیمانده ابرنواختر سحابی پری دریایی با مرگ یک ستاره عظیم در کهکشان راه شیری به وجود آمد. این سحابی با نام سحابی ماهی بتا نیز شناخته می‌شود. خاص است زیرا تقریباً دایره‌ای است و حالتی دو طرفه دارد.

دانشمندان اولین بار آن را در اشعه ایکس کشف کردند. این سحابی همچنین با استفاده از نور رادیویی و پرتو گاما مورد مطالعه قرار گرفته است. رنگ آبی از اکسیژن یونیزه مضاعف (OIII) می‌آید. رنگ قرمز تیره از گاز هیدروژن است. شکل پری دریایی‌مانند این سحابی به دانشمندان کمک می‌کند تا میدان مغناطیسی بین ستاره ای را اندازه گیری کنند. اعتبار تصویر و حق چاپ این تصویر به نیل کورک (Neil Corke) تعلق دارد و متن آن را ناتالیا لواندوفسکا (Natalia Lewandowska) نوشته است.

تصویر روز آژانس تلسکوپ ملی استرالیا

هسته‌های فعال کهکشانی (AGNs) نقش مهمی در چگونگی شکل گیری و تکامل کهکشان‌ها دارند. آنها جریان خروجی جت پرانرژی تولید می‌کنند. با این حال، ما هنوز اطلاعات کمی در مورد چگونگی شروع این جت‌های رادیویی و نحوه تأثیر آنها بر انواع مختلف AGN داریم. برای کسب اطلاعات بیشتر، باید جت‌های رادیویی و گاز اطراف AGN‌ها را مطالعه کنیم.

در مطالعاتی که به تازگی انجام شده،  جت‌های رادیویی AGN با استفاده از VLBI (تداخل سنجی خط پایه بسیار طولانی) با وضوح بالا بررسی می‌شود. تحقیقات بر مطالعات طیف سنجی با جذب مولکولی تمرکز می‌کند.

تصویر روز earthsky

در 17 سپتامبر 2024، ساعت 22:24، استفان مونتاگ (Stephen Montag) از لیوینگستون، نیوجرسی این تصویر را ثبت کرد. مونتاگ  می‌گوید در حین عکسبرداری ابرها مشکل ساز بودند، اما این عکس در خلال ماه گرفتگی جزئی از برداشت ابرماه ثبت شد.  عکس با تلسکوپ هوشمند ZWO SeeStar S50 گرفته شده و در لایت‌روم ویرایش شده است.

تصویر روز skyandtelescope

این تصویر از کهکشان NGC 300 گرفته شده است. عکاس این تصویر فردی به نام کونیهیکو اوکانو (Kunihiko Okano) است. عکس از رصدخانه سایدینگ اسپرینگ، استرالیا گرفته شده است. تاریخ/زمان عکس 19 اکتبر 2023  است و تجهیزات مورد استفاده شامل   ** Planwave CDK20 با FLI PL16803   است.  درخشندگی 126 دقیقه (3 دقیقه در 42) ،  فیلترهای LRGB سری Astrodon E  پردازش شده با StelaImage9 و Photoshop  است.

.

انتهای پیام/

ارسال نظر